23948sdkhjf

Slaktebåter er det nye «svart»

| Av Katrine Hvitved-Jacobsen | Tips redaksjonen om en historie

Flere og flere bygger slaktebåter for å effektivisere lakselogistikken.

Det hele begynte for over 20 år siden, men nå følger andre med på idéen om å bruke slaktebåt for å effektivisere lakselogistikken. Det skriver iLaks.no.

Først var Napier ganske alene i troen på slaktebåts-konseptet, hvor det er mulig å kombinere arbeidsoppgavene til brønnbåt, slakteri og ventemerd, men nå følger flere tropp.

Spennende tanke
En av disse er oppdragsgiveren Marine Harvest, som har kontrahert sin egen slaktebåt, og i vår fulgte Hav Line Gruppen opp med en enda større båt, som skal bringe ny-bløgget fisk direkte til sluttmarkedet via Danmark.

Les også: Har slaktet 3000 tonn fisk "uten tillatelse"

Det sistnevnte synes Kjetil Tufteland, daglig leder og primus motor i Napier, er en spennende tanke.

Les også: Slaktebåt-avslaget kom dagen før dåpen

- En tredjedel av fisken vår henter vi i Agder, og går ni timer nordover - til Hjelmeland. Men vi kunne jo like gjerne gått ni timer sørover - til Danmark, sier han til iLaks.

Ny båt leveres i 2018
Tidligere denne uken ble det dessuten kjent at Napier kontraherer en ny slaktebåt, eller prosessbåt, ved Fitjar Mekaniske Verksted.

Den nye Napier-båten vil etter planen leveres i desember 2018.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Etablerer Nye Kleven – 60 mister jobben

Trump truer Kværner

Mulighet til å bygge verdens største havvindpark

Endur-kontrakt til 750 millioner

Tekniske feil på fregattene

Laksefiskere kraftig ut mot oppdrettsnæringen

Nyhetsbrev

Kværner investerer i økt produktivitet og konkurransekraft

Hybrid-skip går på diesel

Sikret kontrakt verd 190 millioner kroner

SE BILDENE FRA LØFTET

Onsdag ble den 170 tonn tunge hangaren løftet om bord på Solstad Offshores fartøy Norman Frontier. Løftet ble foretatt ved AS Mekanikks verftsanlegg i Gravdal.

Dronning Sonja åpnet stålkonstruksjonen The Twist

22 mister jobben

Vard designer og bygger hypermoderne tråler

Solcelle-nyvinning får 110 millioner

Ny stor-kontrakt til Kongsberg

Fikk sin største kontrakt

1

Flyttet produksjonen tilbake til Norge

SSAB må permittere i Finland

Leverte «svært komplisert» fasade til SNØ - se bildene!

Ett av verdens mest bærekraftige selskap

SE VIDEO: Utgard gir gass

Skal løfte 170 tonn om bord på fartøy

Norsk selskap kjøper britisk samarbeidspartner

Nordmenn vil helst ha vindkraften til havs

Subsea 7-sjef går av

Glad for at Regjeringen forenkler bort lov

Ukens vits: Flaggstang

Ukens vits: Billig kjole

Ukens vits: Lønnsforhøyelse

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Allinvent stiller ut på Hi Tech & Industry Scandinavia, Herning

Ny serviceplattform for maskiner skal halvere supportkostnader

Møt oss på OTD 2019

TAON Hydraulikk tilbyr ENERPAC lufthydrauliske pumper

AMADA Styrker posisjonen i det Skandinaviske markedet

Kabelmerker i slitesterkt PUR-materiale

C.B. Ferrari har fått Siemens Award 2019 på EMO Hannover

Nytt agentur for blindnaglemuttere

30% Rabatt i September!

DURMA HD-FO Laserskjæremaskin

Advanced FDM åpner for flere funksjoner

Høstkampanje 2019

Serviceavtale for Øwre Johnsen

Skandinavias største utvalg av belger

YASKAWA sveiseroboter fra iTec

Mitsubishi Electric Factory Automation på Euro Expo Bodø

ForusMessen 2020

Norsecraft Tec AS blir ny dirstributør for Europafilter AB i Norge.

ZEISS Quiz - Test om du er en #measuringhero!

OTD2019

Activa

Åpning av nye lokaler i Hordaland

Multispenning IP23 fra Polylux - Nå med <12xIn!

Forleng levetiden på utstyret - med bondura®

HYDAC Cooling

Send til en kollega

0.192