23948sdkhjf

Heving krever 5-6 dager med godvær

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Forsvaret trenger fem til seks dager med godt vær for å heve KNM «Helge Ingstad».

Det kom fram på pressebriefingen fra Forsvaret fredag formiddag. Utfordringen i så henseende er at være på Vestlandet kan være svært uforutsigbart. Man må derfor starte når et godværsvindu meldes.

Les også: Flere faktorer spilte inn i fregatt-kollisjonen

Målet for Forsvaret er at hevingen av fregatten skal kunne skje i løpet av januar, etter å ha blitt utsatt en rekke ganger. Det er høyst usikkert om fartøyet kan gå for egen maskin igjen.

Ifølge NRK, som fulgte pressekonferansen fredag formiddag, er det ikke frykt for at skroget skal knekke i to i forbindelse med hevingen. 14 av 16 løftekjettinger er på plass. 12 av disse er plassert der de skal være, mens to fortsatt ikke er på plass på grunn av at fregatten har sunket ytterligere de siste ukene.

- Vi blir derfor nødt til å gjennomføre løftet med kun tre av fire sett med kjettinger, het det på pressetreffet ifølge NRK.

Et annet kritisk punkt ved hevingen vil være det som omtales som vannevakueringen. Man antar det er over 10.000 kubikkliter med vann, som skal ut av KNM «Helge Ingstad» når den heves. Faren for utslipp vil øke når hevingen starter, stadfester Forsvaret.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Tekniske feil på fregattene

Endur-kontrakt til 750 millioner

Hybrid-skip går på diesel

Kværner investerer i økt produktivitet og konkurransekraft

Laksefiskere kraftig ut mot oppdrettsnæringen

SE BILDENE FRA LØFTET

Onsdag ble den 170 tonn tunge hangaren løftet om bord på Solstad Offshores fartøy Norman Frontier. Løftet ble foretatt ved AS Mekanikks verftsanlegg i Gravdal.

Nyhetsbrev

Sikret kontrakt verd 190 millioner kroner

22 mister jobben

Dronning Sonja åpnet stålkonstruksjonen The Twist

Vard designer og bygger hypermoderne tråler

Ny stor-kontrakt til Kongsberg

Solcelle-nyvinning får 110 millioner

Leverte «svært komplisert» fasade til SNØ - se bildene!

Fikk sin største kontrakt

1

Flyttet produksjonen tilbake til Norge

SSAB må permittere i Finland

Ett av verdens mest bærekraftige selskap

SE VIDEO: Utgard gir gass

Norsk selskap kjøper britisk samarbeidspartner

Nordmenn vil helst ha vindkraften til havs

Skal løfte 170 tonn om bord på fartøy

Varsler stans av Prosafes oppkjøp av Floatel

Uklart om norsk båt kolliderte med Stena-ferje

Økning i signerte avtaler og låneutbetalinger

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kabelmerker i slitesterkt PUR-materiale

C.B. Ferrari har fått Siemens Award 2019 på EMO Hannover

Nytt agentur for blindnaglemuttere

30% Rabatt i September!

DURMA HD-FO Laserskjæremaskin

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

Høstkampanje 2019

Serviceavtale for Øwre Johnsen

Skandinavias største utvalg av belger

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

Mitsubishi Electric Factory Automation på Euro Expo Bodø

ForusMessen 2020

Norsecraft Tec AS blir ny dirstributør for Europafilter AB i Norge.

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

OTD2019

Activa

Åpning av nye lokaler i Hordaland

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

HYDAC Cooling

Køhn Tech på EMO Hannover 2019

Bahco kommer til Dyrsku'n 2019!

Velkjente JESSEY Dreiebenker på EMO

MEGGER MTR105 håndholdt motor-tester 1 KV. Alt i ett instrument!

HYDAC Cooling

Send til en kollega

0.188