23948sdkhjf

Slaktebåter er det nye «svart»

| Av Katrine Hvitved-Jacobsen | Tips redaksjonen om en historie

Flere og flere bygger slaktebåter for å effektivisere lakselogistikken.

Det hele begynte for over 20 år siden, men nå følger andre med på idéen om å bruke slaktebåt for å effektivisere lakselogistikken. Det skriver iLaks.no.

Først var Napier ganske alene i troen på slaktebåts-konseptet, hvor det er mulig å kombinere arbeidsoppgavene til brønnbåt, slakteri og ventemerd, men nå følger flere tropp.

Spennende tanke
En av disse er oppdragsgiveren Marine Harvest, som har kontrahert sin egen slaktebåt, og i vår fulgte Hav Line Gruppen opp med en enda større båt, som skal bringe ny-bløgget fisk direkte til sluttmarkedet via Danmark.

Les også: Har slaktet 3000 tonn fisk "uten tillatelse"

Det sistnevnte synes Kjetil Tufteland, daglig leder og primus motor i Napier, er en spennende tanke.

Les også: Slaktebåt-avslaget kom dagen før dåpen

- En tredjedel av fisken vår henter vi i Agder, og går ni timer nordover - til Hjelmeland. Men vi kunne jo like gjerne gått ni timer sørover - til Danmark, sier han til iLaks.

Ny båt leveres i 2018
Tidligere denne uken ble det dessuten kjent at Napier kontraherer en ny slaktebåt, eller prosessbåt, ved Fitjar Mekaniske Verksted.

Den nye Napier-båten vil etter planen leveres i desember 2018.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)

Mest lest

Forsiden akkurat nå

Nok en storkontrakt til Kongsberg

Metal Supply ønsker deg en god sommer!

Produksjonsøkning i leverandørindustrien

Reketråleren skrotes

Pipelife runder 50 år

Imenco kjøper undervanns-kommunikasjonsvirksomhet

Nyhetsbrev

- «Made in Norway» verdsettes

OECD bekymret for det internasjonale stålmarkedet

Har investert for over 115 milliarder kroner siden 2000

Overleverte bygg nr 47

Vellykket kampanje med «Walk To Work»

Skal berges i august

Inngår strategisk samarbeid

Tidenes beste halvår for sjømateksport

PG Flow Solutions med nok en kontrakt

Drastisk toll-økning på stål fra Vietnam

«Forsvarsavtale» for Kongsberg

Store forskjeller i ledetider

AquaLog plassert i 1 000 merder

- EØS-avtalen avgjørende for oss

- Opparbeidet oss unik kompetanse

SE BILDENE: Ligger fortsatt i grøfta

Får beholde jobbene sine

Første utbetalte lån under nytt skipsfinansieringstilbud

Internasjonalt forskningsprosjekt på havet

Ny salgsdirektør

Vant sikkerhetspris

Ukens vits: Kollegaen

Nye økonomisjefer i Aker-systemet

Fortsetter som styreleder

Fra Siemens til Nortura

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Bransjetreff med Vestfold Interkommunale Brannvesen

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

P. Meidell AS ny norsk forhandler av Göteneds og Forstner

Norges største filterlager og beste servicegrad på 93%

Dacapo Stainless blir autorisert distributør for GEA Tuchenhagen

Verdensledende verktøyprodusent utnevner Lesjöforsbolaget som leverandør av året 2018

Fleksibelt vakuumsystem fra Vmeca - Nå også med ny gummidel

SKF Lincoln - Verdens ledende aktør innen sentralsmøring, også inn i fremtiden!

Randers Tandhjulsfabrik A/S har investeret i ny Studer slibemaskine

Med den månedlige Zeiss-kvissen kan du teste meteorologikunnskapene dine og feire vårt 100 jubileum

Automatisering fra Destaco

Første med ”grønnere propan"

Munck kraner og løfteutstyr til oppdrett og fiskeutstyrs- industrien.

Nye Gateways for Modbus-til-Ethernet/IP

Keramiske endefreser takler den høye temperaturen ved HRSA-maskinering

Norsk møbelprodusent tidlig ute med ISO 50001-sertifisering

Omlastestasjon sparer kommune for rundt en million kroner per år

RS Components får distribusjonsrettigheter for passive komponenter fra Yageo

Ny NORSOK M650 godkjenning til Frekhaug Stål

MakerBot PETG for industrielle applikasjoner

Leveringsinformasjon fra Lesjøfors

Munck svingkraner

Nytt ansikt hos iTec

Nye omlastestasjoner reduserer kommunenes avfallstransport med inntil 80 pr...

Norsecraft Tec AS - Sentralsmøring i lys av FNs bærekrafts mål.

Send til en kollega

0.147