23948sdkhjf

- Det verste jeg har vært med med på

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Besetningsmedlemmene på havarerte "Northguider" forteller om dramatiske minutter i isødet .

Det er NRK som har snakket med besetningsmedlemmene etter de dramatiske minuttene i romjula. «Northguider» gikk på grunn i minus 20 grader i isødet på Svalbard. Det var dårlig dekning og dårlig vær.

Les også: «Northguider» blir liggende til august

Ett av besetningsmedlemmene fryktet for kulda og isbjørn.

Styrmann Julie Kolbeinsvik forteller til NRK at hun lå og sov på lugaren da ulykken skjedde. Hun våknet av at båten kastet på seg, og da hun forsto at det ikke var mulig å snu båten, forsto hun at det var alvorlig. Hun fryktet også isbjørn.

Anton Tellevik var i styrhuset da båten gikk på grunn. Han forteller om dramatiske minutter og uvisshet, men da beskjeden om at helikopter var på vei, var det den beste følelsen han kunne få.

Da fartøyet gikk på grunn mistet etter hvert båten strømmen, og det var kun nødstrømmen som fungerte. Det tok halvannen time før det første av to helikoptre var på plass og fikk berget mannskapet i sikkerhet, melder NRK.

Les også: Kystverket har tømt «Northguider»

Onsdag skrev flere medier at det kunne ta flere måneder før tråleren kan berges fra Svalbard. Dette til tross for at jobben med å tømme tråleren for dieselolje startet natt til onsdag. Det er imidlertid vær- og isforholdene som gjør bergingsarbeidet usikkert, og nå frykter man at man ikke får dratt tråleren av grunn før til sommeren.

– Det er været som bestemmer hvor fort dette går, og om det faktisk er mulig å gjennomføre operasjonen som planlagt. Også sikkerheten til mannskapene spiller inn, sier aksjonsleder i Kystverket, Rune Bergstrøm til NRK.

KV «Svalbard», som var først på åstedet, skal være behjelpelig med tømmearbeidet. Kystvaktskipet er utstyrt med spesialutstyr som skal brukes i arbeidet med å få tømt båten. Kystvaktskipet har blant annet lettbåter, oljetanker, slanger og pumper om bord.

Sammen med det nederlandske bergingsselskapet Ardent Global skal KV «Svalbard» tømme reketråleren «Northguider» for olje. Tråleren står på grunn i Kinnvika i Hinlopenstredet. Fartøyet har slagside og hull i skroget, og kan ikke trekkes av grunnen før den er tømt for 330.000 liter dieselolje.

Men det er ikke dieseloljen rederiet Opilio er mest bekymret for. Smøre- og hydraulikkoljen må også fjernes, da dette er enda mer skadelig for miljøet. NRK skriver at rederiet selv må betale regningen for tømmingen og fjerningen av båten – når den tid kommer. Kystvakten sier til statskanalen at hvis alt går som planlagt med gode vær- og vindforhold kan tråleren være tømt for olje på fire dager.

Kystvakta sier videre at «Northguider» må midlertidig repareres før den kan trekkes av grunn. Man jobber nå med å finne aktører som kan ta på seg dette oppdraget. En slik operasjon krever svært gode værforhold, i tillegg til lite is. Det er isforholdene som er avgjørende for når en slik aksjon kan finne sted. Derfor må man kanskje vente helt til sommeren med å få fjernet tråleren.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Ukens vits: Holdbar til…

Vil ha opdrettsanlegg på havbunnen

Bygger ny prosessbåt

Nyhetsbrev

Norges travleste ferjesamband blir elektrisk

Vil ikke at andre land skal overta oljeproduksjonen

God påske fra oss i Metal Supply!

Fem myter om coboter

SE BILDENE av "Color Hybrid" på vannet

Metallco-avklaring etter påske?

Equinor vinner syv leteblokker i Argentina

Krever bedre oljeberedskap i Nord

Snart klart for hypermoderne laksefabrikk

Satser på Fjord Hybrid

Trygger pluggede brønner på norsk sokkel

Freiberg mener det ikke er marked for havvind i Norge

Glenn fikk drømmejobben offshore

1

Fikk kran-oppdrag

Bruker 11,5 millioner kroner på å redde kraftturbin

Hydrogen fra vind kan gi sokkelen kraft

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Sørlandsbedrift kjøper opp dansk samarbeidspartner

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

voestalpine på SSV Conference 2019 - Spennende nyheter innen stål og 3D pri...

Send til en kollega

0.141