23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Verftene har fullbookede cruise-oppdrag

Tidligere i høst skulle cruiseindustrien redde verftene. Nå er det mye som tyder på at verdens verft har fylt opp cruise-kapasiteten i lang tid framover.

- Det er verftskapasiteten som hemmer veksten i cruisenæringen, sa Helge Hermundsgård i DNV GL under verftskonferansen i Ålesund tirsdag.

Ifølge Skipsrevyen sa Hermundsgård at cruiseflåten i dag består av ca 400 skip. Disse har en snittalder på om lag 20 år, og det er derfor muligheter for verftene å kunne bygge flere cruiseskip i årene som kommer.

- Turismen er i sterk vekst, og cruise utgjør i dag bare tre prosent av turismen, sa Hermundsgård ifølge Skipsrevyen. Han er imidlertid overbevist om at denne delen av turismen vil øke markant de nærmeste årene.

Mange av cruiseskipene har ikke den komforten som i dag kreves av moderne turister, så det vil være behov for utbytting og bygging av nye cruiseskip.

Norske verft har i stor grad siktet seg inn mot ekspedisjonscruise, og dette er en næring i vekst – sammen med luksus- og destinasjonscruise.

- Jeg var på en cruise-konferanse i New York, der fikk Vard masse creds fra Ponant for å ha levert til avtalt tid og kvalitet. Med unntak av de aller største, er de blant de første som får det til i dette segmentet, fortalte Hermundgård, fortsatt ifølge Skipsrevyen.

DNVs cruiseekspert mener at det er kapasiteten ved de internasnale verftene som gjør at ikke cruisetrafikken er større. De fleste verftene som bygger cruiseskip er nemlig fullbooket fram til 2025, sa han.

 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03