23948sdkhjf

Flytebru vil kreve 100 000 tonn stål

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

– Det er store muligheter for å inngå et godt samarbeid for å løse utfordringene med fjordkrysningene. Vi har forslag til de teknologiske løsningene, men vi trenger hjelp med utførelsen av prosjektene, sier Kjersti Kvalheim Dunham.

Vegvesenets prosjektleder er med og ønsker tidlig dialog og samarbeid med maritim- og offshorebransjen som har erfaring med store leveranser. Og nettopp dialog og samarbeid var stikkordene da Ferjefri E39-prosjektet arrangerte bransjetreff for 100 deltakere i Bergen i forrige uke, melder Vegnett.no.

Ferjefri E39 handler både om utbedring og bygging av vei til lands og til vanns.

– Vi ønsker derfor å gå i dialog med bransjen på et tidlig tidspunkt slik at de kan forberede seg, og vi rekker å ta innspillene som kommer med i våre planer. Vi er sikre på at vi har mye å lære av maritim- og offshore-bransjen i de store og krevende utfordringene vi står overfor, fastslo Dunham. Ferjefri E39 handler både om utbedring av vei til lands, men også om å erstatte syv ulike ferjestrekninger med ti ulike konstruksjoner (bruer og tunneler).

36 pongtoner må til i Bjørnafjorden
– Det er snakk om veldig store konstruksjoner, sa Kjell Håvard Belsvik, senioringeniør i Statens vegvesen, da han presenterte planene for Bjørnafjorden – en av fem krevende fjordkryssinger langs E39. Vi vurderer å bygge en sideforankret eller endeforankret flytebru som vil være over fem kilometer lang. Et foreløpig anslag er at vi vil trenge om lag 100 000 tonn stål for denne brua.

Les også: Kinesisk stål inntar Norge

– Vi trenger hjelp fra dere som har erfaring med anker og ankerliner, og vi trenger hjelp fra verft som har erfaring med å bygge skipsskrog. Hver flytepongtong kan sammenlignes med et skipsskrog, og vi kan trenge så mange som 36 pongtonger, fortalte han. Pongtongene holder brua flytende, og en pongtong er 60 meter lang og 30 meter bred.

– Vi frir til offshorebransjen, vi trenger dere, og installasjon av de flytende delene vil være en spennende utfordring, sa Belsvik.
Mer om: Vegvesenet | Vei
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (1)
Forsiden akkurat nå

Full fart hos Risnes

Første ståldrager på plass

Vil undersøke overføringer før truck-konkurs

Sveaas investerer 200 MNK i spektakulær stålbru

Fant ølboks i torskemagen

Astrup AS skal levere ANO fasadeplater til Signalprosjekt

Nyhetsbrev

Slår sammen datterselskap

Norsk Industri møtte NAV Rogaland

Engcon investerer 90 millioner i nye maskiner

Vindfarm-kabler skal lages i Drammen

Uavklart skjebne for havarert dokk

Astori AS kjøpt opp

TechnipFMC sikret seg stor Equinor-kontrakt

ASKO planlegger sjødrone i Oslofjorden

Skal designe multifunksjonsfartøy

Oda-feltet i produksjon fem måneder før planlagt

Satser og bygger mot industrien i Midt-Norge

Har funnet årsaken til problemene

Kan gjenoppta gruvedrift i Sydvaranger

Seks tonn skal gjøre ferje mer stabil

Utsatt for stort dataangrep

Sikrer ren energi til Havfarmen

Equinor forlenger med Island Offshore

Norled ligger an til å få drifte Finnøysambandet videre

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Den ledende teknologien innen støybeskyttelse i byer og tettsteder

Nor-Shipping 2019 - Klüber Lubrication Nordic

FLIR Ex-XT serien termokamera

Oppdag vår nye nettside !

Beijer Electronics lanserer nye G serie distribuert IO

BRANNSIKKERHET: Gjør bygget ditt enda sikrere med digitaliserte kontroller

Kulelagerhuset sin leverandør NTN-SNR opplever sterk vekst på det europeisk...

Ny kontrakt, leveranse av 9 stk kraner til Stavanger

– We must be where it happens

Busch Vacuum Pumps and Systems kjøper NSB Gas Processing

Send til en kollega

0.15