23948sdkhjf

Nytt batteri-konsept fra Ulstein

| Av Redaksjonen/MD | Tips redaksjonen om en historie

I samarbeid med rederiet Bernhard Schulte har Ulstein Design & Solutions AS designet et dieselelektrisk framdriftssystem.

Dette vil i kombinasjon med batteri redusere driftstimene på hovedmotorene, spare drivstoff og redusere miljøfotavtrykket. Hybridsystemet vil bli tatt i bruk på byggnummer 315 ved Ulstein Verft.

Les også: Ulstein designer nybygg i Brasil

Ulstein Design & Solutions AS er ansvarlig for systemarkitekturen til powerpakken og energistyringssystemet, mens Ulstein Blue CTRL leverer Ulstein IAS, det integrerte automasjonssystemet.

Ved å installere et batterisystem i tillegg til de vanlige generatorsettene, vil man kunne oppnå jevnere belastning på generatorene. Dette blir kalt «peak shaving» og fungerer ved at en kortvarig økende belastning blir tatt bort fra batterisystemet i stedet for fra generatorene og en tilsvarende reduksjon i belastning medfører at batterisystemet blir  ladet opp. Man oppnår jevnere drift på generatorene og sparer på den måten energi.

I tillegg vil batterisystemet fungere som backup. Det innebærer at man kan utføre DP-operasjoner med bare ett generatorsett i drift. Dette er drifstoffbesparende og man sparer driftstimer og vedlikehold.

Kravet for DP-operasjoner er at skipet fortsatt skal fungere selv om systemene på halve fartøyet faller ut.

Ved å bruke batteri som backup vil man spare driftstid på hovedmotorene ved at man kan kjøre med bare en motor og ikke to. Styringssystemene ombord skal sikre at effekten som blir produsert av generatorsettene er avstemt mot effektbehovene, og sørge for at energimengden som blir lagret i batteriene er tilstrekkelig for de operasjonene skipet skal utføre.

Kilde: Pressemelding fra Ulstein
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Nytt pumpesystem for oppdrettere

Historisk industri-fasade til besvær

Vil ha hovedkontor for ferje-Norge

Næringslivsledere med fokus på klima

Verdiskaping fra sjømatnæringa har nådd 100 milliarder

ABB blir EICT-leverandør til verdens første «laksesmultring»

Nyhetsbrev

VIDEO: Fremskritt for Norges «mest moderne ishall»

Skipsnavn til besvær

Aker Solutions med storkontrakt

Kraftig tråler-sammenstøt

Solgt til Infront-X

Opp og ned for oppdrettsselskap

Fikk besøk av fiskeriministeren

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kjøkkenprodusent er konk

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Tre Hurtigruteskip blir hybride

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyansettelse hos iTec

Letteskjærende geometrier for radiusskjær utvider bruksområdet for brukere av CoroMill 331

Har du behov for å skifte/vende paller?

Åpent hus hos KITAMURA

Åpent hus hos Ravema Demosenter

Bergsli Hantek: Sikkherhetshengsler gir økt beskyttelse av operatørene

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Send til en kollega

0.138