23948sdkhjf

Slaktebåter er det nye «svart»

Flere og flere bygger slaktebåter for å effektivisere lakselogistikken.
Det hele begynte for over 20 år siden, men nå følger andre med på idéen om å bruke slaktebåt for å effektivisere lakselogistikken. Det skriver iLaks.no.

Først var Napier ganske alene i troen på slaktebåts-konseptet, hvor det er mulig å kombinere arbeidsoppgavene til brønnbåt, slakteri og ventemerd, men nå følger flere tropp.

Spennende tanke
En av disse er oppdragsgiveren Marine Harvest, som har kontrahert sin egen slaktebåt, og i vår fulgte Hav Line Gruppen opp med en enda større båt, som skal bringe ny-bløgget fisk direkte til sluttmarkedet via Danmark.

Det sistnevnte synes Kjetil Tufteland, daglig leder og primus motor i Napier, er en spennende tanke.

- En tredjedel av fisken vår henter vi i Agder, og går ni timer nordover - til Hjelmeland. Men vi kunne jo like gjerne gått ni timer sørover - til Danmark, sier han til iLaks.

Ny båt leveres i 2018
Tidligere denne uken ble det dessuten kjent at Napier kontraherer en ny slaktebåt, eller prosessbåt, ved Fitjar Mekaniske Verksted.

Den nye Napier-båten vil etter planen leveres i desember 2018.
Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062