23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Siemens vant elfergekontrakt

Siemens skal levere fremdriftssystemer til to nye elektriske ferger i Norge.

Siemens skal levere fremdriftssystemer til to nye elektriske ferger i Norge. Det betyr at de fire første elektriske batterifergene i verden skal gå på teknologi som er utviklet og produseres av Siemens i Norge. Siemens leverte i 2015 ”Ampere” som er verdens første helelektriske ferge.

- Vi har vist at teknologien er robust, reduserer kostnadene og er miljøvennlig, sier salgsdirektør i Siemens, Odd Moen.

Fjord1 valgte batteriferger

De helelektriske fergene skal gå på sambandet Anda-Lote, og er bestilt av Fjord1. Anbudet tilsa at én av fergene skulle være basert på nullutslipp og at den andre kunne være en lavutslippsferge. Fjord1 endte opp med å velge to elektriske batteriferger, noe som gir et bedre totalregnskap både økonomisk og for miljøet.

- Når infrastrukturen er på plass på land er det fornuftig å utnytte investeringene med to ferger. Derfor valgte vi å gå for det mest miljøvennlige alternativet, sier maritim teknisk direktør i Fjord1, Arild Austrheim.

Siemens med de fire første

Tidligere har Siemens levert tilsvarende løsninger til verdens første elektriske ferge som nå er i drift i Norge. Siemens har også pågående leveranse til verdens andre elektriske ferge for drift i Finland. Siemens er med andre ord det eneste selskapet som har levert løsninger til helelektriske ferger. Siemens peker på at prosessen med kundene er helt avgjørende for å ende opp med en leveranse som løser utfordringene.

- Tett samarbeid med rederiet er avgjørende for å ende opp med rett dimensjonering og valg av en teknologisk løsning som gir så lave utslipp som mulig, innen økonomiske rammer som gir et lønnsomt prosjekt, påpeker Moen.

- Vi opplever at kundene velger oss på grunn av totalløsningen som sikrer optimal integrasjon mellom installasjonen på fergen og infrastrukturen på land. I tillegg har vi vist at våre leveranser er robuste og gir lavest driftskostnader, sier Odd Moen i Siemens.

Norsk teknologi

Teknologien er utviklet av Siemens i Trondheim, og er basert på løsninger som er utviklet for offshore-skip. Dette sikrer at teknologien er utprøvd under tøffe forhold og videreutviklet gjennom mange år.

- Vi har utviklet det elektriske fremdriftssystemet BlueDrive PlussC gjennom mange år, og til de elektriske fergene har vi tatt et nytt skritt i retning av en utslippsfri kystfart, sier Odd Moen.

Konkurransen om fergesambandet mellom Anda og Lote er den første ordinære konkurransen i Norge som har stilt krav til ferger med null- og lavutslipp. Dette er i tråd med regjeringens nye krav til strengere miljøkrav.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.159|