Fra slutten av 2018 vil slaktebåten som Hav Line Vessels bygger i Spania gå 140 turer i året mellom bergenske oppdrettsanlegg og Hirtshals i Danmark. Det skriver Sysla Maritim.
Fartøyet er det ferske selskapets aller første. Hav Line Vessels ble etablert i 2016, og i ryggen er både Haugland-gruppen og Sekkingstad-familien som eiere.
Med en kapasitet på tusen tonn sløyd laks eller ørret per tur, skal dette ene fartøyet ifølge selskapet fjerne minst 7.000 vogntog fra norske veier.
- Vi får fisken raskere til markedet, sier styreleder Jon Hindar i Hav Line Gruppen til Sysla og fortsetter:
- Båten har kapasitet til å håndtere hele ti prosent av den samlede produksjonen i Norge. Det har kontrakt med eierne i bunn, men det blir nok aktuelt for flere oppdrettere langs kysten å sende fisken direkte fra oppdrettsanlegg til merd.
Fra merd til markedI dag fraktes fisken med brønnbåt fra merdene til slakting i anlegg på land, før den vanligvis eksporteres videre med bil. Dette bidrar ifølge Hindar til et svinn i hvert ledd på mellom en-tre prosent av oppdrettsfisken.
Hav Line Vessel vil effektivisere prosessen ved å frakte fisken sjøveien, direkte fra merd til marked ved å kutte ledd og maksimere kapasiteten.
Byggingen startet på slutten av fjoråret. I tredje kvartal neste år legger båten i Wärtsilä-design ut på jomfruturen.
Travelt for døde laks- Denne båten er en liten revolusjon som gir helt nye muligheter for å effektivisere oppdretts-næringen, sier Enovas markedssjef Ole Aksel Sivertsen til Sysla Maritim og fortsetter:
- Det sies at ingen har det mer travelt enn en død laks, og det er dette tidspresset som gjør at det meste av eksporten går på lastebil i dag. Med denne slaktebåten kommer fisken fram til markedet med opptil to dager lenger holdbarhet, og det ved hjelp av et miljøvennlig transportmiddel.

