23948sdkhjf

Kvartett satser på nullutslipp-ferjer

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce, Color Line, Norled og Kystverket står bak et forsknings- og utviklingsprosjekt som skal resultere i ferjer uten utslipp.

Prosjektet har nå fått 5,9 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådets ENERGIX-program.

Grunntanken er å sette sammen eksisterende teknologi på en ny måte slik at landets ferjer «tar et kvantesprang for miljøet».

Jakter et nytt elektrisk system
Prosjektet «Zero Emission Ferry» skal føre til et nytt elektrisk system som er billigere, gir bedre effektutnyttelse, mer stabil drift, enklere integrasjon – og mindre påvirkning på miljøet. De fire partnerne skal få til dette ved å se på nye måter å sette sammen energilagring, energistyring, lading og energidistribusjon om bord.

Arbeidet er allerede gang.

Krever praktiske resultater
Partnerne bak «Zero Emission Ship» representerer tre ulike driftsprofiler for skip, og deres erfaringer danner basis for teknologien som skal utvikles i dette prosjektet.

ENERGIX-programmet stiller krav til praktiske resultater, og målet er å følge opp det toårige forskningsprogrammet med tre fullskala-installasjoner.

Vil redusere utslipp gradvis
– Vår ambisjon er å stegvis redusere utslippene fra vår flåte av ferger og hurtigbåter, og bli den første norske operatøren med 100 prosent nullutslipp, poengterer Lars Jacob Engelsen, viseadministrerende direktør i Norled.

Les også: Rolls-Royces største kontrakt på fiskefartøy

– Dette prosjektet er helt i tråd med vår miljøstrategi der elektrifisering av flåten er sentralt. Vi ønsker å utnytte energien ombord bedre, reduserer driftstiden for maskinparken ombord og sørge for at vi får en større andel av energiforbruket vårt fra grønn landstrøm i stedet fra fossilt brennstoff, tilføyer Color Lines Johann Martinussen.

Kystverket vil vekk fra forurensning
Kystverket Rederi er et av de norske rederiene som er først ute med bruk av batterier om bord. Deres multifunksjonsfartøy «OV Bøkfjord» har et miljøvennlig hybridsystem installert, og et nytt skip er under bygging med en enda større batteripakke. Etaten har dessuten planer om et tredje fartøy.

Les også: Dårlige tall for Rolls Royce i fjor

- Det er per i dag få selskap i verden som har mye erfaring med elektrifisering av skip, men vi fire i dette konsortiet er blant de mest erfarne. Kystverket har en ambisiøs miljøstrategi. Nybyggene, fremtidige fartøy og deltakelse i FoU-programmer som dette er viktige bidragsytere til å sette vår miljøstrategi ut i live, mener Trond Røren, administrerende direktør for Kystverket Rederi.

Eksportpotensial
Rolls-Royce Marine er teknologipartneren i konsortiet og vil bidra med både økonomiske og menneskelige ressurser. Målet er å utvikle et system som er kommersielt attraktivt for rederiene og samtidig mest mulig miljøvennlig.

– Hele systemet eller komponenter av det skal kunne brukes på både bilferger og cruiseferger. Norge er langt framme i arbeidet med grønn skipsfart, og vi ser et internasjonalt eksportpotensiale i systemer som dette fremover, sier Sigurd Øvrebø, produktsjef for elektro- og energisystemer i Rolls-Royce.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Prestisjebåt får ikke levere fisk

Selger Aerospace Industrial Maintenance Norway AS til Kongsberg Gruppen

Dykker i alvorlig nesten-ulykke – daglig leder siktet

Byggestart i dag for Johan Sverdrup 2-fasen

Norse Cutting investerer i nytt utstyr

Etterspurt metall er dyrere enn gull

Nyhetsbrev

«Amerikansk stål-utslipp er grønnere en Kinas»

- Skipsfarten tar klimarisiko på alvor

Norled velger Oma til bygging av nok en hurtigbåt

Første sprengladning på SalMars gigantanlegg

Vissim sikret storkontrakt med Equinor

Nedgang i USAs stålimport

Spektakulær transport

Sjekk denne superyachten!

Dette unike superyacht-konseptet fra et ledende verft og designkonsortium, er allerede en faktor i innovativ CRP Azipod®-fremdrift fra ABB.

Øresvik skole i Nordland vant Aksjon aluminium

Fusjonen gjennomført

Effektiviserer produksjonen med nytt stål

Norge faller fem plasser på miljørangering

Verft skal leve på vedlikehold

Kostnadene i lakseoppdrett har fortsatt å stige i 2017

Nedgang i USAs stål-eksport første halvår i år

Ny kontrakt for Folla

Satser i Sør-Afrika

Investeringene på vei opp

Viking Neptun får mer jobb

Ukens vits: Forvekslede gaver

Norsk oversettelse forsinket

Norsk firma utvider bruken av Falcon undervannsrobot

Undersjøisk ras ved "oppdrettsanlegg"

Ny hos Fluctus

To nye avslag fra Fiskeridirektoratet

- Krevende periode, langsiktig fokus

Kystrederiene med en vekst på 20 %

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Ny konsernsjef i Bergen Group

Aibel vinner Gudrun-kontrakt

Se alle Bedriftenes egne nyheter

TPC HX seal for Compact Flanges

Vinn en Bahco-verktøyvogn fylt med verktøy!

Kurstilbud hos RobotNorge

Emerson inngår rammeavtale med IKM Instrutek

Skruejekker fra Jens S. Transmisjoner AS

pH-målere for flytende, halvfaste og faste materialer

Møt RMIG på BAU 2019

TP Connectors and TechnipFMC

Omdreiningsmålere for å beregne turtall, rotasjon, RPM

Bli med en liten tur på innsiden av våre fabrikker

Svært vellykket seminar hos PEMA

Selvregulerende ventiler

Energieffektive og fleksible løsninger innenfor intralogistikk

Månedens medarbeider for november: Lisa Flormaelen fra Sverige

Norsk Stål: Månedens referanse

Nye Arcair® AirPro X4000-brenner for kullbuemeisling har har en pneumatisk klo som er lett å åpne

Astrup: Kappebiter i Aluminum til sterkt reduserte priser

Julekampanjer hos Alf I. Larsen AS

LED hos Astrup AS

AAA: Interkit AS gitt høyeste kredittverdighet av Bisnode

Sønn følger fars fotspor

FreqCalq - Getzners beregningsprogram for Sylomer og Sylodyn

7 grunner til å velge en Hermle 5-akse maskin

Lithium Series Torque Gun™

iTec kåret til ÅRETS MEDLEMSBEDRIFT av Larvik Næringsforening

Send til en kollega

0.4