23948sdkhjf

Snart sjøsettes denne giganten

| Av Knut Bjørheim | Tips redaksjonen om en historie

Den enorme slaktebåten gjør at fisken kan komme dobbelt så raskt ut i markedene.

I september er Hav Lines første slaktebåt, «Norwegian Gannet», klar til å settes i drift, opplyser Hav Line-gruppen. Båten skal frakte laksen direkte fra merdene i Norge til Hirtshals i Danmark, der den skal pakkes og sendes ut i markedene.

Les også: Hav Line saksøker staten

Bløgging og sløying skjer om bord på båten. Slaktebåten gjør at fisken kan komme dobbelt så raskt ut i markedene som ved vanlig slaktemetode, hevder rederiet.

– I havbruksnæringen er det ingen tvil om at den beste kompetansen er norsk, sier Carl-Erik Arnesen, administerende direktør i Hav Line Gruppen, som ble startet så sent som i august i fjor.

Imøtegår kritikken

Carl-Erik Arnesen er ikke enig i kritikken som har kommet om at den gigantiske slaktebåten vil ramme arbeidsplasser langs norskekysten. Han hevder i stedeet at Hav Line i hovedsak skal være et supplement til dagens slakterier.

– For at den norske havbruksnæringen skal fortsette å skape arbeidsplasser og  inntekter til landet, må vi hele tiden utvikle oss og finne nye måter å gjøre ting på. Vårt konsept er én av mange nye løsninger som kommer, sier Arnesen.

– Vi opplever stor interesse fra hele kysten, og har allerede ansatt folk fra steder som Bømlo, Solund og Molde.

Fra vei til sjø
Arnesen mener at Hav Line er en av flere innovative og miljøvennlige måter den norske havbruksnæringen utvikler seg på.

En full båtlast vil alene erstatte 86 trailere til Europa, og redusere laksens CO2-avtrykk betydelig. Siden fisken er slaktet og gjennomkjølt når den ankommer anlegget, vil Hav Line bruke mindre is i kassene og dermed mindre energi.

Les også: «Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

– Mer gods fra vei til sjø er avgjørende for at Norge skal nå klimamålene vi har satt, og er et uttalt politisk mål. Hav Line gjennomfører dette i praksis. Det betyr færre farlige trailere på norske veier og lavere klimautslipp, uttaler Arnesen.

Selskapet har fått støtte fra Enova til å investere i lavutslippsteknologi med batteri og landstrøm, slik at båten er så energieffektiv som mulig.

Mindre dødelighet
Slaktebåten vil også bedre fiskevelferden og redusere risiko for rømming.

– Vi har ingen transport av levende fisk og ingen ventemerder. Det reduserer risiko for smitte, dødelighet og rømming, sier Arnesen.

Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Sikret seg kontrakt for Johan Sverdrup Fase 2

Verft må ha ryddeplaner

Tildeler inspeksjonstjenester for 3,5 milliarder kroner

Brødrene Dahl og Optimera samles i felles konsern

USA vil etterforske norske lakseoppdrettere

Frykter Brexit

Nyhetsbrev

Godkjenner utbygging av Tor II-feltet

Legger ned i Norge – ansatte mister jobbene

Får seile hele året

Nominert til tech-pris

Smell for Salmar

Mulig slavearbeid i fiskeindustrien

Mest attraktiv for ingeniører

Kinesisk stålgigant kjøper British Steel

Satte ny sleperekord

Blir ny fabrikksjef på Hydro Høyanger

Rekordutslipp av CO2 i fjor

Aksjon Aluminium i gang

Stål har spilt en avgjørende rolle i utviklingen av rock’n’roll

To vinnere av ny teknologi-prestisjepris

Mangelfull opplæring i bruk av sikkerhetsutstyr

Arbeidsulykke hos Dokka Fasteners

Mer metall i kildesorteringen

Skal teste framtidens løsninger for offshore havvind

Ukens vits: Jobbintervju

Ukens vits: Ærlighet

Blir ny styreleder i Norled

Sveiserobot hjelper funksjonshemmede sveisere

Gjennomsiktig HDPE slår aluminium

Ingrid Sølvberg er ny oljedirektør

Kværner Stord får ny direktør

Ukens vits: Ren idioti

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Verdensledende innen komposittdesign

Geometrisk utmåling med laserutstyr

Knalltilbud på kvalitetssager fra WAY TRAIN

Pneumatiske systemer og - kundespesifikke komponenter

Colly Components utvider sitt program av rustfrie blindnagle

Bredt utvalg av strekkfaste koplingsløsninger fra AVK

ELECOLORS®: Når farge betyr noe

Introduksjon av nåleventiler fra AVK

Kihlbergs Härdindustri AB utfører nitridingherding

Reparasjon af CNC-maskiner

LVD ROBOTIC bending cell

Skiven som skjærer og avfaser plastrør i ett snitt.

Fjærer og bladfjærer i nyskapende skivebremser fra Haldex

Få informasjon fra skyen ved hjelp av acirro+

Batteritestutstyr fra 30V DC opptil 1000V DC

Over 100 år med vekst og innovasjon! Klar for 100 til?

Push-in basket fra A.Olufsen Ship & Offshore AS

Invitasjon til åpent hus hos CIDAN, 20. – 21. november

Kihlbergs Härdindustri AB utfører flammeherding

Strømmen Dreieverksted utvider kapasiteten

Månedens referanse – Oktober 2019

RS Components og SKF styrker samarbeidet

Minex magnetkoblinker fra KTR

NORD støtter den digitale overgangen

Sandvik Coromant lanserer CoroDrill 860 og CoroDrill 863

Send til en kollega

0.182