Ordningen vil omfatte finansieringen av fiskebåter, ferjer, brønn- og hurtigbåter. Den vil bli gitt på markedsvilkår, presiserer Nærings- og fiskeridepartementet i en pressemelding.
Evalueres etter tre årSkipsfinansieringsordningen forvaltes av Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge og skal i første omgang gjelde i tre år. Etter utløpt periode skal den evalueres, skriver departementet videre.
Forutsetning for finansiering er at GIEK gir långivergarantier på like vilkår som bankene, og at Eksportkreditt Norge gir lån på markedsvilkår. Etter planen skal ordningen være oppe og stå i løpet av første halvår 2018.
Arbeidsgiverforeningen Norsk Industri er glad for at regjeringen nå åpner for bruk av slike lån til ferger, fiskebåter og andre skip som bygges i Norge.
«Dette vil helt sikkert bidra til at flere ferjekontrakter vil ende hos norske verft. Tidspunktet for innføringen av ordningen er viktig for næringen ettersom mange fergestrekninger er ute på anbud eller utlyses i nær framtid», understreker Norsk Industri.
Les også:
Miljøkrav kan bli butikk for verfteneHvis du vil lese mer om forslaget til statsbudsjettet for 2018,
.