23948sdkhjf

«Norwegian Gannet»-rederiet har ikke gitt opp

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Nå vil rederiet Hav Line foreslå å returnere produksjonsfisken tilbake til Norge etter å ha levert den i Danmark.

Nærings- og fiskeridepartementet har avslått «Norwegian Gannets» måte å frakte og produsere fisk på. Fartøyet skulle i utgangspunktet hente fisk direkte fra oppdrettsanleggene langs norskekysten, slakte fisken om bord i fartøyet og frakte den direkte til det nye mottaksanlegget i Hirthshals, Danmark. Departementet slår fast at fisken må slaktes og renses i Norge før den kan eksporteres.

Les også: Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Derfor foreslår rederiet Hav Line å returne fisken til Norge etter sortering i Danmark. Det skriver Sysla.no. Adm. dir. i rederiet sier at dette er et siste forsøk på å få klarsignal for det omstridte farøyet, slik at ikke saken havner i rettssalen.

Rederiet Hav Line har klaget på vedtaket fra Nærings- og fiskeridepartementet som slår fast at sortering av oppdrettet fisk må skje i Norge.

I et klagebrev til departementet skriver rederiet ifølge Sysla.no at departementets vedtak er i strid med grunnleggende krav om at et hvert påbud fra myndighetene forutsetter klar hjemmel.

Adm. dir. i Hav Line sier at anlegget i Hirtshals er et såkalt tollager, noe som medfører at fisken ikke kan regnes som eksportert til Danmark selv om sorteringen foregår der, skriver Sysla.no

Les også: «Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Departementet ønsker fortsatt ikke å kommentere utviklingen i saken.

 Bergen Tingrett mener at departementets vedtak ikke er gyldig.

«Norwegian Gannet» har vært i drift i to uker, og erfaringene så langt har vært udelt positive.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Rosenberg kan få stor-kontrakt

Begjærer seg konkurs

Vil ut av norsk sokkel

Sikret kjølesystem-kontrakt på kabelskip

Prisene har flatet ut

Hadde skjegg, ble sagt opp

Nyhetsbrev

Equinor fikk ikke amerikansk havvindsprosjekt

Hurtigruteskip fikk motorstans

Valhall Flanke Vest installert på feltet

Ukas vits: Dystre utsikter

Hav Line saksøker staten

Ulykkesfregatten blir ikke reparert

Minus for Ulstein

Se boligplattform bli fjernet

Kongsberg-kontrakt til 1,6 milliard kr

Overtar Ulstein-fartøy

Bygger 4000 tonns stålkompositt-høybro i Møre og Romsdal

«Fredsbenk» i aluminium

La fram handlingsplan for grønn skipsfart

Stansefabrikken utvider maskinparken med Platino Fiber laser

Kongsberg-dame å se opp for

IKM HVAC skal levere til Johan Sverdrup

Dansk selskap vil vokse i Norge

Viktig kontrakt for HMR Husnes

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Se alle Bedriftenes egne nyheter

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 prosent

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Strekkstag og trykkstag fra Pretec AS

Delta Eco SVP 

Miros lanserer “Speed Through Water”

Hygienisk, nøyaktig og robust trykksensor - JUMO TAROS S46 H

Nyhet! Flat DC-motorer fra Faulhaber

Produktinformasjon

Akkumulatorrack

Kapasitet – har du nok? Hosta Industries' kapasitet har blitt større...

Des-Case pustefilter motvirker fukt i olje

Hydratron Hydraulic Flushing Systems

Boltegrupper og hylsegrupper fra Pretec AS

Marine sylinder: 2 trinn teleskopisk

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer en serie kompakte industrielle kontakter for høy overføringshastighet

iTec etablerer seg i Bergen

Hydrauliske slanger og rørgjenger

FLIR Thermal Studio

Eluttak, USB- og mobillader innfelt i kontorpulten - smart og pent

Ny teknisk selger i NOHA

Send til en kollega

0.199