23948sdkhjf

Spanjolene vil delta i fregatt-etterforskningen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Det spanske verftet Navantia har fått mye av skylden for at KNM «Helge Ingstad» sank etter kollisjonen i november i fjor. Nå vil spanske myndigheter være en del av etterforskningen etter ulykken.

Det er Bergens Tidende (BT) som skriver dette, samme dag som det er større muligheter enn på lenge at hevingen av fregatten kan ta til. Begge kranlekterne dro ut til havaristen søndag, for å være klar til eventuell heving mandag. Hevingen krever seks dager med godt vær, og det er mulighet for dette nå. En avgjørelse vil bli tatt mandag.

Les også: Verftet avviser all skyld

BT skriver at spanske myndigheter vil være en del av etterforskningen etter kollisjonen mellom TS «Sola» og KNM «Helge Ingstad» 8. november i fjor.

Det spanske verftet Navantia, som er statlig eid, sto for selve hovedbygningen Forsvarets nye fregatter, inkludert KNM «Helge Ingstad». Nå har den spanske havarikommisjonen meldt sin interesse for å være med i etterforksningen av ulykken. Det er spesielt.

Det har kommet kritikk mot det spanske verftet, som de mener er ufortjent. Derfor ønsker den spanske havarikommisjonen å være en del av etterforskningen. Ett av de kritiske punktene er at det kan ha vært en designfeil ved fregatten, fordi den tok inn for mye vann. Skottene skulle vært tette, og KNM «Helge Ingstad» skulle holdt seg flytende til tross for skaden skipet ble påført i sammenstøtet.

For ei ukes tid siden kom det varsler fra norske myndigheter om at de muligens ville gå til søksmål mot Navantia. Dette kommer oppå Forsvarets mulige erstatningskrav som ble framsatt tidligere i vinter. Dette er noe Navantia, som er et av Europas største verft, ikke kan sitte å se på. Verftet har har flere 1000 ansatte. Dette skal være bakgrunnen for at den spanske havarikommisjonen nå har meldt sin interesse i etterforskningen.

Det er Sjøloven som regulerer havarikommisjonens arbeid. I denne loven går det fram at «undersøkelsesmyndigheten skalk gi særlig berørte fremmede stater rett til å delta i undersøkelsene». Dette gjelder blant annet de statene som har vært involvert – der skip er registrerte – stater med borgere som har vært rammet og staten der ulykken skjedde. BT skriver at Spania ikke oppfyller noen av disse kriteriene. Når dette er sagt heter det videre i Sjøloven: «Stater som har informasjon som kan være av sentral betydning for undersøkelsene, eller som på annet vis har vesentlig interesse i undersøkelsene kan være med».

En professor i sjørett sier til BT at han aldri har opplevd at en stat der et skip er blitt designet eller bygd krever å få være med i granskningsarbeidet. Men han er ikke overrasket.

Statens havarikommisjon i Norge opplyser at de vil underskrive en samarbeidsavtale med den spanske havarikommisjonen denne uka.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Bygger arktisk tørrdokk

Viser vei for flere nybyggingskontrakter i verftsindustrien

Smelteverk solgt

Vil benytte avdanka borerigg til havbruk

Ukas vits: Dekknavn

Nyhetsbrev

Kraftig nedgang i verdens råstålproduksjon

Skal kutte 9000 stillinger

Fikk oppdrag med å reparere skadet Hurtigruteskip

ONS svarer

Havbruksleverandør sier opp 40

Hydro donerer 2,2 millioner kroner til lokale idretts- og kulturformål

EUs stålbransje var allerede utfordret før koronaen

Avblåser oljeoppkjøp

1

ONS-avlysning: - Et ran mot utstillerne

Skal bygge stort prestisjeskip

FHI med egen hjemmekontor-veileder

Kongsberg: Sju av 10 bedrifter frykter oppsigelser, permitteringer eller konkurs

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

UiO kan få verdens «grønneste» forskningsfartøy i 2022

Norsk skipsfart klimanøytral innen 2050

Stor digital-avtale for Kongsberg

Ukas vits: Gravid

Tilbake på jobb denne uka og ny kontrakt

85 ansatte i Technip i Stavanger mister jobbene

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

- Equinor kan velge Bergen

Ukens vits: Hos legen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Kompakt løsning for kantpresserobotisering

Servi ventilblokker for marine

Hydraulikkomponenter – ATEX

Frekvensomformer for pumpestyring

Stratasys J55 – en ny revolusjonerende fullfargeprinter

3D print nyheter 2020

KAESER KOMPRESSORER målbevisst smart energiledelse

Godt fornøyd med Phoenix Contact Dialog Days

Filterpakker i nord og sør fra et fullstappet lager

Bodor fiberlaser fra Alvøen AS

R. STAHL TRANBERG med nye websider!

TPC Compact Flanges

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

NYHET – HwacheonHi-Tech 750 dreiesenter

RS Components lanserer kabinetter med høy IP – og IK-graderi

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Send til en kollega

0.187