23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Slaktebåter er det nye «svart»

Flere og flere bygger slaktebåter for å effektivisere lakselogistikken.

Det hele begynte for over 20 år siden, men nå følger andre med på idéen om å bruke slaktebåt for å effektivisere lakselogistikken. Det skriver iLaks.no.

Først var Napier ganske alene i troen på slaktebåts-konseptet, hvor det er mulig å kombinere arbeidsoppgavene til brønnbåt, slakteri og ventemerd, men nå følger flere tropp.

Spennende tanke

En av disse er oppdragsgiveren Marine Harvest, som har kontrahert sin egen slaktebåt, og i vår fulgte Hav Line Gruppen opp med en enda større båt, som skal bringe ny-bløgget fisk direkte til sluttmarkedet via Danmark.

Det sistnevnte synes Kjetil Tufteland, daglig leder og primus motor i Napier, er en spennende tanke.

- En tredjedel av fisken vår henter vi i Agder, og går ni timer nordover - til Hjelmeland. Men vi kunne jo like gjerne gått ni timer sørover - til Danmark, sier han til iLaks.

Ny båt leveres i 2018

Tidligere denne uken ble det dessuten kjent at Napier kontraherer en ny slaktebåt, eller prosessbåt, ved Fitjar Mekaniske Verksted.

Den nye Napier-båten vil etter planen leveres i desember 2018.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126