23948sdkhjf

Norsk forsvarsindustri tildelt oppdrag for F-35-komponentvedlikehold

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

Kongsberg Defence and Aerospace og AIM Norway har fått hovedansvaret for å bygge opp kapasiteten for F-35-komponentvedlikehold.

Tirsdag kunngjorde amerikanske myndigheter at norsk industri, i likhet med andre europeiske land som blant andre Danmark og Nederland, har passert nåløyet og blitt tildelt det europeiske ansvaret for komponentvedlikehold for flere teknologigrupper til F-35-partnerskapet.

Les også: Kongsberg-bedrift nest beste arbeidsplass

Det er Kongsberg Defence and Aerospace og AIM Norway som har fått hovedansvaret for å bygge opp en kapasitet innenfor de tildelte komponentgruppene. Norsk forsvarsindustri valgte tidlig en samarbeidsmodell der også selskapene Berget AS, Kitron AS, Techni AS, Vinghøg AS og Widerøe Technical Services AS har bidratt med sin kompetanse inn i det samlede norske tilbudet. Denne samarbeidsmodellen har blitt verdsatt av det internasjonale programmet.

Til sammen dreier det seg om nærmere 400 reparerbare deler på kampflyet, inndelt i grupper som har innbyrdes synergier. Norge har blitt tildelt to slike grupper: en som inneholder hydromekaniske komponenter som pumper, aktuatorer og filtre, og en som inneholder våpenutløsningssystemer inkludert såkalte pylons.

– Det er veldig gledelig at Kongsberg Defence and Aerospace og AIM Norway har fått ansvaret for komponentvedlikeholdet for flere kategorier i Europa, men vi skal huske på at det er flere små og mellomstore bedrifter som også er med i det norske vinnerlaget, sier statssekretær Tone Skogen i Forsvarsdepartementet. – Regjeringen har arbeidet målrettet for at norsk industri skal vinne fram i konkurransen om kontrakter som understøtter til våpensystemet F-35, og det er gledelig at norsk industri har vist seg konkurransedyktig også når det gjelder vedlikeholdsoppdrag til våre nye kampfly.

Norge deltar som partner i utvikling og videreutvikling av selve flyet, noe som har gitt norsk industri anledning til å konkurrere om tjenester samt deleproduksjon til fly og motor. Så langt i produksjonsfasen har dette gitt kontrakter til en verdi av i overkant av 4,5 mrd. kroner, og det planlegges med leveranser frem til 2034. Disse nye tildelingene gir muligheter innenfor vedlikehold, og dersom norsk industri lykkes med å utvikle vedlikeholdet innenfor de tildelte komponentgruppene, vil det kunne tilsi kontrakter av betydelig verdi også i levetidsfasen som kanskje strekker seg 50 år frem i tid.

Les også: Ny satellitt-kontrakt for Kongsberg

Regjeringen legger stor vekt på opprettholdelsen og videreutviklingen av samarbeidet mellom norsk og amerikansk industri i tilknytning til kampflyanskaffelsen. Det etablerte industrisamarbeidet skal bidra til å styrke industriens konkurranseevne, øke dens kunnskaps- og teknologibase og skape ringvirkninger til andre sektorer. Målsettingen for industrisamarbeid innenfor F-35 programmet er over tid å sikre nasjonal verdiskaping i samme størrelsesorden som flyenes anskaffelseskostnad.

Industrisamarbeidet blant partnernasjonene har siden begynnelsen vært basert på prinsippet om «best value», der industrien i partnernasjonene konkurrerer om oppdrag. Konseptet er valgt for å sikre høy ytelse og lave levetidskostnad for F-35.

Norge ble i 2014, sammen med to andre europeiske nasjoner, utpekt til å etablere kapasitet for vedlikehold av motoren til F-35. AIM Norway AS ble utpekt til å etablere denne kapasiteten, og er i gang med å bygge depot på Rygge. Dette  skal  etter planen stå ferdig i 2020. Flere norske bedrifter er også involvert i vedlikehold av spesialutrustning som underleverandører til Lockheed Martin.

Anskaffelsen av F-35 har gitt norsk industri muligheter til å bli leverandører i et av verdens mest avanserte teknologiprogrammer, noe som gir unike strategiske muligheter. Produksjonen av F-35 vil fortsette i mer enn 20 år og det planlegges å produsere mer enn 160 fly pr år når programmet etter hvert kommer opp på maksimal produksjonstakt. Deltagelse i programmet innebærer et betydelig kompetanseløft som kvalifiserer bedriftene til å bli leverandør til andre avanserte teknologiprogrammer utenfor F-35 programmet – og med F-35 som referanse.

For å tilføre F-35 den operative kapasiteten som Luftforsvaret behøver mot både overflatemål på sjøen og landmål, utvikler Kongsberg Defence and Aerospace Joint Strike Missile (JSM). Siste del av dette utviklingsprogrammet ble godkjent av Stortinget våren 2014 og har en ramme på om lag 4,7 mrd. kroner, noe som gjør det til et av de største teknologiutviklingsprogrammene i norsk landbasert industri noensinne.

 

Kilde: Pressemelding fra Forsvarsdepartementet
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Begjærer seg konkurs

Sikret kjølesystem-kontrakt på kabelskip

Rosenberg kan få stor-kontrakt

Prisene har flatet ut

Vil ut av norsk sokkel

Equinor fikk ikke amerikansk havvindsprosjekt

Nyhetsbrev

Hurtigruteskip fikk motorstans

Valhall Flanke Vest installert på feltet

Hadde skjegg, ble sagt opp

Hav Line saksøker staten

Ukas vits: Dystre utsikter

Minus for Ulstein

Ulykkesfregatten blir ikke reparert

Se boligplattform bli fjernet

Bygger 4000 tonns stålkompositt-høybro i Møre og Romsdal

Overtar Ulstein-fartøy

Kongsberg-kontrakt til 1,6 milliard kr

«Fredsbenk» i aluminium

La fram handlingsplan for grønn skipsfart

Stansefabrikken utvider maskinparken med Platino Fiber laser

IKM HVAC skal levere til Johan Sverdrup

Kongsberg-dame å se opp for

Dansk selskap vil vokse i Norge

Viktig kontrakt for HMR Husnes

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Se alle Bedriftenes egne nyheter

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 prosent

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Strekkstag og trykkstag fra Pretec AS

Delta Eco SVP 

Miros lanserer “Speed Through Water”

Hygienisk, nøyaktig og robust trykksensor - JUMO TAROS S46 H

Nyhet! Flat DC-motorer fra Faulhaber

Produktinformasjon

Akkumulatorrack

Kapasitet – har du nok? Hosta Industries' kapasitet har blitt større...

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

Send til en kollega

0.148