23948sdkhjf

SubseaPartner ser til utlandet

| Av Hermann Möhring | Tips redaksjonen om en historie

SubseaPartner i Haugesund vil gå internasjonalt med sin toppmoderne LDC-båt og «erobre» det asiatiske markedet.

Den flunkende nye LDC-båten «Trust» er det definitive blikkfanget under «Offshore Technology Days» i Stavanger. Strategisk plassert på uteområdet mellom messehallene, har mange stoppet opp for å ta en titt både på og inni båten. Blant dem representanter fra russiske GazProm og tyske Wintershall.

Vedlikehold under vann
Haugesund-bedriften SubseaPartner har spesialisert seg på vedlikeholdsarbeid under vann. Det er en bemanning på ni som tar seg av jobben. Dykkerne sjekker understellet til både flytende og faste plattformer, utfører reparasjonsarbeid og installerer nytt utstyr når det trengs.

Den lette dykkebåten på 12,6 meter er blitt bygget av Aukra-verftet Brødrene Hukkelberg AS og har kostet rundt 15 millioner kroner, forteller SubseaPartners nye administrerende direktør Tore Hafte Staalesen i samtale med metalsupply.

De avanserte dykkesystemene ble levert av danske Safe Air, mens Laksevåg-bedriften Vestdavit sørget for kran- og løfteanlegget om bord. Båten ble ferdig i juni og har allerede sin første tokt bak seg på Goliat-feltet – for selskapet Deap Ocean.

SubseaParter er «eksremt opptatt av sikkerhet» og har blant annet samarbeidet med Norsok under utviklingen av båten og det høyteknologiske dykkesystemet. Norsok setter sikkerhetskravene på norsk oljesokkel.

Sterk tro på konseptet
Staalesen begynte i sin nye jobb i juli og har bakgrunn fra Dof Subsea i Bergen. Han har troen på «Trust» - og forretningskonseptet.

- LDC-båten er «state of the art», kan du si. Det nyeste av det nye i markedet. Ingen har en så god og moderne båt som oss, er han overbevist om.

Ser til Thailand – med ny båt
Og Staalesen har planene klare, både for båten og SubseaPartner. Han vil nemlig satse internasjonalt – både på britisk sokkel og i Asia, nærmere bestemt Thailand. Og det ganske snart.

På vårparten avgjøres det om det skal investeres i atter en hurtiggående LDC-båt. Alt tilsier at det blir en ny bestilling ganske snart.

Les også: Castberg-kontrakt til Ocean Installer

- Selskapet vårt har et stort potensial. Med litt større markeds- og salgsaktivitet kommer det til å ta av, mener direktøren.

Tallene er allerede gode. Fjorårets omsetning på 56 millioner kroner resulterte i et overskudd på rundt 9,5 millioner. Selskapet har 16 fast ansatte på kontoret i Haugesund og en rekke innleide, først og fremst dykkere og prosjektmedarbeidere.

Vil ekspandere internasjonalt
Det er neppe noen tvil om at Staalesen tenker og planlegger stort. Selskapet skal nemlig ekspandere - både i Norge og internasjonalt. Og han har allerede plukket ut de markedene SubseaPartner kommer til å satse på. Nemlig britisk sokkel og Thailand.

- Det gjelder å utvide med vett, understreker Tore Staalesen overfor metalsupply.

Etablerer kontor i Thailand
Den nye båten som snart skal bygges, skal etter planen plasseres i Asia. Responstid er viktig i bransjen, sier direktøren. Derfor skal den nye LDC-båten også ligge så nært markedet som mulig. Av strategiske grunner.

Les også: Tegnet rammeavtale med Aker BP

SubseaPartner er allerede i gang med å etablere et salgskontor i Thailand, ved hjelp av Innovasjon Norge.

- Du er ikke akkurat skuddredd, Staalesen?
- Noen sjanser tar du jo med en slik satsing, men jeg har tro på LDC-markedet både i Norge og utlandet, og da er det ikke noe å vente på, svarer direktøren.


Red. anm.: LDC står for Light Diving Craft.




Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Lekket nær 300.000 liter olje

Hurtigruten skal seile på død fisk

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Et vrak til besvær

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

Sjekk dette vindskipet!

11 600 tonn død laks i nord

NKT med storkontrakt for Equinor

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Britisk stålgigant risikerer konkurs

Døpte Forsvarets nye «superskip»

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.162