Flytebru vil kreve 100 000 tonn stål

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

– Det er store muligheter for å inngå et godt samarbeid for å løse utfordringene med fjordkrysningene. Vi har forslag til de teknologiske løsningene, men vi trenger hjelp med utførelsen av prosjektene, sier Kjersti Kvalheim Dunham.

Vegvesenets prosjektleder er med og ønsker tidlig dialog og samarbeid med maritim- og offshorebransjen som har erfaring med store leveranser. Og nettopp dialog og samarbeid var stikkordene da Ferjefri E39-prosjektet arrangerte bransjetreff for 100 deltakere i Bergen i forrige uke, melder Vegnett.no.

Ferjefri E39 handler både om utbedring og bygging av vei til lands og til vanns.

– Vi ønsker derfor å gå i dialog med bransjen på et tidlig tidspunkt slik at de kan forberede seg, og vi rekker å ta innspillene som kommer med i våre planer. Vi er sikre på at vi har mye å lære av maritim- og offshore-bransjen i de store og krevende utfordringene vi står overfor, fastslo Dunham. Ferjefri E39 handler både om utbedring av vei til lands, men også om å erstatte syv ulike ferjestrekninger med ti ulike konstruksjoner (bruer og tunneler).

36 pongtoner må til i Bjørnafjorden
– Det er snakk om veldig store konstruksjoner, sa Kjell Håvard Belsvik, senioringeniør i Statens vegvesen, da han presenterte planene for Bjørnafjorden – en av fem krevende fjordkryssinger langs E39. Vi vurderer å bygge en sideforankret eller endeforankret flytebru som vil være over fem kilometer lang. Et foreløpig anslag er at vi vil trenge om lag 100 000 tonn stål for denne brua.

Les også: Kinesisk stål inntar Norge

– Vi trenger hjelp fra dere som har erfaring med anker og ankerliner, og vi trenger hjelp fra verft som har erfaring med å bygge skipsskrog. Hver flytepongtong kan sammenlignes med et skipsskrog, og vi kan trenge så mange som 36 pongtonger, fortalte han. Pongtongene holder brua flytende, og en pongtong er 60 meter lang og 30 meter bred.

– Vi frir til offshorebransjen, vi trenger dere, og installasjon av de flytende delene vil være en spennende utfordring, sa Belsvik.
Mer om: Vegvesenet | Vei


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Kommentarer

Konrad A. Spica
Håper de bygger E39 så kort som over hode mulig.
Ikke slik de planlegger i M&R fylke, her blir lengste løsning valgt.
Lengste løsning vil forbruke mest mulig penger og være minst nyttig for samfunnet.

Skriv kommentar

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Metal Supply tar sommerferie

Vi er tilbake med daglige nyhetsbrev fra torsdag 2. august!

Sikrar verft-aktivitet ut neste år

Havyard har signert ny kontrakt

Skarpe finalister til Innovasjonsprisen 2018

Kjøper Rolls-Royce Marine for 5,3 milliarder kroner

Byggjer stort kabelleggingsfartøy for Nexans

Nyhetsbrev

Nektast å bygga rømmingssikkert oppdrettsanlegg

Har sjekka norsk fiskefôr for uønskte stoff

Awilco klatrer på børs etter kontrakt

Nytt Åkerblå-oppkjøp i nord

Kjøper det de mener er to milliarder oljeekvivalenter

Nyoppstartet rederi kontraherer brønnbåt fra FMV

Kontrakt inngått med Alsaker Fjordbruk

Nomo etablerer seg i Norge via oppkjøp

Bygger cruisefartøy for luksus-ekspedisjoner

Leverer plan for historisk lønnsomt prosjekt

Ny salgssjef i Steinsvik

Lader opp til stor batterisatsing

Inngår langsiktig avtale for norsk aluminium

Vinner stor kontrakt på sjøkabel for Equinor

Kjøper skip - treng meir folk

Golden Energy Offshore Services kjøper to skip frå verft i Kina. No lyser dei ut rundt 20 jobbar.

Skipsdåp "ukjent" for folk i Tromsø

Abyss etablerer nytt teknologiselskap

Gir 1,4 milloner i støtte til maritim fagskole

Ukens vits: I disse fotball VM-tider

Har vunnet viktig kontrakt i Equinors Askeladd-prosjekt

Styrker flåten med dobbel leveranse

- Mer forskning avgjørende for Norge som havnasjon

Dette blir oppgavene til Senter for oljevern og marint miljø

Equinor blir storkunde i nytt datasenter

Overtar verksted for lakkering

Bidrar til 60 prosent drivstoffreduksjon på kabelleggingsfartøy

Solstad Farstad med flere avtaler på kroken

Frikjennelse av Bergen Group-sjef ankes

Storsatsing på teknologi-pilot er i full produksjon

Damer gjenvalgt i Bergen Group ASA

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Kontinuerlig overvåke fuktighetsforhold i jord for å håndtere landbruksavlinger

kNm Hydraulikk leverer verdens raskeste strekkeverktøy

JUMO thermoCOR er en komplett servicepakke for operatører av industriovner.

Michells Easidew duggpunktstransmitter

Modulære elektronikkhus i serien ICS

Cloud-IoT-Gateway for Proficloud

SpirMekanisk - lærebedrift

Flying start for KUKA smartPAD-2 - Smidige utforming, høyere ytelse og mer intuitiv robotstyring.

ASTRUP: Sommeren står for dør: Let's PLAY!

RS Components introduserer nytt trådløs-tilbehør for bruk med PELTOR-øreklokker

Toyota med nytt bygg i Stryn

Besøk BAHCO på GATEBIL til helgen

Markedsrapport fra Astrup

Kjøp et verktøyoppbevaringssystem og få muligheten til å vinne en gullbillett

Tibnor: Åpningstider sommeren 2018

RS Components inngår avtale om å være digital distribusjonspartner for Glenair

Trelleborg Teguflex gummikompensatorer fra Fuglesangs

Brannsikkerhet: Er bygget mitt forskriftsmessig sikret?

God sommer fra iTec!

Xylem leverer komplette maskinpakker og slamfilter til Akvadesign AS

Ny 6 kwh fiberlaser i Norge

Ønsker du å vite hvordan mikroskopi gir deg unik innsikt i materialets komp...

iTec inngår samarbeid med HMS spesialist KEMPER

KB Stålindustri tilbyr prosjektering

Innovasjonssenteret Åndalsnes!

Send til en kollega

0.38