Opprinnelig var kontraktene på i underkant av seks milliarder kroner, men i dag er det vanskelig å angi en eksakt verdi, skriver administrerende direktør Asle Strønen i bransje- og markedsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft i en oppsummering av verftsåret 2017 som omtales av nett.no.
Det var blant annet tap på et slikt skip som bidro til det stor underskuddene hos Kleven i 2015 og 2016. Skipet var ferdig i 2015. Da var krisen for offshorerederiet et faktum, og det malaysiske rederiet tok aldri over fartøyet. Det endte med skipet ble solgt til et canadisk rederi i fjor.
En byggeboom som er over?
De uavhentede skipene er et minne om en byggeboom som er over. Nå er det nye skipstyper som dominerer bestillingene, og ordreinngangen ble høyere i fjor enn i 2016. I fjor ble det inngått 47 kontrakter på bygging av skip på over 50 millioner kroner. Den samlede kontraktsverdien var på 15,5 milliarder kroner.
I 2016 lå tallet betraktelig lavere. Da ble det inngått 30 kontrakter til en samlet verdi på 12,5 milliarder kroner.
Ordrebøkene fylles
I starten av 2018 ligger bestillinger på 82 fartøy i ordrebøkene, med en samlet verdi på 34 milliarder kroner. Ved inngang til 2017 var 66 skip, til en kontraktsverdi på 28 milliarder kroner.