23948sdkhjf

Nytt hybridfartøy til Hav Line

| Av Katrine Hvitved-Jacobsen | Tips redaksjonen om en historie

Det nye hybridfartøyet skal frakte fisken direkte fra oppdrettsanlegget til Danmark.

Fra slutten av 2018 vil slaktebåten som Hav Line Vessels bygger i Spania gå 140 turer i året mellom bergenske oppdrettsanlegg og Hirtshals i Danmark. Det skriver Sysla Maritim.

Fartøyet er det ferske selskapets aller første. Hav Line Vessels ble etablert i 2016, og i ryggen er både Haugland-gruppen og Sekkingstad-familien som eiere.

7.000 vogntog elimineres
Med en kapasitet på tusen tonn sløyd laks eller ørret per tur, skal dette ene fartøyet ifølge selskapet fjerne minst 7.000 vogntog fra norske veier.

- Vi får fisken raskere til markedet, sier styreleder Jon Hindar i Hav Line Gruppen til Sysla og fortsetter:

- Båten har kapasitet til å håndtere hele ti prosent av den samlede produksjonen i Norge. Det har kontrakt med eierne i bunn, men det blir nok aktuelt for flere oppdrettere langs kysten å sende fisken direkte fra oppdrettsanlegg til merd.

Fra merd til marked
I dag fraktes fisken med brønnbåt fra merdene til slakting i anlegg på land, før den vanligvis eksporteres videre med bil. Dette bidrar ifølge Hindar til et svinn i hvert ledd på mellom en-tre prosent av oppdrettsfisken.

Les også: Slaktebåt-avslaget kom dagen før dåpen

Hav Line Vessel vil effektivisere prosessen ved å frakte fisken sjøveien, direkte fra merd til marked ved å kutte ledd og maksimere kapasiteten.

Les også: «Norwegian Gannet»-rederiet har ikke gitt opp

Byggingen startet på slutten av fjoråret. I tredje kvartal neste år legger båten i Wärtsilä-design ut på jomfruturen.

Travelt for døde laks
- Denne båten er en liten revolusjon som gir helt nye muligheter for å effektivisere oppdretts-næringen, sier Enovas markedssjef Ole Aksel Sivertsen til Sysla Maritim og fortsetter:

- Det sies at ingen har det mer travelt enn en død laks, og det er dette tidspresset som gjør at det meste av eksporten går på lastebil i dag. Med denne slaktebåten kommer fisken fram til markedet med opptil to dager lenger holdbarhet, og det ved hjelp av et miljøvennlig transportmiddel.
Mer om: Hav Line
Hold deg oppdatert med Metal Supply NO
Kommentarer (0)
Forsiden akkurat nå

ABB-teknologi driver verdens første hydrogendrevne elvebåt

Finansdepartementet presiserer om maskinskatt

Innspill til EU om CO2-kompensasjon for industrien

Hurtigruten skal seile på død fisk

Lekket nær 300.000 liter olje

Forlenget båten med 14 meter

Nyhetsbrev

Revisjonscontainere til Equinor

Skal bygge hydrogenferje i Ølen

11 600 tonn død laks i nord

Sjekk dette vindskipet!

Et vrak til besvær

NKT med storkontrakt for Equinor

British Steel slås konkurs

Vellykket møte mellom industri og universitet

Elektrifiserer Norges viktigste fergestrekning med rekordrask lading

Starter også opp igjen Albras

Tankskipet fraskriver seg alt ansvar

Massedød og milliardtap

Døpte Forsvarets nye «superskip»

Britisk stålgigant risikerer konkurs

«Norwegian Gannet» til Ofotfjorden

SE BILDENE: De siste elementene på Åstjordbrua løftet på plass

ABB bidrar til økt forsyningssikkerhet i Nord-Norge

Kaefer Energy sikret kjempekontrakt på Sverdrup

Stål-tilhenger løsnet

Endúr får «ny» toppsjef

Ukens vits: Førerhund

Ukens vits: Det politiske galehuset

Ukens vits: Holdbar til…

Ambassadører på energi-besøk til Vestlandet

Ukens vits: Ekstra fridag

Ny daglig leder i Elpro

Slutter etter 54 år

Byggebransjen dropper stål og betong – går for tre

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Hansen Protection stiller ut på NBLF Generalforsamling

Fire fjærlette kraftplugger av bensindrevne bærbare vinsjer

ONA EDM GNISTMASKINER – det naturlige førstevalget

M5F90 planfres fra Sandvik Coromant gir betydelige fordeler for produsenter av bildeler

Bredt sortiment av batteriverktøy fra Colly Components

NORDPro-laben: Opplæring for økt kundetilfredshet

Stafa Industrier/Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Fra halvautomatisk til helautomatisk bigbag-fyllesystem

SKF Lincoln Sentralsmøring for Offshore & ATEX områder fra Norsecraft Tec AS

Bahcos sortiment av tilbehør for elektrisk verktøy er nå komplett

Mer ytelse på og under dekk

iTec med nytt agentur - svenske YASKAWA/Motoman

Tips for valg av riktig løfteutstyr

Hydraulikk sylinder

Stafa Industrier / Stansefabrikken utvider i Fredrikstad

Ny kontrakt til BSI Offshore AS

RS Components lanserer eksklusiv serie av forhåndsterminerte kabler

Ny 3-fas panelmontert termostat fra JUMO

Sandvik Coromant utvider produktprogrammet med smalere stikkstål i CoroCut® 1-2 programmet

Når du vil transportere gassflasker i personbilen din

DesignSpark passerer 750 000 medlemmer

Nippon Gases nye resonatorgassblanding gir redusert laserkostnad

Den perfekte mellomaksel for Sprinter?

Fire fighter`s communication

Nytt MAXXDRIVE® XT industrigir fra NORD til transportbåndsystemer

Send til en kollega

0.169