Asiatiske verft 75 prosent dyrere

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Plattformdekk bygget i Asia har kostet 75 prosent mer enn dekk bygget i Norge. Det ga en samlet ekstrakostnad på 70 milliarder kroner, mener konsulentfirmaet Rystad.

Analyseselskapet Rystad Energy har gått gjennom kostnadene ved forskjellige offshoreprosjekter. Konklusjonen er at asiatiske verft bygget plattformer 75 prosent dyrere enn deres norske konkurrenter, melder e24.

Fra 2009 til 2013 tildelte oljeselskaper i Norge 11 plattformkontrakter. Fire gikk til norske verft og syv til verft i Sør Korea og Singapore. Begrunnelsen for tildeling til asiatiske verft var at kontraktsprisen var 25 prosent lavere.

Billigere eller urealistisk lave?
Den gjengse forklaringen har vært at asiatiske verft har stukket av med flere kontrakter fordi de kunne gjøre jobben billigere og fordi norske verft manglet kapasitet. Andre derimot mente at prisene var urealistisk lave og at kvaliteten var for dårlig.

Oslo-baserte Rystad Energy har i dag ferdigstilt en ny rapport som gjennomgår hva som faktisk har skjedd siden tildelingene, skriver e24 videre.

Les også: Sjøentreprenørens største oppdrag

– De totale merkostnadene for operatør og samfunn som følge av kostnadsoverskridelser, forsinkelser og lengre gjennomføringstid for asiatiske prosjekter er anslått til 70 milliarder kroner, poengterer Jarand Rystad og Magnus Kjemphol Lohne i Rystad Energy i rapporten.

Forsinket produksjon kostet skjorta

Av de 75 prosentene økte kostnader skyldes:
• 22 prosent kostnadsoverskridelse
• 42 prosent verditap på grunn av forsinkelser og lengre gjennomføringstid
• 11 prosent produksjonsavbrudd relatert til kvalitetsproblemer på plattformdekket.

Les også: Bestiller 14 tankskip

– Det har blitt en kostbar affære for oljeselskapene å lære opp asiatiske verft til å levere det som kreves for norsk sokkel, mener Magnus Kjemphol Lohne.

Feltene som Rystad Energy har sett, på er Gina Krog, Valemon, Knarr, Goliat, Ivar Aasen, Martin Linge og Aasta Hansteen, mens prosjektene fra norske verft inkluderer Edvard Grieg, Eldfisk 2, Gudrun og Ekofisk Sør.

Betraktelig lengre leveringstid

Norske verft skal i snitt ha brukt 41,7 måneder fra innlevering av utbyggingssøknad til oppstart av feltet, mens deres asiatiske konkurrenter trengte langt mer tid - 58,4 måneder i snitt. Dette i seg selv gir et nåverditap på om lag 21 milliarder kroner, ifølge Rystad Energys analyser.
Mer om: Oljeplattform | verft


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Kjøper fem nye rigger

Hunter henter hundrevis av millioner

Solstad Farstad oppbemanner

Får intensjonsavtale til 3 milliarder

Ordrer på ekspedisjonsyachter øker

Dof Subsea får avtale med Equinor

Nyhetsbrev

Statoil dømt til å betale 4 milliarder

Statoil er dømt til å betale riggselskap fire milliarder kroner etter å ha sagt opp kontrakt.

Akva Group kjøper Egersund Net

Teknotherm vinner storkontrakt

Akva Group i pent pluss

Akva Group leverer både omsetnings- og resultatvekst i første kvartal.

Aker Solutions får milliardkontrakt av Equinor

Shearwater GeoServices tildelt to nye oppdrag

Fant død person etter heving av forlist sjark

Kraftkabel for Johan Sverdrup best i klassen for CO2-utslipp

Strekkingen av kabelen som leverer kraft fra kysten til Johan Sverdrup med kraft fra kysten startet i forrige uke. Dette bidrar til å gjøre Nordsjøgiganten til et av olje- og gassfeltene med de laveste CO2-utslippene i hele verden.

Bellona og ABB lanserer studie om laks på landstrøm

Bellona og ABB presenterer av en studie som viser at ytterligere elektrifisering av sjøfasen av lakseproduksjon kan kutte utslipp av klimagasser med 360 000 tonn CO2 årlig, tilsvarende 180 000 biler.

Sandberg samler laksenæringen om laksedød

Ny servicebåt til Fiskå Undervannsservice

Ny styreleder i Solstad Farstad

Ny avtale mellom CCB og Rig Partner

CCB og Rig Partner inngår samarbeid om riggvedlikehold, klassing og modifikasjoner.

Nå er det "slutt" med Statoil

Øker garantirammen for skipsbyggelån

Ukas vits: Effektiv slanking

Kjempe radarkontrakt til Kongsberg

Vinner kontrakt på oppdrettskatamaran

Grovfjord Mek. Verksted skal levere oppdrettskatamaran til Eidsfjord Sjøfarm AS.

Kjempekontrakt til Global Maritim

Overtar salgsansvaret i Wilson Tool International

Milepæl for landstrøm til Johan Sverdrup

90.000 frivillige deltok i strandryddeuka

Statoil presenterer prioriteringer og resultater for bærekraft

Aker BP doblet resultatet

Kobberforurensning fra oppdrettsanlegg truer vestlandsfjorder

COWI skal prosjektere Marine Harvests nye settefiskanlegg i Troms

Strålende torskesesong ga rekordverdier

300 millioner kroner til havforskning

Helge Lund ny styreleder i BP

Dette er Prosess 21

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Miko Marine AS fjerner 400 tonn med tungolje fra sunket skip i Singapore stredet-uten bruk av dykker

Ampreg 30 - HMS vennlig epoxy fra GURIT

Rør av rustfritt stål til eksportkunde

Smarte motorstartere - delta på webinar 25. mai!

Ny mekanisk avdeling - Oslo

KB Stålindustri tilbyr teknisk isolering

Prototyper

Alf I Larsen AS fikk besøk av Det Norske Bransjemagasinet

Servi Lifecycle Services (SLS)

Kitting - besparelse i boks

RIX Industries 200 barg oljefri nitrogen kompressor fra Lewa AS

RS Components lanserer termografi og test- og måleutstyr for vedlikeholdsoppgaver fra FLIR

Test- og måleinstrumenter på Eliaden, stand nr. C02-12

Nivellerende og vibrasjonsdempende maskinsko til alle typer maskiner

Ameka skal ansette erfaren Verktøymaker

Ny DesignSpark Toolbox-app fra RS Components tilgjengelig for iOS, Android og Windows

Standard kjettingredskap

Drillmate matetvinge

Bedre ytelse, mer fleksibilitet - Nye retningsventiler

Studpuller

Ny nettside feires med gode tilbud!

Undervisningsmodell for EL-bil

Øwre-Johnsen - Vannmålerskolen

Ny salgsingeniør for Wilson Tool International

Servi Green HPU

Send til en kollega

0.194