23948sdkhjf

Vard Brevik bygger miljøferje

VARD fortsetter der konsernet slapp i fjor og sikret seg raskt en ny båtkontrakt i det nye året.
VARD har inngått kontrakt med om bygging av nok en miljøferje. Den nye fergen blir hel-elektrisk og skal bygges ved Vard Brevik. Den vil forlate verftet i løpet av tredje kvartal 2019. Ferjen skal settes i drift 1. januar 2020.

Skal betjene tre ferjesamband
Boreal og Hordaland fylkeskommune (ved Skyss) signerte i april i fjor en avtale om drift av tre ferjesamband i Hordaland. Den nye ferjen som nå er kontrahert, skal trafikkere sambandet Kvanndal–Utne.

Strenge miljøkrav
Hordaland fylkeskommune har stilt strenge krav om reduksjon av klimagasser fra hele ferjeflåten. Kravet er på minst 55 prosent reduksjon av klimagassutslippene i neste kontraktsperiode for alle ferjesambandene.

Den største reduksjonen blir oppnådd med utskiftningen til elektriske ferjer.

Nullutslippsteknologi
Den nye ferjen skal blant annet kunne benytte 100 prosent strøm fra nettet, og ha backup-systemer om bord. Den er utstyrt med batteripakker som kan lades fra strømnettet. Ferjen skal som sagt oppfylle strenge miljøkrav. Det innebærer omfattende reduksjon i CO2-utslipp, forbruk av drivstoff og energibruk.

Ferjen er designet av Multi Maritime i Førde, som tidligere også har stått bak designen av flere ferger for Boreal Sjø.

God og konkurransedyktig
– Norske verft er kjent for god kvalitet. Så når de også er konkurransedyktige på pris, blir valget enkelt. Kontrakten sikrer lokal verdiskapning og norske arbeidsplasser langs kysten, poengterer konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095