23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Dualfuel taubåt levert til Østensjø

Audax, en av tre dualfuel-taubåter som skal gå for Statoil på Melkøya-terminalen, er nettopp blitt levert til Østensjø fra Gondan Shipbuilders.

Ifølge Skipsrevyen.no er skipet nettopp levert til Østensjø.

- Audax er levert i går og er søsterskip av de to forrige båtene Dux og Pax. Disse tre skal gå sammen på kontrakt på Melkøya for Statoil. Adox er nå på vei til Melkøya. Den forlot Spania i går, vil gå innom Haugesund for bunkring og fortsette nordover kysten, sier Tor Erik Huse, teknisk sjef for taubåtsegmentet i Østensjø til Skipsrevyen.no.

Den første slepebåten av denne typen, DUX, ble levert Østensjø av Gondan Shipbuilders i mai, og den andre, PAX, ble levert i juli. De 40,2 meter lange fartøyene med en 16 meter beam, er designet av kanadiske Robert Allan Ltd.

Både gass og diesel

Audax har et dual-fuel fremdriftsanlegg. Terminaloperasjonene vil bli utført med LNG som drivstoff samtidig som en kan velge å operere på diesel for mer langvarige operasjoner, eller i områder hvor LNG ikke er tilgjengelig.

- De seiler på gass og diesel, i all hovedsak vil de seile på gass hundre prosent av tiden, så det er jo en ny sak på taubåt. Båtene er spesialdesignet for operasjon i røffe områder, med innebygde vinsjer blant annet, sier Huse.

Østensjø har for tiden to SOV-er under bygging ved Gondan-verftet i Spania.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03