23948sdkhjf

Derfor kantret «Hardhaus»

En defekt ventil førte til at vannet sivet inn i dokken, som veltet i Hirthshals i august. «Hardhaus» som var inne i dokken, fikk omfattende skader.

Det er metal-supply i Danmark som skriver at årsaken til dokk-kantringen i august nå er klarlagt. Den 82 meter lange flytedokken er fortsatt ikke ferdig-reparert og de ansatte ved Hirtshals Yard jobber på spreng for å få den klar til bruk igjen.

Det var altså en defekt ventil som var årsak til at vannet kom inn i dokken. Videre var en telefonlinje, som skulle varsle om en eventuell kantring av dokken, ute av drift.

- Dersom denne hadde fungert, kunne man forhindret ulykken, sier Rasmus Bohus. Han er adm. dir. ved Hirtshals Yard.

- Hirtshals Havn så på kameraene deres, at noe var helt galt. Men vi kunne ikke nå det, dokken hadde for sterk slagside. Hadde vi vært der, kunne vi ha reddet den, sier Bohus videre.

Ifølge metal-supply.dk får verftet dekket skadene av sitt forsikringsselskap. Samtidig oppgraderes sikkerheten ved verftet med blant annet en ekstra kantringsalarm med mobilforbindelse. Dokken ventes å være klar og i drift i løpet av et par måneders tid.

Den norske båten «Hardhaus» var i dokken da den kantret og ble påført store skader. En måned etter kantringen, ble den norske tråleren tauet til Ørskov Verft i Fredrikshavn, der den nå er ferdigmalt og mastene igjen er på plass. Det gjenstår dog fortsatt noe reparasjon – spesielt innvendig. Hardhaus-rederiet har et godt håp om å få fartøyet hjem til jul.

  

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094