23948sdkhjf

Slaktebåter er det nye «svart»

| Av Katrine Hvitved-Jacobsen | Tips redaksjonen om en historie

Flere og flere bygger slaktebåter for å effektivisere lakselogistikken.

Det hele begynte for over 20 år siden, men nå følger andre med på idéen om å bruke slaktebåt for å effektivisere lakselogistikken. Det skriver iLaks.no.

Først var Napier ganske alene i troen på slaktebåts-konseptet, hvor det er mulig å kombinere arbeidsoppgavene til brønnbåt, slakteri og ventemerd, men nå følger flere tropp.

Spennende tanke
En av disse er oppdragsgiveren Marine Harvest, som har kontrahert sin egen slaktebåt, og i vår fulgte Hav Line Gruppen opp med en enda større båt, som skal bringe ny-bløgget fisk direkte til sluttmarkedet via Danmark.

Les også: «Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

Det sistnevnte synes Kjetil Tufteland, daglig leder og primus motor i Napier, er en spennende tanke.

Les også: Slaktebåt-avslaget kom dagen før dåpen

- En tredjedel av fisken vår henter vi i Agder, og går ni timer nordover - til Hjelmeland. Men vi kunne jo like gjerne gått ni timer sørover - til Danmark, sier han til iLaks.

Ny båt leveres i 2018
Tidligere denne uken ble det dessuten kjent at Napier kontraherer en ny slaktebåt, eller prosessbåt, ved Fitjar Mekaniske Verksted.

Den nye Napier-båten vil etter planen leveres i desember 2018.
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

Renault må kutte kraftig, men bilindustrien er på rett vei igjen

Viktig intensjonsavtale for Kongsberg

3,6 milliarders grønn krisepakke fra Regjeringen

Vedlikehold av skip viktig for Jotun

Oljearbeider skadet

Nyhetsbrev

3000 ansatte i Subsea7 mister jobben

Verftsindustrien skuffet

Boeing sier opp 12.000

Fikk foten i klem under 1,2 tonn jernbjelke

Får likevel ikke støtte

SE BILDENE: Ny milepæl på Johan Castberg

Larsnes Mek bestiller sjøvannskjølere til brønnbåt

Brammer kjøper opp Geartech

Tilbake etter permitteringer, nå mister de jobbene sine

Trolig avvikling – 12 kan miste jobbene sine

Equinor forlenger helikopter-kontrakter

Åpnet testanlegg for karbonfangst

Kraner til besvær

Hydro varsler oppsigelser i Sverige

Plattform-skroting kan bli “big business»

Ble som nye igjen etter rehabilitering

Krise-april for Kongsberg Automotive

«Ship of the year»-finalistene er klare

NGI vant kontrakt i Østersjøen

Vil jobbe for et nytt opplæringsfartøy

Betydelig økning i lån fra Eksportkreditt

NHO: - Viktige grep for gradvis gjenåpning

Aker-sjef med halv lønn ut året

Blir ny leder for Norsk olje og gass

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Månedens referanse - mai 2020

Prøveutstyr for testing av asfalt

RS introduserer frekvensomformere for industriell automasjon

En rå ATEX sertifisert minipumpe

Bærende enheter i rustfritt stål

Funksjonskontroll med et tastetrykk

Aluminiumsrest drikkevann

Atex sertifiserte moment verktøy fra kNm Hydraulikk as

POM-C BLÅ - perfekt for næringsmiddelindustrien

Kantpresse med intelligent verktøyskifte fra SafanDarley

KAESER KOMPRESSORER utvider produktspekteret

HY-LOOP borrelåsfesting av kabler/fleksibel kabling

Free Webinar: Gear Metrology

Termoplastiske bæreenheter

To nye maskiner leveres

Klammer sett i A182 F316

Knallpris på KITAMURA vertikalfres!

Slyngrensing og priming

Plastdeler til testsett for corona laget med vakuum

Expanding the Boundaries of CT

Fiberstangsystem for UR10 + UR10e

Adapter for enkel tilkobling av energikjeder.

Norsecraft Tec AS styrker porteføljen innen sentralsmøring

Kardex erverver majoritetsandel i Robomotive

Produksjon av desinfeksjonsmidler med Busch vakuumteknologi

Send til en kollega

0.282