SalMars havmerd på vei til Norge

| Av Katrine Hvitved-Jacobsen | Tips redaksjonen om en historie

SalsMars lange havferd mot Norge vil ta halvannen måned.

SalMars havmerd Ocean Farm 1, levert fra verftet CSIC Qingdao Wuchuan Heavy Industry, skal etter planen være framme i Norge rundt 1. september. Det skriver Skipsrevyen.no.

Transporten av merden foregår med tungløftfartøyet «Hua Hai Long» (30 000 dwt, 182 m). «Hua Hai Long» har Guangzhou som hjemmehavn, og opereres av COSCO sammen med andre halvt nedsenkbare HLVs.

Lang ferd rundt Afrika
Ferden tar samlet over halvannen måned fordi den må gå rundt Afrika. Ifølge prosjektleder Bernt Ege hos Global Maritime skyldes det at fart gjennom Suezkanalen ville bli altfor dyr. Konstruksjonen er så brei og transporten har så stort overheng at den ville ha sperret motgående trafikk gjennom kanalen. Merden er 110 meter i diameter og 68 meter høy.

Les også: To milliarder i lommeboka

Transporten tar også tid fordi den er avhengig av godt vær. Det skal ikke så mye til før skipet må søke land og havn på grunn av faren for at den topptunge lasten og skipet krenger over, og det er en dyr last til sju hundre millioner kroner.

Ifølge Skipsrevyen.no måtte transporten tidligere i sommer søke inn til den store havnebyen Port Elizabeth i Sør-Afrika, hvor synet naturlig nok vakte oppsikt og skapte nyheter for avisene.
Mer om: Salmar


Hold deg opdatert med Metal Supply NO

Skriv kommentar
Forsiden akkurat nå

New Subsea Technology får avtale med Aker BP

Frydenbø og CCB inngår strategisk samarbeid

Bygger merder etter LEGO-prinsippet

Akva Group leverer ny fôr-flåte

Awilco Drilling dobler resultatet

Aas Mekaniske nr. 1 i Norge

Moen Marin lager miljøvennlige arbeids-båter

Beerenberg vinner avtale med Wintershall

Akva Group fordobler resultatet

Ny prosessbåt til Napier

Hederlig fra Hexagon

Det har vært et bra 2. kvartal og halvår for Hexagon Composites.

Nytt hybridfartøy til Hav Line

CCB kjøper «Dokken»

Blodrødt for Havila shipping

Ny riggigant: Transocean kjøper Songa Offshore

DOF Subsea vinner kontrakt i Nordsjøen

Vard Aukra permitterer halve staben

Kjempeordre til Norwegian Electric Systems

Nordsjø-fartøyene tilbake til kai

Nytt fartøy levert til Måsøval Fiskeoppdrett

Nogva Motorfabrikk kjøper Heimdal Propulsion

Motbølger for Risnes Marine Craft

Solstad Farstad sikret ny kontrakt

Norsk bru med kinesisk stål

Nye regler for vrakpantordning

Full gang i Nordsjøaktiviteten

Røde tall for Ulmatec-konsernet

Rød bunnlinje for Wilh. Wilhelmsen

Norsk oljebransje bør avvikles

Vanskelig år for Coldwater Prawns

Building Supply er her!

Rekordbestilling av slaktetanker

Gir alle ansatte klekkelig bonus

Fjernstyrt vedlikehold på Troll-feltet

Statoils nye letemetode

Endrer strategi i Nordsjøen

Se alle Bedriftenes egne nyheter

Havbruksbøyer med stålfri armatur

TESS kjøper Proffpartner Brandth

Bøyemaskin HB-28

Tips 4: Paletter kan doble gjennomløpstiden

Stor interesse for kontrollromsløsninger på årets Aqua Nor

Din komplette messing leverandør

KUKA viser fremtidens smarte produksjon i sanntid på hi17 mobil plattform KMP 1500

Kalorimetrisk strømningsgiver- JUMO Pinos L01

Aqua Nor 2017

Sannsynligvis den beste og mest innovative jekketaljen som finnes

HYDAC deltar på Aqua Nor for første gang

Hardforkrommet stempelstang og sylinderrør fra lager

Grillrist

Stansefabrikken Fredrikstad styrker organisasjonen

JUMO er utstiller på Aqua Nor Trondheim 15. – 18. august

PreCare Dieselfilter fra HYDAC

Plast til fornybar energi

TITAN: Styrket lagerhold av NORSOK godkjent materiale

Lekang filterløsninger på Aqua Nor 15.-18. august

HYDAC AutoFilt® TwistFlow Strainer ATF

Profi Punch stansemaskin / hjørneklipper / utklinker

Schneider Electric viser nyskapende teknologi på årets Aqua Nor

Nedstengningspanel for trykkluft

Schweissen & Schneiden messen med iTec

Vi søker servicetekniker til vår avdeling i Moss!

Send til en kollega

0.195