23948sdkhjf

Tok 20 min å finne fregatten

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

I dag skal Havarikommisjonen legge fram sin første rapport om KNM «Helge Ingstad»-ulykken. Men den første letebåten som kom til kollisjonsstedet i Hjeltefjorden fant ikke noe fregatt.

Det gikk 20 minutter fra den første slepebåten kom til stedet, og fant havaristen i fjæresteinene. Dette skriver sysla.no, som har fått tak i en rapport fra Kystverket.

Les også: Hevingen starter på torsdag

Det store tankskipet TS Sola hadde akkurat svingt nordover med en taubåt foran og bak, men for disse var det vanskelig å oppdage fregatten som kom imot. Ifølge Sysla.no forlot den ene slepebåten området før ulykken inntraff og kjørte tilbake til Stureterminalen. Denne fikk kontraordre om å komme tilbake til kollisjonsstedet. Det tar om lag 10 minutter. Men fartøyet fant ingen fregatt – før etter ca 20 minutter. Da hadde KNM «Helge Ingstad» drevet inn mot fjæresteinene uten maskinkraft med det som senere er blitt betegnet som en 45 meter lang flenge på den ene siden. Skaden fikk fartøyet da det kolliderte med TS Sola der hvor tankskipets ankerfeste er.

Sysla.no skriver videre at da det ble klart hvilket fartøy som kom mot den store tankbåten, kalte de opp fregatten. Dette er kjent fra avisene tidligere, men det er uklart hva som skjer de neste minuttene og hvorfor fartøyene kolliderer.

TS Sola får sjekket om det er store skader på skipet og om det lekker olje, og det gjør det ikke. Tankskipet fortsetter derfor nordover. Det ene slepefartøyet, som er gått tilbake til Stureterminalen, får beskjed om å komme seg tilbake til kollisjonsstedet, og finner altså ikke fregatten med det første. Det går 20 minutter man finner fregatten i fjæresteinen.

«På tross av at mannskapet på Sola TS ber KNM Helge Ingstad endre kurs over sambandet og sender lyssignaler med såkalt aldis-lampe, fortsetter de to skipene på kollisjonskurs», skriver Sysla.no. I et siste desperat forsøk prøver TS Sola å bakke kraftig og svinge unna, men en kollisjon er uungåelig.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Frykter amerikansk biltoll

GS-Hydro valgte TESS som eneforhandler

Nyhetsbrev

På ståltur til Sverige

Torghatten-ferjene på vei

Skiftet navn

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Honda legger ned England-fabrikk

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Ny kontrakt for Sletta Verft

Får Havforskningsinstituttet som partner

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Mindre bilproduksjon i Tyskland

Klart for «Ship of The Year” på Nor-Shipping

Noble Installation og Cullum Detuners inngår strategisk samarbeid

Noble Installation AS og britiske Cullum Detuners Ltd har signert en avtale om strategisk samarbeid innenfor leveranser av utstyr og tjenester til gassturbin ettermarkedet.

Equinors fornybar energi-lærling: — Mamma sa at dette høres ut som fremtiden!

Irma Denic (19) og Philip Domert Gulliksen (20) er Equinors første lærlinger innen fornybar energi, og blant de yngste som jobber med vindkraft i selskapet. De håper arbeidserfaringen med vindkraft skal gi karrieremuligheter både i Norge og Japan.

Forsker på selvkjørende skip

EU har bestemt seg om stålet

Skal redusere svovelutslippene kraftig

SP: Equinor til Stortinget

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens dataintensive applikasjoner

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

NC-Bolt og Pc-Bolt fra Pretec får miljødeklarasjon (EPD)

Firetrådstransmitter med SIL-funksjon- JUMO dTRANS T06

Komplett tilbud på oljeanalyser

Hunseal AS stiller sammen med Intec Pumper avd. Biri under EuroExpo på Gjøv...

Send til en kollega

0.167