23948sdkhjf

Industrien forventer solid vekst

Industrien i Norge forventer fire til fem prosent vekst i omsetning i 2018. Et godt tall, etter flere år i motbakke.
Knut E. Sunde, direktør i Norsk Industri, uttrykte det slik da han la fram arbeidsgiverorganisasjonens konjunkturbarometer for 2018:

- I historisk sammenheng er dette ikke en sprek vekst, men det er bra tall, gitt de årene vi har lagt bak oss.

Flere rapporterer om vekst
Han gjorde oppmerksom på at det er stor sprik i tallmaterialet som Norsk Industri har fått inn. Sunde delte tilbakemeldingene fra medlemsbedriftene inn slik:

• Flere rapporterer om vekst i 2017 og 2018 og er åpenbart godt posisjonert.
• Noen prosjektbaserte bedrifter har svært svingende ordreinngang. Noen av dem hadde et bra år i 2016, en reduksjon i fjor og er i år tilbake på 2016-nivå.
• Noen har relativt flat omsetning.
• Noen har hatt redusert omsetning over de siste årene.

Prosessindustri vil ansette
Sunde trakk spesielt fram to bransjer: prosessindustrien og skipsverftene.

Han påpekte at mange av bedriftene med friskest vekst kommer fra prosessindustrien. Disse har høy eksportandel, og nyter godt av bred, internasjonal vekst og fortsatt svak kronekurs.

Av konjunkturrapporten går det fram at foretakene tror på én til to prosent økning i industriens sysselsetting.

Mye av denne økningen kommer hos et fåtall bedrifter innen leverandørindustrien til olje- og gassindustrien. Den må forstås på bakgrunn av en kraftig nedbemanning over noen år.

- Når bedriftene endelig ser konturene av en oppgang, har de dratt bemanningen så langt ned at selv en moderat oppgang raskt krever nye medarbeidere, forklarte Knut E. Sunde.

Skipsverftene snudde seg rundt
Omstilling kjennetegner industrien i Norge. Sunde nevnte konkret skipsverftene.

Frem til 2015 bygget de i hovedsak offshoreskip. Etter oljekrisen forsvant ordreinngangen. Noen av skipene i ordremassen ble kansellert og til dels ikke betalt.

- Dermed fikk de største skipsverftene to typer problemer: til dels manglende inngående ordre, til dels et likviditets- og soliditetsproblem – fordi de måtte ta store tap på uavhentede skip, forklarte direktøren.

Lønnsom nok?
Men, den gode nyheten er at de samme verftene har evnet å snu seg etter nye kundegrupper, som ekspedisjonscruise og andre markeder i internasjonal konkurranse.

– Tiden vil vise om disse ordretypene gir den lønnsomheten som verftene trenger, sa Sunde.

Konjunkturrapporten 2018 kan du finne her.

Les også: Skip for milliarder ikke hentet
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.203