23948sdkhjf

Endelig er FF «Kronprins Haakon» klar for tokt

| Av Morten Dahl | Tips redaksjonen om en historie

I går kveld la det presisjefylte forskningsskipet FF «Kronprins Haakon» ut på sitt første tokt. Selv om skipet ble bygd i Italia, er 80 prosent av utstyret om bord levert fra Norge.

Det har vært en lang og brokete vei for det prestisjefylte skipet. Allerede i 2012 bestemte den norske regjeringen at skipet skulle bygges og i 2013 ble pengene bevilget. Men det skulle gå altså ytterligere fem år til før skipet kunne foreta sin første ordentlige seilas. Det skjedde mandag kveld – etter flere forsinkelser.

Les også: Elektriske fly like om hjørnet?

Det har kostet 1,4 milliarder å bygge skipet, som på sitt første forskningstokt skal seile i Barenthavet for å skaffe gode bilder av variasjonen i økosystemet i Arktis. Skipet har skal ha et mannskap på 15-17 mennesker, og plass til 35 forskere. Marsjfarten er på 15 knop, skipet kan gå igjennom en meter tykk is, er 100 meter langt, 21 meter bredt og kan seile 65 døgn kontinuerlig på marsjfart.

Det var det italienske verftet Fincantiere som fikk oppdraget med å bygge det spesialiserte forskningsfartøyet. Norske myndigheter fikk kritikk ved å tildele byggingen til et utenlandsk verft – og ikke et norskt. Det ble avdekket i anbudsprosessen at tilbud fra flere norske verft ble gjort ugyldige. Når dette er sagt er 80 prosent av utstyret om bord fra Norge. Rolls Royce har blant annet levert fire dieselmotorer, to azimuth hovedpropeller, to sidepropeller, elektrosystem og dynamisk posisjonering til skipet. Byggingen i Italia gikk langt fra problemfritt, og flere utfordringer og forsinkelser ble en realitet etter hvert. Til slutt måtte skipet overføres til Vard Langsten for å ferdigstilles.

Det er Norsk Polarinstitutt som eier båten, mens Havforskningsinstituttet skal stå for driften. Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitetet vil være den største brukeren av skipet og hjemmehavnen vil være i Tromsø. Det var også her det første toktet ble igangsatt fra mandag kveld – noe forsinket.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Fikk besøk av fiskeriministeren

Kjøkkenprodusent er konk

Vant kontrakt for TechnipFMC Norge

Kommunen vil redde Vard Aukra

Lederskifte i Island Offshore

Agnete Johnsgaard-Lewis ny sjef i Norske Shell

Nyhetsbrev

Tre Hurtigruteskip blir hybride

ABB lanserer podcast om grønt skifte i havbruk

Her er 24 nye næringsmuligheter for Norge

Tyrkisk militærkupp - i Storbritannia?

1

Alt klart for Aqua Nor

Fisk på land avhengig av AGA

Ukens vits: Billig kjole

Ny elferge på Breviksambandet

- Må satse på havvind nå!

Økt fastlandseksport

Fortsatt mye svovel i lufta i Øst-Finnmark

Bedre for Endur

Rosenberg skal foreta «extreme makeover»

Har laget torgboder – flere er interesserte

Ny rapport: Havbruksnæringen vokser

Ny verdens største brønnbåt på vei

Kongen utnevner letegeolog til Ridder av St. Olavs Orden

RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Se alle Bedriftenes egne nyheter

- Rust deg til å møte fremtiden

Arcos Hydraulik AB satser i Norge sammen med Fuglesangs AS

Kverneland Aqua flytter

Tilbyr totalpakke for havbruksnæringen

HYDAC Prosessfilter

Beckhoff Automation på Aqua Nor

Aqua Nor 2019 - Transport av dødfisk ved hjelp av vakuum

Casestudie: TRIPLEXPUMPE stempelpumpe for amoniakk - Lionpak

Besøk oss på Aqua Nor 2019

LASER-skjæring

Sew-Eurodrive til Aqua Nor

Hydac til Aqua Nor 2019

New concept designed from Munck Cranes

Brødrene Dahl AS stiller ut på OTD19, 16-17. oktober i Stavanger.

FPU ladesett art nr 2114307

Stort utvalg av luftdrevne motorer fra SPX og GLOBE

HARALD PIHL AB stiller ut på OTD19 i Stavanger.

JUMO er utstiller på Aqua Nor i Trondheim 20-23 augusti

Nyhet! CombiMaster-serien

Nippon Gases på AquaNor 20.-23. august

Åpner sveisesenter på Alnabru

Kampanje

Revisjonsstans på Gullfaks C

Månedens referanse – Juli 2019

Mennesker og roboter hånd i hånd: Fornuftig bruk av HRC-løsninger

Send til en kollega

0.198