Kvartett satser på nullutslipp-ferjer

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce, Color Line, Norled og Kystverket står bak et forsknings- og utviklingsprosjekt som skal resultere i ferjer uten utslipp.

Prosjektet har nå fått 5,9 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådets ENERGIX-program.

Grunntanken er å sette sammen eksisterende teknologi på en ny måte slik at landets ferjer «tar et kvantesprang for miljøet».

Jakter et nytt elektrisk system
Prosjektet «Zero Emission Ferry» skal føre til et nytt elektrisk system som er billigere, gir bedre effektutnyttelse, mer stabil drift, enklere integrasjon – og mindre påvirkning på miljøet. De fire partnerne skal få til dette ved å se på nye måter å sette sammen energilagring, energistyring, lading og energidistribusjon om bord.

Arbeidet er allerede gang.

Krever praktiske resultater
Partnerne bak «Zero Emission Ship» representerer tre ulike driftsprofiler for skip, og deres erfaringer danner basis for teknologien som skal utvikles i dette prosjektet.

ENERGIX-programmet stiller krav til praktiske resultater, og målet er å følge opp det toårige forskningsprogrammet med tre fullskala-installasjoner.

Vil redusere utslipp gradvis
– Vår ambisjon er å stegvis redusere utslippene fra vår flåte av ferger og hurtigbåter, og bli den første norske operatøren med 100 prosent nullutslipp, poengterer Lars Jacob Engelsen, viseadministrerende direktør i Norled.

Les også: Alle hurtigruteskip skal bli grønne

– Dette prosjektet er helt i tråd med vår miljøstrategi der elektrifisering av flåten er sentralt. Vi ønsker å utnytte energien ombord bedre, reduserer driftstiden for maskinparken ombord og sørge for at vi får en større andel av energiforbruket vårt fra grønn landstrøm i stedet fra fossilt brennstoff, tilføyer Color Lines Johann Martinussen.

Kystverket vil vekk fra forurensning
Kystverket Rederi er et av de norske rederiene som er først ute med bruk av batterier om bord. Deres multifunksjonsfartøy «OV Bøkfjord» har et miljøvennlig hybridsystem installert, og et nytt skip er under bygging med en enda større batteripakke. Etaten har dessuten planer om et tredje fartøy.

Les også: Satser på elektrifisering av fjordene

- Det er per i dag få selskap i verden som har mye erfaring med elektrifisering av skip, men vi fire i dette konsortiet er blant de mest erfarne. Kystverket har en ambisiøs miljøstrategi. Nybyggene, fremtidige fartøy og deltakelse i FoU-programmer som dette er viktige bidragsytere til å sette vår miljøstrategi ut i live, mener Trond Røren, administrerende direktør for Kystverket Rederi.

Eksportpotensial
Rolls-Royce Marine er teknologipartneren i konsortiet og vil bidra med både økonomiske og menneskelige ressurser. Målet er å utvikle et system som er kommersielt attraktivt for rederiene og samtidig mest mulig miljøvennlig.

– Hele systemet eller komponenter av det skal kunne brukes på både bilferger og cruiseferger. Norge er langt framme i arbeidet med grønn skipsfart, og vi ser et internasjonalt eksportpotensiale i systemer som dette fremover, sier Sigurd Øvrebø, produktsjef for elektro- og energisystemer i Rolls-Royce.


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Dette er Prosess 21

Kan få ekstraskatt på 4 milliarder

Nedgang for Hydro

50 må gå fra Norsea Group

Positivt for Songa Bulk

Wilson selger MV Wilson Rye

Nyhetsbrev

Kanonbra kvartal fra Statoil

Oljegiganten har nettopp presentert flotte resultater for første kvartal 2018.

Rømningssikre betongmerder

NorthConnect kan bli gull for Norge

Det hardt kritiserte kabelprosjektet mellom Norge og Skottland kan gi overskudd på 14 milliarder kroner på norsk side, ifølge Energi Norge.

Frydenbø Industri utvider

Castberg-kontrakt til Baker Hughes

Får ny Mærsk-avtale

Deepocean kjøper Delta Subsea

Subsea 7 legger inn bud på amerikansk selskap

Vestnes Ocean og Liodo Marine fusjonerer

Kongsberg Maritime skal automatisere Bastøy-fergene

Ukas vits: Ufrivillig jobbskifte

Optimistiske ledere

Aluminiumprisen faller

Henter 1,37 milliarder – vurderer rigg-kjøp

Spectrum med minus

Alle hurtigruteskip skal bli grønne

Westcon skal bygge pendelferge for Norled

Westcon og Norled har signert kontrakt om verdens første enskrogs pendelferge i aluminium.

Ny katamaran fra Grovfjord Mek. Verksted

Tess kjøper størstedelen av PSO

Seadrills redningsplan er godkjent

Scarabeo får enda mer jobb

Brasil-oppdrag til Solstad Farstad

Får dekket bøter på 8,1 mill.

Utgard utvides

Aluminiumsprisene kraftig opp

Ervik tar over Salmar

Stabile metallpriser tross straffetoll

Frykter for norsk skipsfarts framtid

Risikerer livstid for laksesmugling

Industriproduksjon med svak økning

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nyansatt Salgsingeniør hos Mitsubishi Electric Europe B.V. Norway Factory Automation

Våren 2019 åpner det nye sentrallageret ved Nebbenes

Er du interessert i permanent merking?

Promet ble årets leverandør hos Altus Intervention AS.

KUKA Nordic i samarbeid med Ameka AS

Møt oss på PulPaper 29-31.05.2018 i Helsinki

Ny manuell fres tilbys for levering i uke 17

Sjølund kan levere et bredt utvalg av rullede profiler, som brukes i forskjellige henseender.

Ugresskontroll uten bruk av kjemikalier

Batteridreven rørbøyer TB35

Vinn en ZEISS kikkert

Sverdrup Steel vil gjerne presentere vår nye medarbeider Christer Leon Skamfer

Michell Easidew duggpunktstransmitter

RS Components lanserer små RS Pro infrarøde-temperatursensorer til industrien

Erling Haug AS på plass på Vestbase!

Roll reduction tank til North Sea Giant

Kardex Remstar er valgt som leverandør av automatisk lagerløsningen til Norsk helsearkiv sitt nybygg

Fixturlaser akseloppretting og shims

Termokameraene i Fluke Ti480 og Ti450 PRO-seriene ble nylig finjustert

Besøk Datek Løfteteknikk på Hannovermessa 23.-27-april!

WLAN- og Bluetooth-overføring i én modul

Nye spenningsvarianter for pålitelig forsyning

Sverdrup Steel vil gjerne presentere vår nye medarbeider Thomas Refstad

Karl M. Gulbrandsen Stansefabrikk fortsetter å bidra til kunstverdenen

Besøk fra Fiskeri- og Næringsdepartementet

Send til en kollega

0.18