I forrige uke ble det nemlig kjent at plattformdekk, som er blitt bygget i Asia, har kostet 75 prosent mer enn dekk bygget i Norge. Det ga en samlet ekstrakostnad på 70 milliarder kroner, mener konsulentfirmaet Rystad Energy.
75 prosent dyrereAnalyseselskapet Rystad Energy har gått gjennom kostnadene ved forskjellige offshoreprosjekter. Konklusjonen er at asiatiske verft bygget plattformer 75 prosent dyrere enn deres norske konkurrenter.
Fra 2009 til 2013 tildelte oljeselskaper i Norge 11 plattformkontrakter. Fire gikk til norske verft og syv til verft i Sør Korea og Singapore. Begrunnelsen for tildeling til asiatiske verft var at kontraktsprisen var 25 prosent lavere.
Reagerte på funneneIKM Gruppens konsernsjef Ståle Kyllingstad reagerte på funnene under Offshore Technology Days i Stavanger i forrige uke.
– 70 milliarder er veldig mye penger. Jeg er ikke i tvil om at en del av aktiviteten som ble kjørt i Asia kunne vi kjørt selv, sier Kyllingstad til nettstedet enerWE.
En trussel for norsk industri?Verftskonferansen til NHOs største landsforening, Norsk Industri, begynner å få en lang tradisjon og er maritimnæringens viktigste møteplass. Den samler nesten 500 ledere fra verft og annen leverandørindustri hvert år.
Under konferansen skal det blant annet diskuteres både mulighetene og truslene som asiatisk skipsbygging utgjør. Flere av landene har nemlig uttalt at skipsbygging og utstyrsbransjen er områder de vil inn på. Hva betyr det for norsk industri?
Et vel så viktig tema er de mange offshore-skipene som sendes i opplag. I år vil bransjen analysere hva skjer med disse. Under temaet «100+ skip i opplag, hva skjer i offshore?» skal redere og verftsdirektører diskutere med Eksportkreditt og GIEK hva som kan gjøres med det.
Etter det presenteres årets undersøkelse blant utstyrsprodusenter.
Grønne markedsmuligheterKonferansens andre dag vies omstillingen i maritim sektor og mulighetene som havrommet gir for industrien. Og så står selvfølgelig visjonen om nullutslipp fra kystfart, fiskeri- og havbruksflåten på dagsorden. «Utopi eller realitet?» er spørsmålet som skal diskuteres.
Bransjen har allerede kommet langt med både hybrid- og batteridrevne ferjer. Til og med autonome, batteridrevne containerskip
er ikke lenger en vill fantasi.
«GMV Zero» - null utslippBård Meek, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted, skal blant annet snakke om «GMV Zero», et nyutviklet havbruksfartøy som skal bidra til nullutslipp-visjonen – som skipsnavnet allerede antyder. Grovfjord Mekaniske produserer hovedsakelig arbeidsbåter i aluminium for oppdrettsnæringen.
Mens Odd Moen, salgsdirektør i Siemens AS, ser på markedsmulighetene som den nettopp startede elektrifisering og digitalisering i fiske- og havbruksflåten kan gi.
Verftskonferansen holdes 7. og 8. november på Scandic Parken Hotel i Ålesund.
Påmeldingen kan skje HER.