23948sdkhjf

Seks verft vil bygge «Yara Birkeland»

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Seks norske verft konkurrerer om å bygge verdens første elektriske, selvkjørende containerskip, «Yara Birkeland».

Skroget skal etter planen lages i januar. Hvem som får oppdraget, avgjøres derfor «om svart kort tid», sa Ketil Olaf Paulsen, teknisk sjef i Kongsberg Maritime, til Skipsrevyen.

133 millioner i utviklingsstøtte
MV «Yara Birkeland» er et samarbeidsprosjekt mellom Yara og Kongsberg Gruppen om et elektrisk, selvkjørende og utslippsfri containerskip. Som Metal Supply skrev tidligere, har Enova SF tildelt Yara-konsernet 133,6 millioner kroner for både utvikling og bygging av denne nyvinningen.

Stor miljøgevinst
Skipet skal frakte gjødsel fra Yaras produksjonsanlegg i Porsgrunn til containerhavnene i Brevik og Larvik. Ved å flytte transport fra land til sjø, vil Yara kutte 40.000 turer med dieseldreven lastebiltransport i året.

Planen er å sjøsette «Yara Birkeland» i første kvartal 2019.

Stor internasjonal interesse
Containerskipet har allerede vakt stor internasjonal interesse.

- Selskap fra Kina, Japan og Singapore har vist interesse. Mest interessert er logistikkselskaper, transportaktører, vareeiere og industri. De er egentlig ikke interessert i skip i det hele tatt, men svært interesserte i miljøvennlig, effektiv og kostnadsbesparende varetransport, sier Paulsen.

Les også: Verdens første selvkjørende containerskip
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Avdekket arbeidslivskriminalitet under årets torskesesong

Hackerangrep koster Hydro dyrt

Fikk kontrakter verd 75 mill

Den første ”kollaborative» sveiseroboten i Norge

Ny fôrflåtekontrakt for Nor-Mær

Klimafrokost om grønn skipsfart 29. mars

Nyhetsbrev

Laksen trives i lukket anlegg

Kongsberg fikk grønt lys

VIDEO: Satte verdensrekord med rørslep fra Stathelle til Malaysia

Oljetjenesteleverandør konkurs

Hydro kjøper seg oppi Bahrain-selskap

Nedetid for portalen

FishGLOBE velger Steinsvik

Oljeselskap hindrer klimatiltak

Ukens vits: Nyansatt

Dramatisk redningsaksjon for lasteskip

Patentstrid endte med forlik

Rekordløft fullfører Johan Sverdrup feltsenter

Godtar forelegg på 4,5 millioner kroner

Bilprodusentene vil ha sterkere stål og lettere biler

Norge kan bli elektrisk

Skal bli tredje størst på norsk sokkel

Havyard oppdaget avvik

Full fart hos Risnes

Norsk selskap går inn i subsea-konsortium

Første stålet i P2-prosjektet kuttet

Ukens vits: Den smarte narrer den dumme…?

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Alt innen materialprøving for bygg og anlegg

Ny styreleder i Vannklyngen - Smart Water Norway!

Bærbar partikkelteller inkl. måling av temperatur og vann, til oljer og diesel fra HYDAC

Øwre-Johnsen AS: CJC Marine Engine Lube Oil Treatment program

Randers Tandhjulsfabrik A/S tilbyder

Skumstasjoner til KNM MAUD

Nye serviceoppdrag for Munck Cranes

Nyhet om den rutile rørtråden Filarc PZ6113 (E71T)

Ny styreleder i toppen for DIRA

Kurs i flensearbeid, NS-EN 1591-4

Vi er på plass

Marine calibration test case

Hvis du er interessert i "super-resolution imaging", så skal denne workshop være for deg!

BRANNSIKKERHET: Virker nødlyssystemet i bygget ditt?

Movi-C modulbasert automatiseringssystem fra SEW-EURODRIVE

iTec med når Norges mest miljøfokuserte og innovative videregående skole bygges

Ny Designpris til Elesa!

Intelligente målesystemer for energi og strømkvalitet

Den automatiserte kameleontungen

Nipper AGV - Intelligent palletransport

Invitasjon: Åpent hus i Ravema sitt nye Demosenter på Jæren

Bærbar filterpumpe MFU 15 fra HYDAC

Kulelagerhuset - NTN-SNR lagre for stålverk

Webinar | “Measure 1500 parametres in 30 minutes and save time”

MESSER satser stort på nye løsninger

Send til en kollega

0.176