23948sdkhjf

DNV vil frikjennes etter «Helge Ingstad»-rapport

Nylig la Havarikommisjonen fram sin andre rapport om KNM «Helge Ingstad»-forliset. Med bakgrunn i opplysningene som kom fram i den, mener DNV at staten må trekke søksmålet mot selskapet.

Det melder flere medier.

DNV (tidligere DNV-GL) mener nemlig at den nye rapporten frikjenner dem for ansvaret etter kollisjonen mellom TS "Sola» og KNM «Helge Ingstad» og det påfølgende fregattforliset.

Staten har nemlig krevd klasseselskapet for 15 milliarder kroner. Nå åpner regjeringsadvokaten for at de skal se på hvilken betydning rapporten har å si for milliardsøksmålet, melder NRK.

I november 2019 – ett år etter ulykken – stevnet nemlig staten ved Forsvaret DNV GL, fordi staten mener at selskapet burde ha avdekket «at den vanntette integrifteten ikke var tilfredsstillende i forbindelse med klasseopptaket og periodisk kontroll av fregattene», het det i stevningen.

DNV har på sin side hele tiden ment at kravet mot dem har vært grunnløst, og mener nå at den andre delrapporten styrker dette.

Stridens kjerne står om det som omtales om de hule propellakslingene på fregatten, som førte til at vann strømmet inn i skipets girrom, og som gjorde at fartøyet mistet motorkraften, og som også førte til at man bestemte seg for å evakuere mannskapet. Staten mener at DNV GL burde ha oppdaget denne svakheten.

I den nye ferske del 2-rapporten fra Havarikommisjonen går det nemlig fram at det er Forsvaret selv som må ta store deler av ansvaret for at fregatten sank. Blant annet var ikke skottene som skulle hindre vannspredning stengt før evakuering ble iverksatt.

I rapporten heter det blant annet: «[...] verken grunnstøtingen eller vannfyllingen gjennom de hule propellakslingene hadde avgjørende betydning for at fartøyet forliste, da den manglende nedstengningen uansett ville medført forlis. Havarikommisjonen har fått informasjon om at de hule akslingene var kjent for deler av besetningen, men at dette ikke ble behandlet i avvikssystemet.»

Som nevnt: Regjeringsadvokaten vil gå gjennom rapporten på nytt for å se nærmere på hvilken rolle DNV GL har hatt i lys av den nye informasjonen som er kommet fram i den nye rapporten.

Saken er berammet i rettssystemet i september.

Skipsverftet som i sin tid bygde KNM «Helge Ingstad», spanske Navantia, ble etter forliset varslet at Forsvaret ville gå til rettslige skritt mot verftet. Men i den siste rapporten fra Havarikommisjonen «frikjennes» Navantia for manglede leveranse av fregatten.  

Artikkelen er en del av vårt tema om KNM Helge Ingstad.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.118