23948sdkhjf

- Forsto raskt at fregatten ville synke

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Boa, selskapet, som har stått for redningsplanene for KNM «Helge Ingstad», var tidlig på åstedet, men representantene forsto raskt at det var vanskelig å hindre at fregatten ville synke.

Sysla har intervjuet to av de mest sentrale i Boa, selskapet som har en avtale med Forsvaret om redningsoppdrag til sjøs. Boas representanter fikk raskt nyss om kollisjonen i Hjeltefjorden i november i fjor, men forsto like raskt da de ankom åstedet at det ville være vanskelig å redde fregatten fra å synke – slik den da lå i vannet.

Les også: Stanser vedlikehold av fregatten inntil videre

Siden den gang har Boa, i samarbeid med kranfartøyrederiet Scaldis fra Belgia, DNV GL og Forsvaret jobbet iherdig med å finne en god plan for å heve KNM «Helge Ingstad». Hevingen er blitt utsatt en rekke ganger grunnet uforutsette hendelser og dårlig vær. De har også hele tiden måttet endre planene for hevingen, ifølge Sysla.no.

– Nå er vi i hvert fall helt sikre på at ingen ting kan gå galt med denne løfteriggen, sier Boa-sjef Ole Bjørnevik til nettstedet. Flere permer ligger sentralt på bordet der intervjuet blir foretatt. De er på over 1000 sider og omhandler hevingsarbeidet av fregatten verd mer enn 4 milliarder kroner.

Boa-ansatte omtaler fortsatt prosjektet som en bergingsplan – fordi Forsvaret ikke helt har gitt opp håpet om at KNM «Helge Ingstad» skal kunne seile igjen. Men innerst inne virker det som om de ikke helt tror på dette.

VANSKELIG JOBB: Det har ikke vært noen enkel jobb å få festet de tunge kjettingene under den havarerte fregatten. FOTO: SJØFORSVARET

Les også: Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Boa-sjefen forteller til Sysla.no om de første timene etter ulykken, og troen på at de kunne sikre fartøyet. Men da de ankom åstedet forsto de raskt at dette ikke var mulig. Krigsskipet sto på grunn og det var for trangt og grunt, i tillegg til at fregatten lå skjevt i vannet. Det var nesten umulig å komme til. Denne planen ble dermed forkastet, mens fartøyet fortsatte å ta inn vann og sank ytterligere.

Boa-sjefen forteller til nettstedet at troen på at skipet skulle holde seg flytende av seg selv, ble straks mindre. Det var svært vanskelig å få gjort noe slik situasjonen var.

Sikringsarbeidet startet. Vaiere ble festet i svabergene. Etter noen dager røk disse, og fregatten skled ut på dypere vann. Kritikken mot Forsvaret økte i styrke.

– Det er ingen vaiere i verden som kunne hindret henne i å skli ut fra der hun lå, sier bergingssjefen til Sysla.no, og legger til:

Les også: Døpte Forsvarets nye «superskip»

- Det var det ikke et spørsmål om KNM Helge Ingstad ville synke, men når hun ville synke. Han mener kritikken mot Forsvaret var uberettiget. Det ble gjort det som kunne gjøres.

Så begynte sikringsarbeid med kjettinger, som veier 135 kilo pr meter. Det er med andre ord ikke noe lett å jobbe med disse under vann og som skal festes under fartøyet. Det ble litt enklere å jobbe når kranlekteren «Rambiz» kom på plass. Norske kranfartøy hadde ikke den samme kapasiteten som «Rambiz».

Bergingsmennene er tydelige på at verken en oppdeling av fartøyet eller å bruke en annen kranlekter ville endret tidsaspektet for hevingen av KNM «Helge Ingstad».

Det de nå er mest spente på er hvor fort man klarer å tømme skipet for vann i forbindelse med selve hevingen.

«For å ikke overbelaste skroget og kranfartøyene, må vannet dreneres ut av båten etterhvert som hun løftes, slik at ikke skroget knekker og kranfartøyene overbelastes», skriver Sysla.no.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Et vrak til besvær

Revisjonscontainere til Equinor

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

British Steel slås konkurs

Nyhetsbrev

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

7000 Ford-ansatte må gå

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Send til en kollega

0.167