23948sdkhjf

Jack-up-skipet ‘SOUL’

Det neste steget for offshorevind
Ulstein og SeaOwls lanserte jack-up-fartøysdesignet ‘SOUL’ på Offshore Wind Journal-konferansen i London 7. februar.

Det korsformede strukturoppsettet gjør designløsningen mer enn 10 prosent lettere i vekt enn vanlige jack-up-fartøysdesign. Skipet har en høykapasitetskran, og dette bidrar til at operatørene kan nå nye nivåer når det gjelder utbyggingen av offshorevindparker.

Konseptet tar sikte på å installere neste generasjons vindturbiner (10-12 MW) på samme tid som man i dag bruker på å installere 6-8 MW-turbiner. Dette gir en betydelig gevinst på effektivisering.

Det nye med SOUL er at beina er dreid 45 grader, slik at ett bein er plassert framme og ett bak, og ett på hver langside. Med dette arrangementet blir vekta til stålstrukturene kraftig redusert.

- Utviklingen av det nye jack-up-fartøyet er det neste logiske steget i strategien vår om å utvide vår designportefølje, samt å bidra til mer effektive løsninger i offshorevindindustrien, sier Tore Ulstein, visekonsernsjef i Ulstein Group.

Designområdet i Nederland har erfaring innen tungløftsdesign, og i samarbeid med SeaOwls, som har lang erfaring med jack-up-teknologi, har man kommet frem til dette nyskapende konseptet som er basert på velprøvd teknologi.

De vanlige jack-up-fartøyene har jack-up-beina i de fire hjørnene av skipet. Dette fører til vanskeligheter med å konstruere skip over en viss størrelse, samt vanskeligheter med design i forhold til å klare høye dekkslaster.

- Vi la merke til at dette skapte usikkerhet hos vindturbinprodusenter, -operatører og -installatører om hvordan man kan installere neste generasjon vindturbiner, da flytende fartøy ikke er et alternativ, sier Erik Snijders, grunnlegger og administrerende direktør i SeaOwls. – Vi gikk derfor tilbake til det optimale jack-up-designet, en firkantet plattform med beina spredd så mye som mulig. Ved å rotere plattformen 45 grader får man en naturlig bogeform med to av beina og krana på fartøyet sin midtlinje.

SOUL-serien kommer i ulike størrelser, dette gjør at skipet kan transportere fra tre til seks 10-12 MW vindturbiner. Alle laste- og installasjonsoperasjoner kan gjennomføres uten ballastvann.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08