23948sdkhjf

Vellykket prøvetur

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Hurtigrutens første ekspedisjonsskip, MS «Roald Amundsen», har kommet tilbake til Kleven Verft etter en vellyket verftsprøvetur i helga. Med snødekte Sunnmørsalper som spektakulært bakteppe, ble den grønne teknologien på MS «Roald Amundsen» satt på prøve.

- Jeg er svært fornøyd med resultatet av prøveturen. Alle ansatte her ved Kleven har sammen med leverandørene gjort en strålende jobb med å få skipet klart til prøveturen, sier Kleven-direktør Olav Nakken etter at skipet la til kai ved verftet, og legger til:

Les også: Tunge løft hos Kleven

- Det er veldig kjekt at vi nå har kommet opp på oppløpssiden for levering av ekspedisjonsskipet til Hurtigruten, sier Nakken.

MS «Roald Amundsen» er spesialbygd for noen av verdens mest krevende farvann, og blir bygd på Kleven verft i Ulsteinvik sammen med søsterskipet MS «Fridtjof Nansen».

Prosjektleder hos Kleven, Asbjørn Vattøy, sier at en verftsprøvetur er viktig for å fjerne teknisk usikkerhet.

- Med et skip som er såpass teknisk komplisert, ikke minst med flere innovasjoner for å få et miljøvennlig fotavtrykk, er det viktig for oss å verifisere at systemene fungerer som planlagt, forklarer Vattøy, og legger til at verftet er inne i ei hektisk periode der interiøret om bord er i ferd med å komme på plass.  

 

Kilde: Pressemelding fra Kleven Verft
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Hurtigruten skal seile på død fisk

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Sjekk dette vindskipet!

11 600 tonn død laks i nord

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.155