23948sdkhjf

Kvartett satser på nullutslipp-ferjer

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Rolls-Royce, Color Line, Norled og Kystverket står bak et forsknings- og utviklingsprosjekt som skal resultere i ferjer uten utslipp.

Prosjektet har nå fått 5,9 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådets ENERGIX-program.

Grunntanken er å sette sammen eksisterende teknologi på en ny måte slik at landets ferjer «tar et kvantesprang for miljøet».

Jakter et nytt elektrisk system
Prosjektet «Zero Emission Ferry» skal føre til et nytt elektrisk system som er billigere, gir bedre effektutnyttelse, mer stabil drift, enklere integrasjon – og mindre påvirkning på miljøet. De fire partnerne skal få til dette ved å se på nye måter å sette sammen energilagring, energistyring, lading og energidistribusjon om bord.

Arbeidet er allerede gang.

Krever praktiske resultater
Partnerne bak «Zero Emission Ship» representerer tre ulike driftsprofiler for skip, og deres erfaringer danner basis for teknologien som skal utvikles i dette prosjektet.

ENERGIX-programmet stiller krav til praktiske resultater, og målet er å følge opp det toårige forskningsprogrammet med tre fullskala-installasjoner.

Vil redusere utslipp gradvis
– Vår ambisjon er å stegvis redusere utslippene fra vår flåte av ferger og hurtigbåter, og bli den første norske operatøren med 100 prosent nullutslipp, poengterer Lars Jacob Engelsen, viseadministrerende direktør i Norled.

Les også: Rolls-Royces største kontrakt på fiskefartøy

– Dette prosjektet er helt i tråd med vår miljøstrategi der elektrifisering av flåten er sentralt. Vi ønsker å utnytte energien ombord bedre, reduserer driftstiden for maskinparken ombord og sørge for at vi får en større andel av energiforbruket vårt fra grønn landstrøm i stedet fra fossilt brennstoff, tilføyer Color Lines Johann Martinussen.

Kystverket vil vekk fra forurensning
Kystverket Rederi er et av de norske rederiene som er først ute med bruk av batterier om bord. Deres multifunksjonsfartøy «OV Bøkfjord» har et miljøvennlig hybridsystem installert, og et nytt skip er under bygging med en enda større batteripakke. Etaten har dessuten planer om et tredje fartøy.

Les også: Dårlige tall for Rolls Royce i fjor

- Det er per i dag få selskap i verden som har mye erfaring med elektrifisering av skip, men vi fire i dette konsortiet er blant de mest erfarne. Kystverket har en ambisiøs miljøstrategi. Nybyggene, fremtidige fartøy og deltakelse i FoU-programmer som dette er viktige bidragsytere til å sette vår miljøstrategi ut i live, mener Trond Røren, administrerende direktør for Kystverket Rederi.

Eksportpotensial
Rolls-Royce Marine er teknologipartneren i konsortiet og vil bidra med både økonomiske og menneskelige ressurser. Målet er å utvikle et system som er kommersielt attraktivt for rederiene og samtidig mest mulig miljøvennlig.

– Hele systemet eller komponenter av det skal kunne brukes på både bilferger og cruiseferger. Norge er langt framme i arbeidet med grønn skipsfart, og vi ser et internasjonalt eksportpotensiale i systemer som dette fremover, sier Sigurd Øvrebø, produktsjef for elektro- og energisystemer i Rolls-Royce.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Avdekket arbeidslivskriminalitet under årets torskesesong

Hackerangrep koster Hydro dyrt

Fikk kontrakter verd 75 mill

Den første ”kollaborative» sveiseroboten i Norge

Ny fôrflåtekontrakt for Nor-Mær

Klimafrokost om grønn skipsfart 29. mars

Nyhetsbrev

Laksen trives i lukket anlegg

Kongsberg fikk grønt lys

Oljetjenesteleverandør konkurs

Hydro kjøper seg oppi Bahrain-selskap

Nedetid for portalen

FishGLOBE velger Steinsvik

VIDEO: Satte verdensrekord med rørslep fra Stathelle til Malaysia

Oljeselskap hindrer klimatiltak

Ukens vits: Nyansatt

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Patentstrid endte med forlik

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Havyard oppdaget avvik

Full fart hos Risnes

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Alt innen materialprøving for bygg og anlegg

Ny styreleder i Vannklyngen - Smart Water Norway!

Bærbar partikkelteller inkl. måling av temperatur og vann, til oljer og diesel fra HYDAC

Øwre-Johnsen AS: CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Randers Tandhjulsfabrik A/S tilbyder

Skumstasjoner til KNM MAUD

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Send til en kollega

0.171