23948sdkhjf

Plattformdekket på vei til Norge

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Prosessplattformdekket til Johan Sverdrup har blitt ferdigstilt og testet. Plattformdekket forlater nå verftet til Samsung Heavy Industries på tid, under budsjett og uten alvorlige hendelser.

– Johan Sverdrup-prosjektet har hatt en formidabel forbedringsreise de siste årene. Mye av dette er takket være høy kvalitet i gjennomføringen i alle ledd. Dette har i høy grad også definert leveransen av prosessplattformdekket som nå er på vei fra Sør-Korea i retning Norge, sier Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdrup.

Les også: Mulighet til å bygge verdens største havvindpark

– I samarbeid med Aker Solutions har Samsung nå levert enda et plattformdekk til Johan Sverdrup med god kvalitet, i henhold til plan og uten alvorlige hendelser. Slike leveranser er særdeles viktig for at Johan Sverdrup skal kunne få en sikker oppstart i november 2019, sier Bokn.

Aker Solutions har hatt ansvar for prosjektering og innkjøpsledelse for de to plattformdekkene, mens Samsung Heavy Industries har stått for byggingen av stigerørsplattformen og nå også prosessplattformen til Johan Sverdrup-feltet.

Stigerørsplattformdekket ble bygget på rekordkort tid og under budsjett og seilte fra verftet på Geoje-øya i februar i år. Prosessplattformen har blitt bygget som et helt komplett plattformdekk, og har siden selve byggefasen ble avsluttet i mai i år vært gjenstand for utallige uttestinger for å gjøre prosessanlegget så ferdig som det kan bli før installasjon på Johan Sverdrup-feltet neste vår.

- Det at vi har bygget et helt komplett plattformdekk har gitt oss en unik anledning til å teste langt flere systemer enn det som er vanlig å gjennomføre før installasjon. Dette gir oss større trygghet på kvaliteten på arbeidet som har blitt gjort, og er spesielt viktig for å sikre planen fram mot oppstart av feltet neste år, sier Jill Sale, prosjektleder for prosessplattformen og ansvarlig for Johan Sverdrup-prosjektet i Sør-Korea.

Les også: Ble avhørt etter tankskip-brann

– Men i tillegg til kvaliteten på prosessanlegget, det som gjør meg mest stolt er at arbeidet her – for både stigerørsplattformen og nå også prosessplattformen – har blitt gjennomført uten en eneste alvorlig hendelse, sier Sale.

FORNØYDE: Jill Sale (t.v.), prosjektleder for prosessplattformen, og Trond Bokn, prosjektdirektør for Johan Sverdrup. FOTO: EQUINOR

I underkant av 17 millioner arbeidstimer har gått med på byggingen av stigerørsplattformdekket og prosessplattformdekket på Samsung-verftet.

Prosessplattformen seiler nå i retning Norge om bord Boskalis Vanguard, verdens største tungtransportfartøy.

Les også: Oljeopprydding i gang ved terminalen på Bahamas

Først skal plattformdekket til Kværner på Stord hvor to pidestallkraner skal monteres og ytterligere forberedelser gjøres før installasjon i ett løft med fartøyet Pioneering Spirit ute på Johan Sverdrup-feltet våren 2019.

– 2018 har vært et meget hektisk og viktig år for Johan Sverdrup. Året har vært spesielt preget av alt installasjonsarbeidet ute i havet – med trolig mer installasjonsaktivitet i én sesong enn for noe annet prosjekt på norsk sokkel tidligere, sier Bokn.

– Samtidig har 2018 også vært preget på hver ende av året av gode leveranser fra Samsung. Først med stigerørsplattformen som seilte av sted i februar i år, og nå avsluttes året med nok et seilas herfra. Og prosessplattformen vil på mange måter også sette tonen for 2019, som den første av de to siste plattformdekkene som skal installeres

 

Kilde: Equinor
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Etablerer Nye Kleven – 60 mister jobben

Trump truer Kværner

Mulighet til å bygge verdens største havvindpark

Endur-kontrakt til 750 millioner

Tekniske feil på fregattene

Laksefiskere kraftig ut mot oppdrettsnæringen

Nyhetsbrev

Kværner investerer i økt produktivitet og konkurransekraft

Hybrid-skip går på diesel

Sikret kontrakt verd 190 millioner kroner

SE BILDENE FRA LØFTET

Onsdag ble den 170 tonn tunge hangaren løftet om bord på Solstad Offshores fartøy Norman Frontier. Løftet ble foretatt ved AS Mekanikks verftsanlegg i Gravdal.

Dronning Sonja åpnet stålkonstruksjonen The Twist

22 mister jobben

Vard designer og bygger hypermoderne tråler

Solcelle-nyvinning får 110 millioner

Ny stor-kontrakt til Kongsberg

Fikk sin største kontrakt

1

Flyttet produksjonen tilbake til Norge

SSAB må permittere i Finland

Leverte «svært komplisert» fasade til SNØ - se bildene!

Ett av verdens mest bærekraftige selskap

SE VIDEO: Utgard gir gass

Skal løfte 170 tonn om bord på fartøy

Norsk selskap kjøper britisk samarbeidspartner

Nordmenn vil helst ha vindkraften til havs

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Allinvent stiller ut på Hi Tech & Industry Scandinavia, Herning

Ny serviceplattform for maskiner skal halvere supportkostnader

Møt oss på OTD 2019

TAON Hydraulikk tilbyr ENERPAC lufthydrauliske pumper

AMADA Styrker posisjonen i det Skandinaviske markedet

Kabelmerker i slitesterkt PUR-materiale

C.B. Ferrari har fått Siemens Award 2019 på EMO Hannover

Nytt agentur for blindnaglemuttere

30% Rabatt i September!

DURMA HD-FO Laserskjæremaskin

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

Høstkampanje 2019

Serviceavtale for Øwre Johnsen

Skandinavias største utvalg av belger

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

Mitsubishi Electric Factory Automation på Euro Expo Bodø

ForusMessen 2020

Norsecraft Tec AS blir ny dirstributør for Europafilter AB i Norge.

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

OTD2019

Activa

Åpning av nye lokaler i Hordaland

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

HYDAC Cooling

Send til en kollega

0.22