23948sdkhjf

Hydrogenferje-avtale gir nullutslipp i ferjesektoren

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Statens vegvesen og Norled AS inngikk tirsdag avtale om bygging av verdens første hydrogen-elektriske ferje. Den skal settes i drift på Hjelmelandsambandet i 2021.

- Dette er teknologiutvikling i verdensklassen. Verden ser til Norge. Hydrogen blir den siste brikken for å få nullutslipp i ferjesektoren. Hydrogen er løsningen der elektrisk drift alene ikke er mulig, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Les også: Kakefest på ferja

Nullutslipp i ferjesektoren gir en utslippsreduksjon på 600.000 tonn CO2 hvert år.

Utviklingskontrakten som Norled vant i skarp konkurranse med Fjord 1 og Boreal om utvikling, bygging og drift av en hydrogen-elektrisk ferje hvor minimum 50 prosent av energibehovet dekkes av hydrogen.

- På Norleds vegne er jeg både stolt og ydmyk over å få være med på dette pioner-prosjektet. Vi gleder oss til å samarbeide om nok et utviklingsprosjekt initiert av Statens Vegvesen. Dette representerer et grønt historisk vendepunkt både for Norled og resten av den maritime sektoren, sier styreleder Ingvald Løyning i Norled.   

Han legger til at Norled gjennom utviklingskontrakten som skapte batteriferjen MF «Ampere» i 2015 har bevist at innovasjon og nytenkning på tvers av dyktige maritime miljøer er en suksessformel for å skape en grønnere og mer miljøvennlig ferjesektor.

Les også: Norled skal bygge verdens første hydrogenferje

I dag er det ingen sammenlignbare hydrogendrevne fartøy i drift.

Ferja skal gå på riksveg 13-sambandet Hjelmeland – Skipavik – Nesvik i Rogaland fra 2021.

Ferja vil ha god kapasitet, og kunne ta opptil 299 passasjerer og 80 biler.   

Nå er det Norled og deres samarbeidspartnere og leverandører som skal bringe prosjektet videre til operativ drift i 2021.

Les også: Satser på mer miljøvennlige ferger

- Jeg er imponert over arbeidet som er nedlagt av rederiene og deres samarbeidspartnere. Vi har fått tilbud på tre gode løsninger. Arbeidet har vært omfattende og mange aktører er involvert. Rederienes klasseselskaper, Sjøfartsdirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har vært viktige medspillere. Arbeidet har knyttet sammen mye av det siste innen innovativ, klimavennlig og fremtidsrettet maritim teknologi, sier Gustavsen.

Norge er allerede verdensledende på null- og lavutslippsteknologi. Vegdirektøren mener at aktørene har et godt utgangspunkt når de neste hydrogenprosjektene blir lansert rundt om i verden.

- Konseptet for den nye hydrogenfergen ligger klart. Foran oss venter både utviklingsarbeid og detaljplanlegging. Jeg er trygg på at Norled vil levere et nytt innovativt produkt som blir en grønn milepæl med suksess for alle involverte parter, sier Løyning.

  

Kilde: Pressemelding fra Norled
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Miljøkrav i fokus på Rørdagene

Gratis kurs i livssyklusanalyse

Jøtul-inntekter på nær en milliard

Reddet av Johan Sverdrup-kontrakt

Slo tysk verft konkurs etter få måneders eierskap

Fusjonerer for å bli totalleverandør

Nyhetsbrev

Aquatraz nr 2 på vei

INTERVJU: Hva skal til for å få bransjen til å satse på ombruk?

Vi snakket med bransjefolk om ombruk, en potensiell Finn.no for byggebransjen og hvordan incentiver og skattefradrag kanskje kan hjelpe for å få ombruk inn i industrien. Her er det mye penger å spare, mener Bygganalyse.

Stor bidragsyter til norsk industri

Forskere lager spesialbåt for storskala tarehøsting

Farlig vogntog fullastet med aluminium

«Leteboring-sak» på nytt i rettssalen

Ålesund-bedrift blir Hydroniq Coolers

Salmon Evolution hentet 50 mill kr i en rettet emisjon

Avtale om å levere notspylere

Teknikk-trøbbel for utsatte ferjer

«Hardhaus»-verft får nye eiere

Klart for en «historisk» offshoredag

Mørenot kjøper Bøteriet

Norsk olje- og gassindustri er sikre på vekst i 2019

Hydro Husnes gjenåpner produksjonslinje

Rekordår for Kinas aluminiumsproduksjon

Ukens vits: Sikkerhet fremfor alt

Oppfyller ikke «betydelig innovasjon»-vilkåret

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Ny daglig leder i X-Noise

Borga Stålbygg har fått ny salgssjef

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Pumper og ventiler fra Armatec i oppdrettsnæringen!

EML-AJ fiberlaser/stanse kombinasjonsmaskin hjelper til å redusere kostnad per del

LR35: en høyeffektiv plukkløsning fra Kardex Remstar

Ny salgsingeniør til Festo

GMV Milling AS investerer i nye multimaskiener(5-akse).

Bruk gummi ... rett!

PartnerPlast på Åndalsnes sikrer Sjøforsvarets Hovedbase!

Interkit har lansert ny hjemmeside

Crestabond

TESS passerte tre milliarder

Elektropneumatisk trykkregulator for optimal regulering

Temperaturmålere fra Max Sievert

Nofitek leverer omvendt osmose-anlegg til MS Koralen

MJK Instrumentering og overvåkning

Seal Weld Pro styrker salgsapparatet

SEW-EURODRIVE utvikler stadig sitt servicekonsept i Moss

Bergsli Metallmaskiner er ny forhandler av KITAMURA maskineringssenter i Norge!

RS Components lagerfører nå motorstyringsanalysatorer fra Fluke

iTec på opplæring og leverandørbesøk i Tyskland

Datek Løfteteknikk med nytt prosjekt for Eidsiva!

Multifunksjonsinstrumentet Testo 440

SmartTEMP induksjonsvarmere fra Kulelagerhuset

Kalibrere en HART trykktransmitter

Hydroscand åpner i Harstad

Løftebord fra Translyft tar mathygiene til et nytt nivå

Send til en kollega

0.124