Flytebru vil kreve 100 000 tonn stål

| Av Bjørn Lønnum Andreassen | Tips redaksjonen om en historie

– Det er store muligheter for å inngå et godt samarbeid for å løse utfordringene med fjordkrysningene. Vi har forslag til de teknologiske løsningene, men vi trenger hjelp med utførelsen av prosjektene, sier Kjersti Kvalheim Dunham.

Vegvesenets prosjektleder er med og ønsker tidlig dialog og samarbeid med maritim- og offshorebransjen som har erfaring med store leveranser. Og nettopp dialog og samarbeid var stikkordene da Ferjefri E39-prosjektet arrangerte bransjetreff for 100 deltakere i Bergen i forrige uke, melder Vegnett.no.

Ferjefri E39 handler både om utbedring og bygging av vei til lands og til vanns.

– Vi ønsker derfor å gå i dialog med bransjen på et tidlig tidspunkt slik at de kan forberede seg, og vi rekker å ta innspillene som kommer med i våre planer. Vi er sikre på at vi har mye å lære av maritim- og offshore-bransjen i de store og krevende utfordringene vi står overfor, fastslo Dunham. Ferjefri E39 handler både om utbedring av vei til lands, men også om å erstatte syv ulike ferjestrekninger med ti ulike konstruksjoner (bruer og tunneler).

36 pongtoner må til i Bjørnafjorden
– Det er snakk om veldig store konstruksjoner, sa Kjell Håvard Belsvik, senioringeniør i Statens vegvesen, da han presenterte planene for Bjørnafjorden – en av fem krevende fjordkryssinger langs E39. Vi vurderer å bygge en sideforankret eller endeforankret flytebru som vil være over fem kilometer lang. Et foreløpig anslag er at vi vil trenge om lag 100 000 tonn stål for denne brua.

Les også: Kinesisk stål inntar Norge

– Vi trenger hjelp fra dere som har erfaring med anker og ankerliner, og vi trenger hjelp fra verft som har erfaring med å bygge skipsskrog. Hver flytepongtong kan sammenlignes med et skipsskrog, og vi kan trenge så mange som 36 pongtonger, fortalte han. Pongtongene holder brua flytende, og en pongtong er 60 meter lang og 30 meter bred.

– Vi frir til offshorebransjen, vi trenger dere, og installasjon av de flytende delene vil være en spennende utfordring, sa Belsvik.
Mer om: Vegvesenet | Vei


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Kommentarer

Konrad A. Spica
Håper de bygger E39 så kort som over hode mulig.
Ikke slik de planlegger i M&R fylke, her blir lengste løsning valgt.
Lengste løsning vil forbruke mest mulig penger og være minst nyttig for samfunnet.

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Ledere i olje og gass tjener best

Fikk se oljens fremtid

Lavere produksjonstall enn forventet

Havyard størst på vindmølleskip

Kongsberg sikret ny milliardavtale

Hydro på topp på bærekraft-liste

Nyhetsbrev

Stort handelsoverskudd i august

Fikk kontrakt for avlusningslekter

Olje-opprydding til 60 milliarder kroner

«Hardhaus» slepes vekk

En måned etter at «Hardhaus» ble fanget og sterkt skadet i den kantrede dokken i Hirtshals, ble båten søndag slept fra den danske havnebyen.

Piratkopier kan føre til personskader

De kan forårsake ødelagte maskiner som fører til produksjonsstans og dermed tap av penger. I verste fall kan de til og med føre til personskader. Det handler om falske produkter til for eksempel reservedeler til maskiner eller kulelagre.

Buind har etablert Danmark-kontor

TTS Gruppen med India-kontrakt

Slangetemmeren fra «kålåkeren» feirer 50-årsjubileum

Det som begynte som en liten teknisk service-bedrift i Drammen i 1968 er i dag blitt verdensledende innen alt av slanger og koblinger. TESS fyller 50 år i år og det med om lag tre milliarder kroner i omsetning.

Unormal høy alumina-pris for tiden

Ukens vits: Den uheldige trailersjåføren

Avbryter kjøp av islandsk aluminiumsverk

Adm. dir. i GC Rieber Shipping slutter

- Lenge til det vil bli bygget skip til oljenæringen

Ap-velgere i Nordland vil ikke ha konsekvensutredning

SINTEF: Bør vurdere førerløse ferjer

Skal det likevel bli ferjer på kyststamveien på Vestlandet? SINTEF lanserer nå tanken om førerløse ferjer på strekningen som egentlig skulle bli ferjefri.

Nye kontrakter innen fornybar energi

Vil bygge vindkraft-anlegg i USA

Havbruksdagen åpnes av fiskeriministeren

Proactima skal hjelpe Shell og OKEA

Statfjord-feltet legges ned om få år

Finsk transportselskap i retten

Nytt om navn: Ny adm. dir. i IKM Consultants

Milliard-skip endelig solgt

Olje og gass bidrar mye til felleskassa

Søviknes vil bli fylkesordfører, ny minister vil gjerne pumpe opp mye olje

Toppsjef i Aibel slutter

Hydro og Forskerfabrikken lanserer resirkuleringskonkurranse

Svenske Camatec ekspanderer mot Norge

August historisk god lakse-eksportmåned

Rolls-Royce med ny gassmotor

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Punkt- og kontinuerlig nivå-målinger med JUMO NESOS

Gave langs grønn linje

iriSound Intercom Solutions

RS Components utvider RS Pro-pneumatikkporteføljen

Boltrekking og grønn energi

Kjære kunde!

Trådløs kommunikasjon i solcelleanlegget

RS Components introduserer industrivideoskoper for bruk innen utstyrskontroll

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

To MESSER MultiTherm maskiner er nå klare for salg

Nytt Instrumentmagasin ute nå!

Torgy LNG med gjennombrudd i Kina

RS Components introduserer ekstra kraftige kontakter for en rekke industrielle bruksområder

bondura® Assembly Paste

TESS kjøper Pro Industri AS

Fluke RSE300 og RSE600 stasjonære termokameraer

CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Messe og gatefest: Vi valgte Forus: AIL

Kurs under messedagene

Jennifer Hägg begynner som prosjektleder

Datek Løfteteknikk har levert GH gantrykran til Contiga.

Visit us at ScanPack 2018 in October.

Månedens medarbeider for august

NOHA satser på kompetansedeling innen brannsikkerhet

Fluke Ti450 IR-gasskamera for SF6 gass

Send til en kollega

0.229