23948sdkhjf

Mulig rekonstruksjon av fregatt-kollisjonen

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Havarikommisjonen åpner for å foreta en rekonstruksjon av fregatt-ulykken natterstid.

Det melder flere medier torsdag. Kommisjonen understreker at det ikke er helt bestemt ennå om en slik rekonstruksjon faktisk vil finne sted, men at det er noe den vurderer.

Les også: KNM «Helge Ingstad» slepes til Ågotnes

En gjenskaping av kollisjonen vil være en stor «øvelse», og vil måtte involvere flere båter, blant annet TS «Sola» og en av de øvrige fregattene til Forsvaret.

Bakgrunnen for en eventuell rekonstruksjon er at kommisjonen ønsker å få et mer fullverdig bilde av hva som skjedde i minuttene før sammenstøtet. Her vil hva som skjedde på broene til de to fartøyene stå sentralt, men også hva som skjedde hos Sjøtrafikksentralen.

– En rekonstruksjon er absolutt noe vi ser nytten i. Det er en mulighet vi diskuterer, sier Dag S. Liseth, avdelingsdirektør i Statens havarikommisjon til Sysla.no.

Når dette skrives ved 13.30-tiden torsdag er det ingen ting som tyder på at arbeidet med å heve KNM «Helge Ingstad» er satt i gang – slik forsvarsminister Bakke-Jensen (H) sa skulle skje i redegjørelsen til Stortinget sist tirsdag.

På Sjøforsvarets hjemmeside torsdag står det følgende å lese om de siste oppdateringene om hevingen av fregatten:

«Kranlekteren Rambiz har fullført sine oppgaver i forberedelsene av løftekjettingene på KNM «Helge Ingstad», og returnerte onsdag kveld til Hanøytangen for å laste om bord løftearrangementet. KNM «Helge Ingstad» er nå ferdig klargjort til at løfteoperasjonen kan starte og enheter vil bli mobilisert til havaristedet når værforholdene tillater. Løfteoperasjonen krever 6 dager med stabilt vær med vind under 10 m/s og bølgehøyde under 0,5 meter».

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Begjærer seg konkurs

Sikret kjølesystem-kontrakt på kabelskip

Hadde skjegg, ble sagt opp

Rosenberg kan få stor-kontrakt

Vil ut av norsk sokkel

Prisene har flatet ut

Nyhetsbrev

Equinor fikk ikke amerikansk havvindsprosjekt

Hurtigruteskip fikk motorstans

Ukas vits: Dystre utsikter

Valhall Flanke Vest installert på feltet

Hav Line saksøker staten

Minus for Ulstein

Ulykkesfregatten blir ikke reparert

Bygger 4000 tonns stålkompositt-høybro i Møre og Romsdal

Kongsberg-kontrakt til 1,6 milliard kr

Se boligplattform bli fjernet

Overtar Ulstein-fartøy

«Fredsbenk» i aluminium

La fram handlingsplan for grønn skipsfart

Stansefabrikken utvider maskinparken med Platino Fiber laser

IKM HVAC skal levere til Johan Sverdrup

Kongsberg-dame å se opp for

Dansk selskap vil vokse i Norge

Viktig kontrakt for HMR Husnes

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 prosent

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Strekkstag og trykkstag fra Pretec AS

Delta Eco SVP 

Miros lanserer “Speed Through Water”

Hygienisk, nøyaktig og robust trykksensor - JUMO TAROS S46 H

Nyhet! Flat DC-motorer fra Faulhaber

Produktinformasjon

Akkumulatorrack

Kapasitet – har du nok? Hosta Industries' kapasitet har blitt større...

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

RS Components lanserer en ny serie DC-DC omformermoduler med høy effekttett...

Send til en kollega

0.278