23948sdkhjf

Heving krever 5-6 dager med godvær

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Forsvaret trenger fem til seks dager med godt vær for å heve KNM «Helge Ingstad».

Det kom fram på pressebriefingen fra Forsvaret fredag formiddag. Utfordringen i så henseende er at være på Vestlandet kan være svært uforutsigbart. Man må derfor starte når et godværsvindu meldes.

Les også: Lekket nær 300.000 liter olje

Målet for Forsvaret er at hevingen av fregatten skal kunne skje i løpet av januar, etter å ha blitt utsatt en rekke ganger. Det er høyst usikkert om fartøyet kan gå for egen maskin igjen.

Ifølge NRK, som fulgte pressekonferansen fredag formiddag, er det ikke frykt for at skroget skal knekke i to i forbindelse med hevingen. 14 av 16 løftekjettinger er på plass. 12 av disse er plassert der de skal være, mens to fortsatt ikke er på plass på grunn av at fregatten har sunket ytterligere de siste ukene.

- Vi blir derfor nødt til å gjennomføre løftet med kun tre av fire sett med kjettinger, het det på pressetreffet ifølge NRK.

Et annet kritisk punkt ved hevingen vil være det som omtales som vannevakueringen. Man antar det er over 10.000 kubikkliter med vann, som skal ut av KNM «Helge Ingstad» når den heves. Faren for utslipp vil øke når hevingen starter, stadfester Forsvaret.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

NKT med storkontrakt for Equinor

Et vrak til besvær

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.286