23948sdkhjf

Asiatiske verft 75 prosent dyrere

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

Plattformdekk bygget i Asia har kostet 75 prosent mer enn dekk bygget i Norge. Det ga en samlet ekstrakostnad på 70 milliarder kroner, mener konsulentfirmaet Rystad.

Analyseselskapet Rystad Energy har gått gjennom kostnadene ved forskjellige offshoreprosjekter. Konklusjonen er at asiatiske verft bygget plattformer 75 prosent dyrere enn deres norske konkurrenter, melder e24.

Fra 2009 til 2013 tildelte oljeselskaper i Norge 11 plattformkontrakter. Fire gikk til norske verft og syv til verft i Sør Korea og Singapore. Begrunnelsen for tildeling til asiatiske verft var at kontraktsprisen var 25 prosent lavere.

Billigere eller urealistisk lave?
Den gjengse forklaringen har vært at asiatiske verft har stukket av med flere kontrakter fordi de kunne gjøre jobben billigere og fordi norske verft manglet kapasitet. Andre derimot mente at prisene var urealistisk lave og at kvaliteten var for dårlig.

Oslo-baserte Rystad Energy har i dag ferdigstilt en ny rapport som gjennomgår hva som faktisk har skjedd siden tildelingene, skriver e24 videre.

Les også: Verdensledende på brønnbåter

– De totale merkostnadene for operatør og samfunn som følge av kostnadsoverskridelser, forsinkelser og lengre gjennomføringstid for asiatiske prosjekter er anslått til 70 milliarder kroner, poengterer Jarand Rystad og Magnus Kjemphol Lohne i Rystad Energy i rapporten.

Forsinket produksjon kostet skjorta

Av de 75 prosentene økte kostnader skyldes:
• 22 prosent kostnadsoverskridelse
• 42 prosent verditap på grunn av forsinkelser og lengre gjennomføringstid
• 11 prosent produksjonsavbrudd relatert til kvalitetsproblemer på plattformdekket.

Les også: Sparer penger på å bygge i Tyrkia

– Det har blitt en kostbar affære for oljeselskapene å lære opp asiatiske verft til å levere det som kreves for norsk sokkel, mener Magnus Kjemphol Lohne.

Feltene som Rystad Energy har sett, på er Gina Krog, Valemon, Knarr, Goliat, Ivar Aasen, Martin Linge og Aasta Hansteen, mens prosjektene fra norske verft inkluderer Edvard Grieg, Eldfisk 2, Gudrun og Ekofisk Sør.

Betraktelig lengre leveringstid

Norske verft skal i snitt ha brukt 41,7 måneder fra innlevering av utbyggingssøknad til oppstart av feltet, mens deres asiatiske konkurrenter trengte langt mer tid - 58,4 måneder i snitt. Dette i seg selv gir et nåverditap på om lag 21 milliarder kroner, ifølge Rystad Energys analyser.
Mer om: Oljeplattform | verft


Hold deg oppdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

Alternativ teknologi kan gi store fordelEr for ferjer og hurtigbåter

Ukens vits: Utspekulert advokat

Får ikke bygge «Egget»

Lansering av Bærekraftportal for norsk havbruk

Solberg støtter bygging av ny sightseeing-båt

Kongsberg-robot fant ubåten

Nyhetsbrev

Sju risikerer å miste jobben

Tar i bruk miljøvennlig teknologi i verdensklasse

Aker Solutions vant ”miljøvind-pris”

Metallprodusenter i Europa i diskusjon med kinesiske myndigheter

- Toll på stål vil bli permanente

Slår seg sammen

Ny konsernsjef i Bergen Group

Aibel vinner Gudrun-kontrakt

ABB investerer i forskningssenter for morgendagens elektriske transport

300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid

Åpnet test-senter for helikopter

Stål i tak og vegger holder snøen unna

Hydros første skritt mot total aluminiumssertifisering

Sammen om mindre utslipp

Vil bli nullutslipp containerterminal

Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB

Industri Futurum – Fremtiden produsert i Norge

Rockeoppdrag for Ulefos Jernværk

PGS selger OptoSeis

Marine Harvest endrer navn

ABBs robot-dans

TGS inngår strategisk samarbeid

Fikk avslag på utviklingstillatelser

Ukens vits: Den effektive maleren

Sterke tall fra SalMar

Trekker tilbake oppsigelsesvarsel

Tall for tredje kvartal

Equinor tildelt lisenser utenfor Newfoundland

Ingen utbygging av Vinda og Storefoss kraftverk

Utvikler fremtidens testsenter for digitale tvillinger og virtuell prototyping

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Nordic Steel nå med egen avdeling for HVAC

Nytt fra Destaco! Kraftklemme med toleransekompensasjon

Tibnor kjøper ståldistribusjonsvirksomheten til Saniståls

Vi søker ansatte til vårt nye anlegg på Kverneland

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

Schneider Electric inviterer til seminar i Trondheim om digitale verktøy for smartere bygg

Femte årlige næringslivsforum: RUSSISKE REGIONER

En vellykket messetur til EuroBlech for iTec

SAFE har blitt en del av NOHA

Gratis SOLIDWORKS Brukermøter i uke 48

Leie av Sertifisert EX/ATEX slipe og kutteverktøy

Sikkert samarbeid mellom robot og mennesker

Så er vi klar til kunder som ønsker en leverandør af kvalitets Tandhjul og Gear

Market opportunities in Russia: Fifth Annual Business Forum - Russian Regions, 15th of November 2018

Protomek utfører prototyp- og utviklingsarbeid, samt produksjon av mindre serier

Lanserer fremtidsrettet plattform for energieffektivisering: EcoStruxure™ Power

PartnerPlast lanserer Activa SmartTop – fremtidens bøyer for havbruksnæringen

Sjølund Group presenterer nye muligheter på Elmia-messen

NY generasjon MXL sveisepistoler fra ESAB

Neste uke : Stansefabrikken på Elmia Subcontractor

Stansefabrikken er klar for Elmia Subcontractor

NOT Varmforzinking AS med Norges tyngste dypp

Tibnor utpekt til sertifisert SSAB Laser© Certified Partner i Norden og Bal...

Korloy milling tools fra Verktøy-senteret Terje Kulvik

Vibratec Akustikprodukter fikk i oppgave å støyredusere Årstabrua i Stockho...

Send til en kollega

0.309