23948sdkhjf

Navnebytte til en kvart milliard

– Dette er en historisk dag, sier Statoils konsernsjef Eldar Sætre.

Navneendringen understøtter selskapets strategi og utvikling som et bredt energiselskap, heter det i en pressemelding fra Statoil … eh, Equinor.

Navnet Equinor kombinerer «equi», utgangspunktet for ord som «equal», «equality» og «equilibrium» – likhet, likeverd, likevekt og balanse, og «nor», som signaliserer et selskap som er stolt av sin norske opprinnelse.

Dyrt navnebytte

Statoils navnebytte vil koste selskapet mellom 230 og 250 millioner kroner, ifølge selskapets toppleder.

– Vi vil gjøre det vi kan for å holde kostnadene så lave som mulig, og det vil skje over noe tid. Alt vil ikke skje i år, sier Statoils konsernsjef Eldar Sætre på en pressekonferanse etter at navneendringen ble offentliggjort.

Han legger til at kostnadene ikke er helt sikre.

Støtte fra regjeringen

– Verden er i endring, og det er Statoil også. Den største omleggingen av energisystemene i moderne tid er i gang, og vi vil være en pådriver for denne utviklingen. Vår strategi ligger fast, og navnet Equinor reflekterer endringer som allerede er igangsatt. Navnet understøtter strategien vi la fram i fjor for sikker drift, høy verdiskaping og lave utslipp, sier Statoils styreleder Jon Erik Reinhardsen.

– For oss er dette en historisk dag. I nesten 50 år har Statoil tjent oss vel som et flott navn. Men når vi ser fram mot de neste 50 årene, den globale energiomleggingen og hvordan vi utvikler oss som et bredt energiselskap, har det blitt naturlig å endre navnet vårt. Navnet Equinor beskriver vår opprinnelse, våre verdier og hva vi vil være i fremtiden, sier Statoils konsernsjef Eldar Sætre.

Forslaget til nytt navn vil bli fremmet til Statoils generalforsamling 15. mai. Den norske regjeringen støtter som majoritetsaksjonær forslaget og vil stemme for det på generalforsamlingen.

– Norsk sokkel fortsatt viktigst

– Equinor sier noe viktig om hvem vi er, hvor vi kommer fra og hvordan vi ønsker å utvikle oss. Vi er et verdibasert selskap, og likeverd beskriver hvordan vi ønsker å tilnærme oss mennesker og samfunnene der vi bidrar med vår virksomhet. Norsk sokkel vil forbli ryggraden i selskapet, og vi vil bruke vår norske opprinnelse i posisjoneringen når vi fortsetter å vokse internasjonalt innen både olje, gass og fornybar energi, sier Sætre.

Statoils strategi som ble lagt fram i 2017, fastsatte klare prinsipper for utvikling av en distinkt og konkurransedyktig portefølje. Statoil skal utvikle langsiktig verdi på norsk sokkel, styrke sin posisjon i kjerneområder og utvikle nye vekstmuligheter internasjonalt.

Offisielt fra 15. mai

Statoil er en av verdens mest karboneffektive produsenter av olje og gass og vil styrke dette konkurransefortrinnet ytterligere, skriver selskapet i meldingen. I tillegg er Statoil i ferd med å etablere en industriell posisjon innen lønnsom fornybar energi, og forventer at 15–20 prosent av totale investeringer vil gå til nye energiløsninger innen 2030.

– Etter formell godkjenning 15. mai vil vi starte implementeringen av nytt navn og merkevare. Equinor er et fremtidsrettet navn, vi tror det vil skape stolthet og gi retning internt, og samtidig være attraktivt for investorer, partnere og talenter, sier Statoils kommunikasjonsdirektør Reidar Gjærum.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109