23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Nesoddbåtene blir elektriske

Nesoddbåtene skal utstyres med batteripakker. Anbudskonkurransen om ruten skjer i løpet av året.

Det er ikke bare Nesoddbåtene som skal bli mer miljøvennlige, men også øybåtene.

- Vi arbeider også med planer for elektrifisering av øybåtene i indre Oslofjord, forteller Anita Eide, prosjektleder i Ruter, til Skipsrevyen.

Utslippsfrie båter

Ruter og rederiet Norled samarbeider om å realisere ambisjonen om utslippsfri båter.

– LNG vil bli byttet ut med batteripakker, sier Alf Jørgen Fedog, regionsjef for Oslo i Norled.

Selskapet samarbeider med Ruter for å finne de beste løsningene for elektrifisering av ferjesambandet. Det krever også investeringer i ny infrastruktur og ekstra bevilgninger, sier Fedog.

Infrastrukturen må på plass

Ruter og Norled utreder nå flere alternativer for el-infrastruktur, sier Eide.

Én mulighet er en felles nettstasjon for Nesoddbåtene og øybåtene på Tingvallakaia på Oslo-siden. En annen er en delt løsning hvor Nesoddbåtene lades på Nesodden.

Tidligst i 2019

Det er fortsatt en del forhold som må avklares, særlig når det gjelder el-infrastrukturen.

Nesoddbåtene vil tidligst bli elektriske i 2019, men det forutsetter at den nødvendige infrastrukturen kommer på plass.

Øybåtene fra 2021

Øybåtene vil først bli elektriske før båtene begynner å kjøre på ny kontrakt - i 2021, opplyser Ruter.

Anbudskonkurransen på øybåt-tjenesten skal utlyses i år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|instance-web04