23948sdkhjf

Prestisjebåt fikk endelig avslag

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

«Norwegian Gannet» får ikke lov til å frakte laks direkte fra oppdrettsanlegg til utlandet. Det har nå Nærings- og fiskeridepartementet slått endelig fast.

«Norwegian Gannet» er en slaktebåt det har gått mye prestisje i. Den er en av de mest moderne fiskebåtene i Norge, med mulighet for å håndtere fisk fra oppdrettsanlegg om bord i fartøyet. I Hirthals i Danmark er det bygget en egen mottaksterminal for fartøyet. Nå må trolig alle planene for prestisjefartøyet skrinlegges.

Les også: Fraktet mindre fisk – får mindre i støtte

Ifølge NRK kom departementet med et endelig avslag på dispensasjonssøknaden fra rederiet Hav Line sist fredag. Det betyr at båten må legges til kai.

Fordelen ved «Norwegian Gannet» var at fartøyet kunne plukke opp fisk direkte fra oppdrettsanlegg langs norskekysten, bearbeide fisken om bord, og så seile direkte til Hirtshals med fisken – uten at den hadde vært innom landanlegg i Norge. Det er dette Nærings- og Fiskeridepartementet har regaert på. Myndighetene mener at fiskens kvalitet sikres best gjennom å gå via et norsk fiskeanlegg før den fraktes utenlands.

I tillegg til å være den første i sitt slag, er «Norwegian Gannet» hyllet for sine positive miljøeffekter. Men dette er altså ikke nok for departementet, som mener det ikke er lov å frakte laks direkte fra oppdrettsanlegg til utlandet.

I tillegg til at fiskekvaliteten og frykt for sykdommer og sår hos fisken, så er det flere politikere fra ulike partier som har uttrykk bekymring for at norske arbeidsplasser kan gå tapt som følge av måten «Norwegian Gannet» ville eksportere fisk på. En av de som har uttrykt sin bekymring i så henseende er FrPs fiskeriminister Harald Tom Nesvik.

Les også: Enklere å få godkjent oppdrettsanlegg på land

Hav Line ba om en dispensasjon fra den gjeldende forskriften som omfattet fiskehelse, men har nå fått avslag på denne.

Ifølge NRK sier direktøren i Hav Line, Carl-Erik Arnesen, at han ikke har gitt opp håpet om å få båten i bruk til det den er tenkt for. Rederiet han leder vil klage til Kongen i statsråd, og vil i tillegg varsle rettslige skritt.

Arnesen har tidligere uttalt at han har fått forsikringer fra myndighetene om at fartøyet ikke skulle bli rammet av den gjeldende forskriften, og at myndighetene har bevilget store summer til prosjektet.

Han sier til NRK at han nå er i villrede hva han skal gjøre med fartøyet. De ansatte ble informert på allmøte mandag, og det er foreløpig ikke aktuelt å si opp ansatte.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Overtar konkursbegjært laksepakkeri

Nesvik får karantenetid og 700.000 kr i etterlønn

Dykker skadet på oppdrettsanlegg

Kan landbasert oppdrett redde næringen?

To oppdrettssoner får rødt lys

Har kartlagt rømming av oppdrettsfisk

Nyhetsbrev

Ny storkontrakt for Sletta Verft

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nippon Gases Norge deltar på SMART konferansen 2020

Hydroscand tilbyr Prevost, som nå er EX-godkjent.

Rensing – Clean in Place (CIP)

3 grunner for en Hänel lagerautomat

Ny maskinlevering til NYMO AS

An advanced sanitary disk

Ny brosjyre for vaskeutstyr

Hi #measuringhero - Expert Quiz

Rister til MOWI

Junction box

Ringvasker/Serviceflåte med selvstendig drift

Smartball fra Pure Technologies, et xylem-merke

Stort utvalg innen låsespaker

Produksjonsteknisk konferanse 2020

Hydroscand tilbyr Uno-Matic

Hi #measuringhero

Mer enn redundant!

ASI Automatikk om iglidur E7

Ny katalog fra Kulelagerhuset

Lekang Filter fyller 50 år - Dette sier kundene om oss

Lumatek AS deltar på SmartSveis 2020

Hi #measuringhero

TORGY Gruppen flytter inn i nye lokaler

Assistansesystem for effektiv behandling av ledere

Nå leverer vi også "Multi-Fluid"-ventiler fra Metal Work

Send til en kollega

0.283