23948sdkhjf

- Det verste jeg har vært med med på

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Besetningsmedlemmene på havarerte "Northguider" forteller om dramatiske minutter i isødet .

Det er NRK som har snakket med besetningsmedlemmene etter de dramatiske minuttene i romjula. «Northguider» gikk på grunn i minus 20 grader i isødet på Svalbard. Det var dårlig dekning og dårlig vær.

Les også: Tingretten gir «Norwegian Gannet» grønt lys

Ett av besetningsmedlemmene fryktet for kulda og isbjørn.

Styrmann Julie Kolbeinsvik forteller til NRK at hun lå og sov på lugaren da ulykken skjedde. Hun våknet av at båten kastet på seg, og da hun forsto at det ikke var mulig å snu båten, forsto hun at det var alvorlig. Hun fryktet også isbjørn.

Anton Tellevik var i styrhuset da båten gikk på grunn. Han forteller om dramatiske minutter og uvisshet, men da beskjeden om at helikopter var på vei, var det den beste følelsen han kunne få.

Da fartøyet gikk på grunn mistet etter hvert båten strømmen, og det var kun nødstrømmen som fungerte. Det tok halvannen time før det første av to helikoptre var på plass og fikk berget mannskapet i sikkerhet, melder NRK.

Les også: Kystverket har tømt «Northguider»

Onsdag skrev flere medier at det kunne ta flere måneder før tråleren kan berges fra Svalbard. Dette til tross for at jobben med å tømme tråleren for dieselolje startet natt til onsdag. Det er imidlertid vær- og isforholdene som gjør bergingsarbeidet usikkert, og nå frykter man at man ikke får dratt tråleren av grunn før til sommeren.

– Det er været som bestemmer hvor fort dette går, og om det faktisk er mulig å gjennomføre operasjonen som planlagt. Også sikkerheten til mannskapene spiller inn, sier aksjonsleder i Kystverket, Rune Bergstrøm til NRK.

KV «Svalbard», som var først på åstedet, skal være behjelpelig med tømmearbeidet. Kystvaktskipet er utstyrt med spesialutstyr som skal brukes i arbeidet med å få tømt båten. Kystvaktskipet har blant annet lettbåter, oljetanker, slanger og pumper om bord.

Sammen med det nederlandske bergingsselskapet Ardent Global skal KV «Svalbard» tømme reketråleren «Northguider» for olje. Tråleren står på grunn i Kinnvika i Hinlopenstredet. Fartøyet har slagside og hull i skroget, og kan ikke trekkes av grunnen før den er tømt for 330.000 liter dieselolje.

Men det er ikke dieseloljen rederiet Opilio er mest bekymret for. Smøre- og hydraulikkoljen må også fjernes, da dette er enda mer skadelig for miljøet. NRK skriver at rederiet selv må betale regningen for tømmingen og fjerningen av båten – når den tid kommer. Kystvakten sier til statskanalen at hvis alt går som planlagt med gode vær- og vindforhold kan tråleren være tømt for olje på fire dager.

Kystvakta sier videre at «Northguider» må midlertidig repareres før den kan trekkes av grunn. Man jobber nå med å finne aktører som kan ta på seg dette oppdraget. En slik operasjon krever svært gode værforhold, i tillegg til lite is. Det er isforholdene som er avgjørende for når en slik aksjon kan finne sted. Derfor må man kanskje vente helt til sommeren med å få fjernet tråleren.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Haaland AS mot gamle høyder

Brennestart for Nexans-fartøy

Etablererte nettverk for leverandører mot cruiseindustrien

TESS åpnet ny sluse ved Europas største prosessanlegg i sitt slag

Aker Solutions fikk kontrakt for havbunnsanlegg

Brunvoll fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nyhetsbrev

Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

Trebygg inn i E.A.Smith

200 jobber borte ved fusjon

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

På ståltur til Sverige

Frykter amerikansk biltoll

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Skiftet navn

Ny kontrakt for Sletta Verft

Honda legger ned England-fabrikk

Torghatten-ferjene på vei

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Får Havforskningsinstituttet som partner

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens datain...

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

Send til en kollega

0.281