23948sdkhjf

Snart sjøsettes denne giganten

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Den enorme slaktebåten gjør at fisken kan komme dobbelt så raskt ut i markedene.

I september er Hav Lines første slaktebåt, «Norwegian Gannet», klar til å settes i drift, opplyser Hav Line-gruppen. Båten skal frakte laksen direkte fra merdene i Norge til Hirtshals i Danmark, der den skal pakkes og sendes ut i markedene.

Les også: Slaktebåt-avslaget kom dagen før dåpen

Bløgging og sløying skjer om bord på båten. Slaktebåten gjør at fisken kan komme dobbelt så raskt ut i markedene som ved vanlig slaktemetode, hevder rederiet.

– I havbruksnæringen er det ingen tvil om at den beste kompetansen er norsk, sier Carl-Erik Arnesen, administerende direktør i Hav Line Gruppen, som ble startet så sent som i august i fjor.

Imøtegår kritikken

Carl-Erik Arnesen er ikke enig i kritikken som har kommet om at den gigantiske slaktebåten vil ramme arbeidsplasser langs norskekysten. Han hevder i stedeet at Hav Line i hovedsak skal være et supplement til dagens slakterier.

– For at den norske havbruksnæringen skal fortsette å skape arbeidsplasser og  inntekter til landet, må vi hele tiden utvikle oss og finne nye måter å gjøre ting på. Vårt konsept er én av mange nye løsninger som kommer, sier Arnesen.

– Vi opplever stor interesse fra hele kysten, og har allerede ansatt folk fra steder som Bømlo, Solund og Molde.

Fra vei til sjø
Arnesen mener at Hav Line er en av flere innovative og miljøvennlige måter den norske havbruksnæringen utvikler seg på.

En full båtlast vil alene erstatte 86 trailere til Europa, og redusere laksens CO2-avtrykk betydelig. Siden fisken er slaktet og gjennomkjølt når den ankommer anlegget, vil Hav Line bruke mindre is i kassene og dermed mindre energi.

Les også: «Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

– Mer gods fra vei til sjø er avgjørende for at Norge skal nå klimamålene vi har satt, og er et uttalt politisk mål. Hav Line gjennomfører dette i praksis. Det betyr færre farlige trailere på norske veier og lavere klimautslipp, uttaler Arnesen.

Selskapet har fått støtte fra Enova til å investere i lavutslippsteknologi med batteri og landstrøm, slik at båten er så energieffektiv som mulig.

Mindre dødelighet
Slaktebåten vil også bedre fiskevelferden og redusere risiko for rømming.

– Vi har ingen transport av levende fisk og ingen ventemerder. Det reduserer risiko for smitte, dødelighet og rømming, sier Arnesen.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Store muligheter for bedrifter som bruker forskning

Nyhetsbrev

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Hydro for fullt igjen i Brasil

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

7000 Ford-ansatte må gå

Leverte førtøyningssystemer til Canada

Algedøden har spredt seg

Kongsberg inngår offshore-samarbeid

ABB og OKEA inngår rammeavtale for norsk offshorefelt

Eierskifte i Norled

Kun uorganiserte fikk jobb etter konkurs

Etablerer nytt Decom-selskap

- Aqua Nor går som planlagt

Ukens vits: Tidlig helg

Gir «Norwegian Gannet» midlertidig dispensasjon

Fortsetter langvarig samarbeid for service- og supporttjenester

Sikret seg Hydro-kontrakt for millioner

Regjeringen ønsker ikke stenging av oljekranene

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Nedetid for portalen

Ukens vits: Nyansatt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

RS Components inngår samarbeid med TE Connectivity for å lansere læringssenter på DesignSpark

James Walker deltar på Bore- og Rigg konferansen

Ny salgsingeniør hos NOHA

Forsterker og styremoduler

Vellykket kompetanseheving hos iTec

RS Components kan nå tilby Bluetooth® IoT-utviklingssett med lavt strømforb...

Gundersen Galvano har fått kontrakt med Kverneland Group.

Kjølere fra Kelvion og katodisk beskyttelse fra MME

RS Components tilbyr LoRa-kommunikasjonsmoduler for IoT-applikasjoner

Send til en kollega

0.154