23948sdkhjf

Avgjørende moduler bygget i Norge

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Modulene i akterenden på KNM «Helge Ingstad» ble produsert i Bergen.

Det skriver Sysla.no. Det har så langt vært fokus på det spanske skipsverftet Navantia i forbindelse med fregatt-ulykken på Vestlandet. Nå viser det seg at sysla.no har funnet ut at moduler, der det har blitt avdekket mangler ved fartøyets vanntette integritet, er bygget i Norge.

Les også: Bygd i Spania, men flere norske leverandører

Navantia sto for selve hovedbyggingen, men i alt var det 250 norske bedrifter som fikk oppdrag i forbindelse med byggingen.

Sysla.no skriver at det var to norske verft som fikk i oppdrag å bygge moduler til fregatten. Det var Mjellem & Karlsen i Bergen og Kleven Maritime i Florø og Førde.

Førstnevnte verft gikk konkurs under arbeidet med fregattene, og ble senere overtatt av Magnus Stangeland og Bergen Group 2003-2012. Arbeidet med moduler til de fire første fartøyene ble utført på Marineholmen i Bergen.

Da man begynte på det femte fartøyet i Spania, fant det norske selskapet ut at økonomien var veldig tøff, og trakk seg dermed ut og satset på den såkalte «service-avtalen». Det medførte at modulene til den havarerte fregatten ble de siste som ble levert fra Bergen.

Les også: Kranlekter "permitteres" fra Øygarden

En som satt sentralt i Mjellem & Karlsen, sier til nettstedet, at modulene som ble skipet fra Bergen til Spania, var såkalte fullskrogsblokker. De dekket fra hoveddekket og ned til kjølen.

Kleven Maritime i Florø og Førde produserte modulene til forskipene.

Den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen slo fast at det var kritiske sider ved vanninntrenging mellom skottene i den havarerte fregatten. Det er modulene i dette området som skal ha blitt bygget i Bergen, ifølge Sysla.no.

Navantia har sagt at de skal undersøke funnene i kommisjonens rapport, men uttaler via en talsperson at de ikke har noe feil under byggingen av KNM «Helge Ingstad» og de andre fregattene.

Trygve Aarland, som er intervjuet av Sysla.no, tror ikke at tegnefeil eller modulsammensetningen alene er årsak til den tragiske ulykken.

– Jeg har større tro på at skadens omfang kanskje er større enn det beregningsmodellene viser, fortsetter han, og understreker at han ikke har annen informasjon enn det han har fått gjennom mediene, sier han til Sysla.no.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Frykter amerikansk biltoll

GS-Hydro valgte TESS som eneforhandler

Nyhetsbrev

På ståltur til Sverige

Torghatten-ferjene på vei

Skiftet navn

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Honda legger ned England-fabrikk

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Ny kontrakt for Sletta Verft

Får Havforskningsinstituttet som partner

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

Forsker på selvkjørende skip

EU har bestemt seg om stålet

Skal redusere svovelutslippene kraftig

SP: Equinor til Stortinget

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Hunseal AS stiller sammen med Intec Pumper avd. Biri under EuroExpo på Gjøv...

Send til en kollega

0.192