23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Norske skip blir fortsatt «beachet»

Ingen ønsker det, men i tredje kvartal ble 79 store skip kjørt opp på strender i Asia for å plukkes fra hverandre. Åtte av disse skipene var norske.

Det går fram av NGO Shipbreaking Platforms kvartalsrapport. Dette er en organisasjon med tilholdssted i Brussel, og som følger den såkalte «beachingen» nøye.

Skipsrevyen.no har gått gjennom rapporten for tredje kvartal i år, og der går det fram at hele 79 skip ble kjøp opp på strender i Bangladesh, India og Pakistan for å «beaches» og hugges opp.

Totalt ble 113 skip hugget opp på verdensbasis, skriver Skipsrevyen. 11 ble hugget opp i Europa, 22 i Tyrkia og ett i Kina – i tilegg til de 79 som ble «beachet». Alang-stranden i India er kjent «beaching» og her mistet ifølge NGO Shipbreaking Platform tre arbeidere livet.

Totalt skal 24 arbeidere ha måttet bøte med livet og ni blitt skadet på strender i Sør-Asia i forbindelse med «beachingen».

Nettstedet skriver videre at det norske rederiet Nordic American Tankers, med base i Bermuda, solgte åtte skip for opphugging. Av disse havnet tre på Alang-stranden og fem i Chittagong i Bangladesh. 

Norges Rederiforbund har gått ut og tatt sterk avstand fra «beaching» av skip, da dette ikke er en god måte å kvitte seg med skip på.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web01