23948sdkhjf

Demonstrerte verdens første autonome ferje

| Av Redaksjonen | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce og det statseide finske fergeselskapet Finferries har i dag demonstrert verdens første autonome fergereise. Demonstrasjonen med bilfergen Falco fant sted i skjærgården syd for Turku (Åbo).

Falco tok i en bruk en kombinasjon av Ship Intelligence-løsninger fra Rolls-Royce for å navigere både autonomt og fjernstyrt på strekningen Parainen-Nauvo. Med på fergeturen var 80 spesielt invitert gjester, som fikk oppleve at fergen på vei over benyttet kunstig intelligens for å oppdage og identifisere objekter og omgivelsene generelt. Fergen endret kurs for å unngå objekter i sjøen uten at mannskapet blandet seg inn i navigasjonen.

Les også: Inspiserer skipsutstyr med avansert ultralyd

Fergen er utstyrt med en rekke avanserte sensorer som gjør at det bygges et detaljert oversiktsbilde over omgivelsene i sanntid. Bildet har større detaljgrad enn et menneskelig øye kan fange opp.

Under den autonome overfarten ble også Autodocking fra Rolls-Royce demonstrert for første gang. Systemet sørget for at fartøyet automatisk justerte kurs og fart inn mot kai, og gjennomførte en automatiske dokking uten menneskelig intervensjon. Tidligere har selskapet allerede levert sin løsning for Autocrossing til flere av de nyeste fergene i Norge.

Rolls-Royce og Finferries startet samarbeidet tidligere i år, gjennom et nytt utviklingsprogram kalt Safer Vessel with Autonomous Navigation (SVAN). Målet er å implementere funn fra det tidligere forskningsprosjektet Advanced Autonomous Waterborne Applications (AAWA), som har vært finansiert av Business Finland.

– I dag har vi tatt et stort skritt videre på veien mot autonom skipsfart, og vi har bekreftet akkurat det vi har sagt i flere år – at autonom skipsfart vil komme. SVAN-prosjektet har vært et vellykket samarbeid mellom Rolls-Royce og Finferries og en perfekt mulighet til å demonstrere hvordan Ship Intelligence-teknologi kan gi store fordeler for sikker og effektiv drift av skip, sier Mikael Makinen, President Commercial Marine i Rolls-Royce.

Les også: Havila Shipping velger Rolls-Royce-system

Mats Rosin, CEO i Finferries, la til: – Vi er stolte over at strekningen Parainen-Nauvo nok en gang skaper maritim historie. Først med vårt velkjente hybridfartøy Elektra og nå med Falco som verdens første autonome ferge. Vi er et moderne rederi og hovedmålet vårt for dette samarbeidet å øke sikkerheten i maritim trafikk, det er til fordel for både miljøet og passasjerene. Men vi er like begeistret for at denne demonstrasjonen åpner for nye muligheter for autonom skipsfart og sikkerhet.

Falco er 53,8 meter lang bilferge som har vært i drift for Finferries siden 1993. Den er også utstyrt med to azimuth-thrustere fra Rolls-Royce.

 

Kilde: Pressemelding fra Rolls-Royce
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Hever produksjonsnekten i Brasil

Hukkelberg Boats leverer personellbåt til Lerøy Aurora

Får lønnsøkning på 19.700 kroner

Nyhetsbrev

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Plan for andre byggetrinn av Johan Sverdrup godkjent

Fregatten har trolig gjort sin siste seilas

Color Line tar i bruk det første landstrømanlegget i utenlandsk havn

Har fått afrikansk kunde

Grønne katamaraner for Hurtigruten

Vil bli best innen innen bærekraftig sjøfart

Tildeler kontrakter verdt 2,5 milliarder kroner

SE BILDENE: Stål-seksjoner løftes på plass

Sykefraværet går fortsatt ned

Utvikler to nye hydrogendrevne skip

Fregatt-reparasjon vil koste 12 milliarder

Ny "vind-kontrakt" for IKM

Alle 104 søknader om utviklingstillatelser er behandlet

Gigant møter i retten for krenkelse av patent

Bevilger 25 millioner til utslippsfrie hurtigbåter

Stål-tilhenger løsnet

Ukens vits: Urettferdig oppsigelse

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforbruk fra ON Semiconductor

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Meet us at Nor-Shipping 2019 - stand B01-25!

SKF Lincoln Sentralsmøring for industrien fra Norsecraft Tec AS

Vi trenger din hjelp

RS Components introduserer intelligente industrienheter for bruk i automasj...

Nordic Steel flytter til Bryne

Kaster lys over første trinns aluminiumsmaskinering

Simrad GC series gyrocompasses and control

Pneumatikk, Vakuum og annen Industriteknikk

Send til en kollega

0.228