23948sdkhjf

Spanjolene vil delta i fregatt-etterforskningen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det spanske verftet Navantia har fått mye av skylden for at KNM «Helge Ingstad» sank etter kollisjonen i november i fjor. Nå vil spanske myndigheter være en del av etterforskningen etter ulykken.

Det er Bergens Tidende (BT) som skriver dette, samme dag som det er større muligheter enn på lenge at hevingen av fregatten kan ta til. Begge kranlekterne dro ut til havaristen søndag, for å være klar til eventuell heving mandag. Hevingen krever seks dager med godt vær, og det er mulighet for dette nå. En avgjørelse vil bli tatt mandag.

Les også: Verftet avviser all skyld

BT skriver at spanske myndigheter vil være en del av etterforskningen etter kollisjonen mellom TS «Sola» og KNM «Helge Ingstad» 8. november i fjor.

Det spanske verftet Navantia, som er statlig eid, sto for selve hovedbygningen Forsvarets nye fregatter, inkludert KNM «Helge Ingstad». Nå har den spanske havarikommisjonen meldt sin interesse for å være med i etterforksningen av ulykken. Det er spesielt.

Det har kommet kritikk mot det spanske verftet, som de mener er ufortjent. Derfor ønsker den spanske havarikommisjonen å være en del av etterforskningen. Ett av de kritiske punktene er at det kan ha vært en designfeil ved fregatten, fordi den tok inn for mye vann. Skottene skulle vært tette, og KNM «Helge Ingstad» skulle holdt seg flytende til tross for skaden skipet ble påført i sammenstøtet.

For ei ukes tid siden kom det varsler fra norske myndigheter om at de muligens ville gå til søksmål mot Navantia. Dette kommer oppå Forsvarets mulige erstatningskrav som ble framsatt tidligere i vinter. Dette er noe Navantia, som er et av Europas største verft, ikke kan sitte å se på. Verftet har har flere 1000 ansatte. Dette skal være bakgrunnen for at den spanske havarikommisjonen nå har meldt sin interesse i etterforskningen.

Det er Sjøloven som regulerer havarikommisjonens arbeid. I denne loven går det fram at «undersøkelsesmyndigheten skalk gi særlig berørte fremmede stater rett til å delta i undersøkelsene». Dette gjelder blant annet de statene som har vært involvert – der skip er registrerte – stater med borgere som har vært rammet og staten der ulykken skjedde. BT skriver at Spania ikke oppfyller noen av disse kriteriene. Når dette er sagt heter det videre i Sjøloven: «Stater som har informasjon som kan være av sentral betydning for undersøkelsene, eller som på annet vis har vesentlig interesse i undersøkelsene kan være med».

En professor i sjørett sier til BT at han aldri har opplevd at en stat der et skip er blitt designet eller bygd krever å få være med i granskningsarbeidet. Men han er ikke overrasket.

Statens havarikommisjon i Norge opplyser at de vil underskrive en samarbeidsavtale med den spanske havarikommisjonen denne uka.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

- «Made in Norway» verdsettes

Nok en storkontrakt til Kongsberg

Reketråleren skrotes

Metal Supply ønsker deg en god sommer!

Produksjonsøkning i leverandørindustrien

Pipelife runder 50 år

Nyhetsbrev

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Har investert for over 115 milliarder kroner siden 2000

OECD bekymret for det internasjonale stålmarkedet

Skal berges i august

Overleverte bygg nr 47

Vellykket kampanje med «Walk To Work»

Inngår strategisk samarbeid

Tidenes beste halvår for sjømateksport

PG Flow Solutions med nok en kontrakt

Drastisk toll-økning på stål fra Vietnam

«Forsvarsavtale» for Kongsberg

Store forskjeller i ledetider

AquaLog plassert i 1 000 merder

- EØS-avtalen avgjørende for oss

- Opparbeidet oss unik kompetanse

SE BILDENE: Ligger fortsatt i grøfta

Får beholde jobbene sine

Første utbetalte lån under nytt skipsfinansieringstilbud

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bransjetreff med Vestfold Interkommunale Brannvesen

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

P. Meidell AS ny norsk forhandler av Göteneds og Forstner

Norges største filterlager og beste servicegrad på 93%

Dacapo Stainless blir autorisert distributør for GEA Tuchenhagen

Verdensledende verktøyprodusent utnevner Lesjöforsbolaget som leverandør av året 2018

Fleksibelt vakuumsystem fra Vmeca - Nå også med ny gummidel

SKF Lincoln - Verdens ledende aktør innen sentralsmøring, også inn i fremtiden!

Randers Tandhjulsfabrik A/S har investeret i ny Studer slibemaskine

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Automatisering fra Destaco

Første med ”grønnere propan"

Munck kraner og løfteutstyr til oppdrett og fiskeutstyrs- industrien.

Nye Gateways for Modbus-til-Ethernet/IP

Keramiske endefreser takler den høye temperaturen ved HRSA-maskinering

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Omlastestasjon sparer kommune for rundt en million kroner per år

RS Components får distribusjonsrettigheter for passive komponenter fra Yageo

Ny NORSOK M650 godkjenning til Frekhaug Stål

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 pr...

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Send til en kollega

0.165