23948sdkhjf

Asiatiske verft 75 prosent dyrere

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Plattformdekk bygget i Asia har kostet 75 prosent mer enn dekk bygget i Norge. Det ga en samlet ekstrakostnad på 70 milliarder kroner, mener konsulentfirmaet Rystad.

Analyseselskapet Rystad Energy har gått gjennom kostnadene ved forskjellige offshoreprosjekter. Konklusjonen er at asiatiske verft bygget plattformer 75 prosent dyrere enn deres norske konkurrenter, melder e24.

Fra 2009 til 2013 tildelte oljeselskaper i Norge 11 plattformkontrakter. Fire gikk til norske verft og syv til verft i Sør Korea og Singapore. Begrunnelsen for tildeling til asiatiske verft var at kontraktsprisen var 25 prosent lavere.

Billigere eller urealistisk lave?
Den gjengse forklaringen har vært at asiatiske verft har stukket av med flere kontrakter fordi de kunne gjøre jobben billigere og fordi norske verft manglet kapasitet. Andre derimot mente at prisene var urealistisk lave og at kvaliteten var for dårlig.

Oslo-baserte Rystad Energy har i dag ferdigstilt en ny rapport som gjennomgår hva som faktisk har skjedd siden tildelingene, skriver e24 videre.

Les også: Solide Kværner-tall

– De totale merkostnadene for operatør og samfunn som følge av kostnadsoverskridelser, forsinkelser og lengre gjennomføringstid for asiatiske prosjekter er anslått til 70 milliarder kroner, poengterer Jarand Rystad og Magnus Kjemphol Lohne i Rystad Energy i rapporten.

Forsinket produksjon kostet skjorta

Av de 75 prosentene økte kostnader skyldes:
• 22 prosent kostnadsoverskridelse
• 42 prosent verditap på grunn av forsinkelser og lengre gjennomføringstid
• 11 prosent produksjonsavbrudd relatert til kvalitetsproblemer på plattformdekket.

Les også: Hurtigruten overtar verft

– Det har blitt en kostbar affære for oljeselskapene å lære opp asiatiske verft til å levere det som kreves for norsk sokkel, mener Magnus Kjemphol Lohne.

Feltene som Rystad Energy har sett, på er Gina Krog, Valemon, Knarr, Goliat, Ivar Aasen, Martin Linge og Aasta Hansteen, mens prosjektene fra norske verft inkluderer Edvard Grieg, Eldfisk 2, Gudrun og Ekofisk Sør.

Betraktelig lengre leveringstid

Norske verft skal i snitt ha brukt 41,7 måneder fra innlevering av utbyggingssøknad til oppstart av feltet, mens deres asiatiske konkurrenter trengte langt mer tid - 58,4 måneder i snitt. Dette i seg selv gir et nåverditap på om lag 21 milliarder kroner, ifølge Rystad Energys analyser.
Mer om: Oljeplattform | verft
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Brennestart for Nexans-fartøy

Etablererte nettverk for leverandører mot cruiseindustrien

TESS åpnet ny sluse ved Europas største prosessanlegg i sitt slag

Aker Solutions fikk kontrakt for havbunnsanlegg

Haaland AS mot gamle høyder

Brunvoll fikk Yara Birkeland-kontrakt

Nyhetsbrev

Skal drive oppdrett på værutsatte lokaliteter

Permitteringsvarsel for Vik Ørsta

Trebygg inn i E.A.Smith

Kraftig økte investeringer i olje og gass

200 jobber borte ved fusjon

Frykter amerikansk biltoll

Gulen kan får kjempe-tørrdokk

På ståltur til Sverige

VIDEO: Bli med på innsiden av SNØ

Det storslåtte prosjektet skal ha brukt 44.500 kilometer armeringsjern - nok til å nå rundt hele jorda.

Islands første elferge får kraftsystem fra ABB

Skiftet navn

Honda legger ned England-fabrikk

Ny kontrakt for Sletta Verft

ACEL med fire kontrakter på hybridisering av ferjer

Torghatten-ferjene på vei

Får Havforskningsinstituttet som partner

Fellestur til K messen!

Tradisjonen tro opprettholder Plastforum.no fellesreisen til K messen i Düsseldorf i oktober.

Eksperter: Vil ikke kunne seile igjen

Styrker servicen i nord

Ukens vits: En whiskey-hest

Ny teknisk sjef i Proserv

Fra Havyard til Westcon Yards Florø

Kitron får kommunikasjonsordre

TESS skal levere fotbolter til landets kraftmaster

Ukens vits: Lønnsproblemer

Fikk løftekrok i ansiktet

Ny toppledelse i BioMar Norge og Salmon Division

Nedetid for portalen

Ukens vits: Sent ute

Forskningsbåt delvis under vann

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Svenske Vivestra blir en del av NOHA

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Gassutstyr fra iTec installeres hos Pers Kjøkken

Nytt videokurs innen NDT

RS Components introduserer industrielle frekvensomformere fra Rexroth

Frame agreement with Shell

Komplette viskersystemer med "SERVI VISION CONTROL"

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

Produktnyhet fra Hydroscand

Beckhoff Automation: Ny TwinCAT 3 kontroller gir uovertruffen kapasitet og funksjonalitet

3 stk. brukte GH gantrykraner selges!

RS Components lanserer banebrytende arbitrære funksjonsgeneratorer fra Tektronix

Fluke seminar - Målemetoder for energibesparelser

Kurs i planlapping av deler til Ventiler og Tetninger, mm. 19.-20. mars 2019

Nyhet: Deva.tex® Marine Standard

BRANNSIKKERHET: Mange næringsbygg tilfredsstiller ikke brannkravene

Suksessfulle tunge løft med HYDACs Bieri fabrikk

Kulelagerhuset: NTN-SNR forbedrer sine bæreenheter

Bahco lanserer en ny hurtig ergonomisk rørtang

2019 VIAVI Nordic Days Seminar

Beckhoff Automation: EtherCAT-teknologien oppgraderes for fremtidens datain...

Februarkampanje fra Meidell – SUNMASTER manuelle dreiebenker

Promet AS har fått ny Mazak I300.

KUKA med i utviklingen av plattform for smarte fabrikker

Ny Finance Manager i NOHA

Send til en kollega

0.159