23948sdkhjf

Heving krever 5-6 dager med godvær

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Forsvaret trenger fem til seks dager med godt vær for å heve KNM «Helge Ingstad».

Det kom fram på pressebriefingen fra Forsvaret fredag formiddag. Utfordringen i så henseende er at være på Vestlandet kan være svært uforutsigbart. Man må derfor starte når et godværsvindu meldes.

Les også: - Store fregatt-skader

Målet for Forsvaret er at hevingen av fregatten skal kunne skje i løpet av januar, etter å ha blitt utsatt en rekke ganger. Det er høyst usikkert om fartøyet kan gå for egen maskin igjen.

Ifølge NRK, som fulgte pressekonferansen fredag formiddag, er det ikke frykt for at skroget skal knekke i to i forbindelse med hevingen. 14 av 16 løftekjettinger er på plass. 12 av disse er plassert der de skal være, mens to fortsatt ikke er på plass på grunn av at fregatten har sunket ytterligere de siste ukene.

- Vi blir derfor nødt til å gjennomføre løftet med kun tre av fire sett med kjettinger, het det på pressetreffet ifølge NRK.

Et annet kritisk punkt ved hevingen vil være det som omtales som vannevakueringen. Man antar det er over 10.000 kubikkliter med vann, som skal ut av KNM «Helge Ingstad» når den heves. Faren for utslipp vil øke når hevingen starter, stadfester Forsvaret.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Vil undersøke overføringer før truck-konkurs

Sveaas investerer 200 MNK i spektakulær stålbru

Fant ølboks i torskemagen

Astrup AS skal levere ANO fasadeplater til Signalprosjekt

Nyhetsbrev

Slår sammen datterselskap

Norsk Industri møtte NAV Rogaland

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Vindfarm-kabler skal lages i Drammen

Uavklart skjebne for havarert dokk

Astori AS kjøpt opp

TechnipFMC sikret seg stor Equinor-kontrakt

ASKO planlegger sjødrone i Oslofjorden

Skal designe multifunksjonsfartøy

Oda-feltet i produksjon fem måneder før planlagt

Satser og bygger mot industrien i Midt-Norge

Har funnet årsaken til problemene

Kan gjenoppta gruvedrift i Sydvaranger

Seks tonn skal gjøre ferje mer stabil

Utsatt for stort dataangrep

Sikrer ren energi til Havfarmen

Equinor forlenger med Island Offshore

Norled ligger an til å få drifte Finnøysambandet videre

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

FLIR Ex-XT serien termokamera

Oppdag vår nye nettside !

Beijer Electronics lanserer nye G serie distribuert IO

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeisk...

Ny kontrakt, leveranse av 9 stk kraner til Stavanger

– We must be where it happens

Busch Vacuum Pumps and Systems kjøper NSB Gas Processing

Send til en kollega

0.15