23948sdkhjf

Tvangsarbeidere bygget skroget for «norsk» skip

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Fartøyet Esvagt Njord ble levert fra det norske verftet Havyard i 2016. Nå viser det seg at 19 tvangsarbeidere fra Nord-Korea har vært med på å bygge skroget til skipet hos en underleverandør i Polen.

Vindmølleskipet, som det norske verftet Havyard hadde hovedkontrakten på, ble levert til det danske rederiet Esvagt 26. august 2016.

Avslørt av Arbeidstilsynet i Polen
Ifølge en rapport fra det polske arbeidstilsynet var 19 nordkoreanske tvangsarbeidere med på å bygge skroget til Esvagt Njord på et verft i Polen, skriver E24 og viser til dokumenter som Berlingske Business har fått tilgang til via mediet Vice News i Tyskland. Sistnevnte står bak en TV-dokumentar om nordkoreanske arbeiderne i utenlandsk industri.

Dokumentaren fra 2016 kan du se her!

Det norske verftet Havyard fikk bestillingen fra Esvagt i 2014, men bygget ikke skroget selv. Det ble laget av verftet Nauta i den polske havnebyen Gdynia ved Gdansk, skriver E24 videre.

Formidlet av polsk vikarbyrå
En del av arbeiderne på Nauta-verftet var ansatt gjennom vikarbyrået Alson. Alson er én av flere vikarvirksomheter som drives av polske Cecylia Kowalski. Hun skal ha klare forbindelser til Nord-Korea, poengterer E24.

Fikk vite gjennom mediene
I en epost til Berlingske Business beklager Havyard dumping-saken:

«Vi har aldri hørt om eller tenkt på muligheten for at det kunne være nordkoreanere eller andre arbeidere på Nauta som ble utsatt for ulovlige arbeidsforhold. I løpet av konstruksjonsfasen for skroget registrerte Havyard heller ingen som arbeidet på skroget under kritikkverdige forhold. Det er noe som først har kommet til vår kjennskap gjennom mediene», skriver Frank-Levi Kvalsund, direktør hos Havyard.

Vil være i strid med kravene
– Vi ønsker prinsipielt ikke å dra noen konklusjoner med hensyn til fakta i denne saken, men en eventuell bruk av ulovlig arbeidskraft vil være i strid med våre krav til underleverandører, legger han til.

Esvagt sjokkert
Kristian Ole Jakobsen, direktør i det danske rederiet Esvagt, skal være sjokkert over opplysningene, igjen ifølge E24.

Les også: Havyard har signert kontrakt på nytt design for Esvagt

– Jeg må understreke at vi absolutt ikke har hatt noen kjennskap rundt disse uakseptable arbeidsforholdene, hverken før, under eller etter at skipet ble levert fra Havyard Ship Technologi i Norge til Esvagt, sier Jakobsen.

Her kan du lese hele saken!



Mer om: Esvagt | Havyard Verft
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Brennestart for Nexans-fartøy

Etablererte nettverk for leverandører mot cruiseindustrien

Haaland AS mot gamle høyder

TESS åpnet ny sluse ved Europas største prosessanlegg i sitt slag

Aker Solutions fikk kontrakt for havbunnsanlegg

Brunvoll fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nyhetsbrev

200 jobber borte ved fusjon

Trebygg inn i E.A.Smith

Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Kraftig økte investeringer i olje og gass

Frykter amerikansk biltoll

På ståltur til Sverige

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Skiftet navn

Honda legger ned England-fabrikk

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Ny kontrakt for Sletta Verft

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Torghatten-ferjene på vei

Får Havforskningsinstituttet som partner

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens datain...

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

Send til en kollega

0.162