23948sdkhjf

Flytebru vil kreve 100 000 tonn stål

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

– Det er store muligheter for å inngå et godt samarbeid for å løse utfordringene med fjordkrysningene. Vi har forslag til de teknologiske løsningene, men vi trenger hjelp med utførelsen av prosjektene, sier Kjersti Kvalheim Dunham.

Vegvesenets prosjektleder er med og ønsker tidlig dialog og samarbeid med maritim- og offshorebransjen som har erfaring med store leveranser. Og nettopp dialog og samarbeid var stikkordene da Ferjefri E39-prosjektet arrangerte bransjetreff for 100 deltakere i Bergen i forrige uke, melder Vegnett.no.

Ferjefri E39 handler både om utbedring og bygging av vei til lands og til vanns.

– Vi ønsker derfor å gå i dialog med bransjen på et tidlig tidspunkt slik at de kan forberede seg, og vi rekker å ta innspillene som kommer med i våre planer. Vi er sikre på at vi har mye å lære av maritim- og offshore-bransjen i de store og krevende utfordringene vi står overfor, fastslo Dunham. Ferjefri E39 handler både om utbedring av vei til lands, men også om å erstatte syv ulike ferjestrekninger med ti ulike konstruksjoner (bruer og tunneler).

36 pongtoner må til i Bjørnafjorden
– Det er snakk om veldig store konstruksjoner, sa Kjell Håvard Belsvik, senioringeniør i Statens vegvesen, da han presenterte planene for Bjørnafjorden – en av fem krevende fjordkryssinger langs E39. Vi vurderer å bygge en sideforankret eller endeforankret flytebru som vil være over fem kilometer lang. Et foreløpig anslag er at vi vil trenge om lag 100 000 tonn stål for denne brua.

Les også: Kinesisk stål inntar Norge

– Vi trenger hjelp fra dere som har erfaring med anker og ankerliner, og vi trenger hjelp fra verft som har erfaring med å bygge skipsskrog. Hver flytepongtong kan sammenlignes med et skipsskrog, og vi kan trenge så mange som 36 pongtonger, fortalte han. Pongtongene holder brua flytende, og en pongtong er 60 meter lang og 30 meter bred.

– Vi frir til offshorebransjen, vi trenger dere, og installasjon av de flytende delene vil være en spennende utfordring, sa Belsvik.
Mer om: Vegvesenet | Vei


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Kommentarer

Konrad A. Spica
Håper de bygger E39 så kort som over hode mulig.
Ikke slik de planlegger i M&R fylke, her blir lengste løsning valgt.
Lengste løsning vil forbruke mest mulig penger og være minst nyttig for samfunnet.

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Tar i bruk miljøvennlig teknologi i verdensklasse

Sju risikerer å miste jobben

Aker Solutions vant ”miljøvind-pris”

Metallprodusenter i Europa i diskusjon med kinesiske myndigheter

- Toll på stål vil bli permanente

Slår seg sammen

Nyhetsbrev

ABB investerer i forskningssenter for morgendagens elektriske transport

Ny konsernsjef i Bergen Group

Aibel vinner Gudrun-kontrakt

300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid

Stål i tak og vegger holder snøen unna

Hydros første skritt mot total aluminiumssertifisering

Sammen om mindre utslipp

Åpnet test-senter for helikopter

Vil bli nullutslipp containerterminal

Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

NRC-selskap bygger havn for nullutslipps-skip

Leverte 450 tonn stål til tanker

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

PGS selger OptoSeis

Ny AUV-ordre for Kongsberg Maritime

Feiret 25 år i Moss

Nexans Rognan utvider Indonesias informasjonsmotorvei

Marine Harvest endrer navn

TGS inngår strategisk samarbeid

ABBs robot-dans

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

Sterke tall fra SalMar

Trekker tilbake oppsigelsesvarsel

Tall for tredje kvartal

Equinor tildelt lisenser utenfor Newfoundland

Ingen utbygging av Vinda og Storefoss kraftverk

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Ukens vits: Byggefeil

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi søker ansatte til vårt nye anlegg på Kverneland

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Gratis SOLIDWORKS Brukermøter i uke 48

Leie av Sertifisert EX/ATEX slipe og kutteverktøy

Sikkert samarbeid mellom robot og mennesker

Så er vi klar til kunder som ønsker en leverandør af kvalitets Tandhjul og Gear

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Protomek utfører prototyp- og utviklingsarbeid, samt produksjon av mindre serier

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

PartnerPlast lanserer Activa SmartTop – fremtidens bøyer for havbruksnæringen

Sjølund Group presenterer nye muligheter på Elmia-messen

NY generasjon MXL sveisepistoler fra ESAB

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stansefabrikken er klar for Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Tibnor utpekt til sertifisert SSAB Laser© Certified Partner i Norden og Baltikum

Korloy milling tools fra Verktøy-senteret Terje Kulvik

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockho...

Pulverlakkprosessen hos NOT Pulverlakk AS

Nyheteten SWIFT-CUT PRO er her

«Flyttbare» kursroboter for testing og demo

Send til en kollega

0.194