23948sdkhjf

Verftene har fullbookede cruise-oppdrag

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

Tidligere i høst skulle cruiseindustrien redde verftene. Nå er det mye som tyder på at verdens verft har fylt opp cruise-kapasiteten i lang tid framover.

- Det er verftskapasiteten som hemmer veksten i cruisenæringen, sa Helge Hermundsgård i DNV GL under verftskonferansen i Ålesund tirsdag.

Les også: Vinner ny Ulstein-ordre for cruiseskip

Ifølge Skipsrevyen sa Hermundsgård at cruiseflåten i dag består av ca 400 skip. Disse har en snittalder på om lag 20 år, og det er derfor muligheter for verftene å kunne bygge flere cruiseskip i årene som kommer.

- Turismen er i sterk vekst, og cruise utgjør i dag bare tre prosent av turismen, sa Hermundsgård ifølge Skipsrevyen. Han er imidlertid overbevist om at denne delen av turismen vil øke markant de nærmeste årene.

Mange av cruiseskipene har ikke den komforten som i dag kreves av moderne turister, så det vil være behov for utbytting og bygging av nye cruiseskip.

Norske verft har i stor grad siktet seg inn mot ekspedisjonscruise, og dette er en næring i vekst – sammen med luksus- og destinasjonscruise.

Les også: Forsker på selvkjørende skip

- Jeg var på en cruise-konferanse i New York, der fikk Vard masse creds fra Ponant for å ha levert til avtalt tid og kvalitet. Med unntak av de aller største, er de blant de første som får det til i dette segmentet, fortalte Hermundgård, fortsatt ifølge Skipsrevyen.

DNVs cruiseekspert mener at det er kapasiteten ved de internasnale verftene som gjør at ikke cruisetrafikken er større. De fleste verftene som bygger cruiseskip er nemlig fullbooket fram til 2025, sa han.

 

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

TMS skal bygge visningssenteret i Skutvik

Nytt gassrør fra det norske gasstransportsystemet til Europa

Fortsatt «in» å søke petroleumsrettet utdanning

Stor aktivitet innen elektrifisering av luftfarten

Ny kontrakt for Salthammer

Vellykket norsk fellessatsing på Hannover Messe

Nyhetsbrev

Har laget «uknuselig stålgitar»

Juridiske tips: Utvelgelse ved nedbemanning - Ansiennitetsprinsippet

Positive signaler fra leverandørindustrien

GMC skal bygge om Mongstad

Grønt Stål - klimakompensert bruk av stål gjennom skogplanting

Hydro-brann raskt slokket

Ekspedisjonscruiseskipet ankom Ulstein

Viktige årsmøter torsdag

Equinor styrker sin satsing på klimalederskap

Kitron sikrer seg storordrer

Bislett først med lagring av solenergi på brukte bilbatteri

Vurderer å selge fregatt-stål

God påske fra oss i Metal Supply!

Gassrørselskap solgt for 12 milliarder

KS krever ekstra klima-millioner

TechnipFMC har fått iEPCI-kontrakt

Bygger ny prosessbåt

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Sykle til jobben aksjonen 2019 braker løs - iTec velger en aktiv reisevei

BRANNSIKKERHET: Har bedriften øvd på evakuering?

Astrup AS kan nå tilby smidde emner i en rekke kvaliteter og utførelser

Produktnyheter vekket stor interesse på KUKAs automasjonsdager

FJERO fills major order for skidding cylinders for Russia

Vibrasjonsfri dreiing – digitalt tilkoblet

Besøk oss på Control 2019 i Stuttgart!

Lav terskel med KUKA Ready Packs

Astrup har blant annet karbonstål på menyen til påske!

Kulelagerhuset: Slik finner du dine lagringer ut i fra mål og/eller referansenummer

HYDAC: Øk driftssikkerheten og oljens levetid i dine hydraulikksystemer

Summ Road Show IBS QMS & Teamcenter

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

Watech Introduserer HMS-Sikker Rørspyling

Spilde Mek ISO-sertifisert

ZEISS utvider seg!

Energibesparende ventilasjonsfilter fra Interfil

SDT 340 Kit packed in cardbox

Hentec stiller ut på The 24th International Offshore Crane and Lifting Conference

Tankspyling for små tanker

TL50 pro med IO link. Programmer ditt lystårn selv

BRANNSIKKERHET: Brannkurs og opplæring

Profinet-kabel i robotapplikasjoner

Trådløst Solution Kit for Vibrasjonsovervåking

Forståelse av maskinens utnyttelse gir betydelig effektivitetsbidrag

Send til en kollega

0.159