23948sdkhjf

Støttet slaktebåten med 31 millioner, men avslo dispensasjon

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Striden rundt slaktebåten «Norwegian Gannet» fortsetter. Rederiet sier de fikk 31 millioner i støtte til båtprosjektet. Og nå setter departementet foten ned for å kunne levere fisk direkte til Danmark.

«Norwegian Gannet» blir betegnet som både nyskapende og som et prestisjeprosjekt. Slaktebåten er også krontroversiell da mange mener at arbeidsplasser kan gå tapt i Norge, da fisken skal bli sløyet og behandlet om bord i båten og så skal fisken fraktes direkte til Danmark.

Les også: Avdekket arbeidslivskriminalitet under årets torskesesong

Torsdag skrev Metal Supply.no om at båten hadde fått avslag fra Nærings- fiskeridepartementet om at så kunne skje, fordi en slik ordning vil true kvaliteten på fisken som skulle bli solgt til danskene.

Nå skriver Sysla.no at myndighetene støttet prosjektet «Norwegian Gannet» med 31 millioner kroner. Så snur myndighetene og lar fartøyet ikke få lov til å drive slik den var ment å skulle drive fiske. Båten skulle hente fisk direkte fra merder langs vestlandskysten og så skulle den leveres til en terminal i danske Hirtshals.

Nå sier rederiet til nettstedet at de oppfatter det hele som en politisk helomvending. Hav Line, som eier «Norwegian Gannet» hadde nemlig fått dispensasjon fra et forskrift fra Mattilsynet, og kunne ta med seg fisk med sår eller misdannelser til Danmark. Men dette hevet altså departementet nylig.

– Det er for meg uforståelig at det er politikerne, med en borgerlig regjering i spissen, og ikke forvaltningen som er bøygen i dette, sier daglig leder Carl-Erik Arnesen i Hav Line til Sysla.no. Han hevder videre at han har hatt en god dialog med myndighetene og at de så sent som for to år siden sa at det ikke skulle være til hinder for at fartøyet kunne realiseres.

Les også: «Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Ifølge nettstedet skal altså myndighetene ha bidratt med 31,5 millioner kroner til prosjektet «Norwegian Gannet», og bidragene har fordelt seg på følgende måter:

-Kystverket har gitt 20 millioner via tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til sjø

-Enova har bidratt med 6,55 millioner til skipets hybriddrift

-I tillegg kom det tre millioner kroner fra forskningsfondet til fylkeskommunene.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Sjekk dette vindskipet!

Et vrak til besvær

11 600 tonn død laks i nord

British Steel slås konkurs

Nyhetsbrev

NKT med storkontrakt for Equinor

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Massedød og milliardtap

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

7000 Ford-ansatte må gå

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssen...

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Send til en kollega

0.147