Tvangsarbeidere bygget skroget for «norsk» skip

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Fartøyet Esvagt Njord ble levert fra det norske verftet Havyard i 2016. Nå viser det seg at 19 tvangsarbeidere fra Nord-Korea har vært med på å bygge skroget til skipet hos en underleverandør i Polen.

Vindmølleskipet, som det norske verftet Havyard hadde hovedkontrakten på, ble levert til det danske rederiet Esvagt 26. august 2016.

Avslørt av Arbeidstilsynet i Polen
Ifølge en rapport fra det polske arbeidstilsynet var 19 nordkoreanske tvangsarbeidere med på å bygge skroget til Esvagt Njord på et verft i Polen, skriver E24 og viser til dokumenter som Berlingske Business har fått tilgang til via mediet Vice News i Tyskland. Sistnevnte står bak en TV-dokumentar om nordkoreanske arbeiderne i utenlandsk industri.

Dokumentaren fra 2016 kan du se her!

Det norske verftet Havyard fikk bestillingen fra Esvagt i 2014, men bygget ikke skroget selv. Det ble laget av verftet Nauta i den polske havnebyen Gdynia ved Gdansk, skriver E24 videre.

Formidlet av polsk vikarbyrå
En del av arbeiderne på Nauta-verftet var ansatt gjennom vikarbyrået Alson. Alson er én av flere vikarvirksomheter som drives av polske Cecylia Kowalski. Hun skal ha klare forbindelser til Nord-Korea, poengterer E24.

Fikk vite gjennom mediene
I en epost til Berlingske Business beklager Havyard dumping-saken:

«Vi har aldri hørt om eller tenkt på muligheten for at det kunne være nordkoreanere eller andre arbeidere på Nauta som ble utsatt for ulovlige arbeidsforhold. I løpet av konstruksjonsfasen for skroget registrerte Havyard heller ingen som arbeidet på skroget under kritikkverdige forhold. Det er noe som først har kommet til vår kjennskap gjennom mediene», skriver Frank-Levi Kvalsund, direktør hos Havyard.

Vil være i strid med kravene
– Vi ønsker prinsipielt ikke å dra noen konklusjoner med hensyn til fakta i denne saken, men en eventuell bruk av ulovlig arbeidskraft vil være i strid med våre krav til underleverandører, legger han til.

Esvagt sjokkert
Kristian Ole Jakobsen, direktør i det danske rederiet Esvagt, skal være sjokkert over opplysningene, igjen ifølge E24.

Les også: Havyard vinner design på vindmølleskip

– Jeg må understreke at vi absolutt ikke har hatt noen kjennskap rundt disse uakseptable arbeidsforholdene, hverken før, under eller etter at skipet ble levert fra Havyard Ship Technologi i Norge til Esvagt, sier Jakobsen.

Her kan du lese hele saken!



Mer om: Esvagt | Havyard Verft


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Kjøper fem nye rigger

Hunter henter hundrevis av millioner

Solstad Farstad oppbemanner

Ordrer på ekspedisjonsyachter øker

Får intensjonsavtale til 3 milliarder

Dof Subsea får avtale med Equinor

Nyhetsbrev

Statoil dømt til å betale 4 milliarder

Statoil er dømt til å betale riggselskap fire milliarder kroner etter å ha sagt opp kontrakt.

Akva Group kjøper Egersund Net

Teknotherm vinner storkontrakt

Akva Group i pent pluss

Akva Group leverer både omsetnings- og resultatvekst i første kvartal.

Aker Solutions får milliardkontrakt av Equinor

Shearwater GeoServices tildelt to nye oppdrag

Fant død person etter heving av forlist sjark

Kraftkabel for Johan Sverdrup best i klassen for CO2-utslipp

Strekkingen av kabelen som leverer kraft fra kysten til Johan Sverdrup med kraft fra kysten startet i forrige uke. Dette bidrar til å gjøre Nordsjøgiganten til et av olje- og gassfeltene med de laveste CO2-utslippene i hele verden.

Bellona og ABB lanserer studie om laks på landstrøm

Bellona og ABB presenterer av en studie som viser at ytterligere elektrifisering av sjøfasen av lakseproduksjon kan kutte utslipp av klimagasser med 360 000 tonn CO2 årlig, tilsvarende 180 000 biler.

Sandberg samler laksenæringen om laksedød

Ny servicebåt til Fiskå Undervannsservice

Ny styreleder i Solstad Farstad

Ny avtale mellom CCB og Rig Partner

CCB og Rig Partner inngår samarbeid om riggvedlikehold, klassing og modifikasjoner.

Nå er det "slutt" med Statoil

Øker garantirammen for skipsbyggelån

Ukas vits: Effektiv slanking

Kjempe radarkontrakt til Kongsberg

Vinner kontrakt på oppdrettskatamaran

Grovfjord Mek. Verksted skal levere oppdrettskatamaran til Eidsfjord Sjøfarm AS.

Kjempekontrakt til Global Maritim

Overtar salgsansvaret i Wilson Tool International

Milepæl for landstrøm til Johan Sverdrup

90.000 frivillige deltok i strandryddeuka

Statoil presenterer prioriteringer og resultater for bærekraft

Aker BP doblet resultatet

Kobberforurensning fra oppdrettsanlegg truer vestlandsfjorder

COWI skal prosjektere Marine Harvests nye settefiskanlegg i Troms

Strålende torskesesong ga rekordverdier

300 millioner kroner til havforskning

Helge Lund ny styreleder i BP

Dette er Prosess 21

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Miko Marine AS fjerner 400 tonn med tungolje fra sunket skip i Singapore stredet-uten bruk av dykker

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Rør av rustfritt stål til eksportkunde

Smarte motorstartere - delta på webinar 25. mai!

Ny mekanisk avdeling - Oslo

KB Stålindustri tilbyr teknisk isolering

Prototyper

Alf I Larsen AS fikk besøk av Det Norske Bransjemagasinet

Servi Lifecycle Services (SLS)

Kitting - besparelse i boks

RIX Industries 200 barg oljefri nitrogen kompressor fra Lewa AS

RS Components lanserer termografi og test- og måleutstyr for vedlikeholdsoppgaver fra FLIR

Test- og måleinstrumenter på Eliaden, stand nr. C02-12

Nivellerende og vibrasjonsdempende maskinsko til alle typer maskiner

Ameka skal ansette erfaren Verktøymaker

Ny DesignSpark Toolbox-app fra RS Components tilgjengelig for iOS, Android og Windows

Standard kjettingredskap

Drillmate matetvinge

Bedre ytelse, mer fleksibilitet - Nye retningsventiler

Studpuller

Ny nettside feires med gode tilbud!

Undervisningsmodell for EL-bil

Øwre-Johnsen - Vannmålerskolen

Ny salgsingeniør for Wilson Tool International

Servi Green HPU

Send til en kollega

0.2