23948sdkhjf

Spanjolene vil delta i fregatt-etterforskningen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det spanske verftet Navantia har fått mye av skylden for at KNM «Helge Ingstad» sank etter kollisjonen i november i fjor. Nå vil spanske myndigheter være en del av etterforskningen etter ulykken.

Det er Bergens Tidende (BT) som skriver dette, samme dag som det er større muligheter enn på lenge at hevingen av fregatten kan ta til. Begge kranlekterne dro ut til havaristen søndag, for å være klar til eventuell heving mandag. Hevingen krever seks dager med godt vær, og det er mulighet for dette nå. En avgjørelse vil bli tatt mandag.

Les også: Verftet avviser all skyld

BT skriver at spanske myndigheter vil være en del av etterforskningen etter kollisjonen mellom TS «Sola» og KNM «Helge Ingstad» 8. november i fjor.

Det spanske verftet Navantia, som er statlig eid, sto for selve hovedbygningen Forsvarets nye fregatter, inkludert KNM «Helge Ingstad». Nå har den spanske havarikommisjonen meldt sin interesse for å være med i etterforksningen av ulykken. Det er spesielt.

Det har kommet kritikk mot det spanske verftet, som de mener er ufortjent. Derfor ønsker den spanske havarikommisjonen å være en del av etterforskningen. Ett av de kritiske punktene er at det kan ha vært en designfeil ved fregatten, fordi den tok inn for mye vann. Skottene skulle vært tette, og KNM «Helge Ingstad» skulle holdt seg flytende til tross for skaden skipet ble påført i sammenstøtet.

For ei ukes tid siden kom det varsler fra norske myndigheter om at de muligens ville gå til søksmål mot Navantia. Dette kommer oppå Forsvarets mulige erstatningskrav som ble framsatt tidligere i vinter. Dette er noe Navantia, som er et av Europas største verft, ikke kan sitte å se på. Verftet har har flere 1000 ansatte. Dette skal være bakgrunnen for at den spanske havarikommisjonen nå har meldt sin interesse i etterforskningen.

Det er Sjøloven som regulerer havarikommisjonens arbeid. I denne loven går det fram at «undersøkelsesmyndigheten skalk gi særlig berørte fremmede stater rett til å delta i undersøkelsene». Dette gjelder blant annet de statene som har vært involvert – der skip er registrerte – stater med borgere som har vært rammet og staten der ulykken skjedde. BT skriver at Spania ikke oppfyller noen av disse kriteriene. Når dette er sagt heter det videre i Sjøloven: «Stater som har informasjon som kan være av sentral betydning for undersøkelsene, eller som på annet vis har vesentlig interesse i undersøkelsene kan være med».

En professor i sjørett sier til BT at han aldri har opplevd at en stat der et skip er blitt designet eller bygd krever å få være med i granskningsarbeidet. Men han er ikke overrasket.

Statens havarikommisjon i Norge opplyser at de vil underskrive en samarbeidsavtale med den spanske havarikommisjonen denne uka.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Nyhetsbrev

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

7000 Ford-ansatte må gå

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Kun uorganiserte fikk jobb etter konkurs

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Etablerer nytt Decom-selskap

Eierskifte i Norled

- Aqua Nor går som planlagt

Ukens vits: Tidlig helg

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforb...

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

Send til en kollega

0.154