23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Stålkutt på Johan Sverdrup

Mandag 15 februar 2016 startet Arne-Christian Mohn, ordfører i Haugesund, maskinen som skal skjære opp stålet til boreplattformen på Johan Sverdrup.

– Dette markerer starten på byggingen av boreplattformen på Johan Sverdrup ved Aibels verft i Haugesund. Aibel fikk kontrakten for bygging av boreplattformen for omtrent et år siden. Vi har jobbet lenge med planlegging og prosjektering, og det føles bra at vi er i gang med byggingen av det første av fire plattformdekk i Johan Sverdrup-prosjektet, sier Kjetel Digre, prosjektdirektør for Johan Sverdrup-prosjektet i Statoil i en melding.

– I 2016 jobber over 14.000 personer daglig med Johan Sverdrup. 1000 av dem jobber for Aibel i Norge. Vi ser nå effekten av at norsk industri har vært konkurransedyktige og har vunnet mange av hovedkontraktene og utstyrsleveransene på Johan Sverdrup. Vi er avhengige av alle for å kunne levere prosjektet til avtalt tid, med riktig kvalitet, og viktigst av alt, uten HMS-hendelser, sier Digre.

Kontrakten for å bygge plattformdekket til boreplattformen på Johan Sverdrup ble tildelt Aibel i februar 2015. Prosjekteringen av boreplattformdekket gjennomføres på Aibels kontor i Asker, hvor Statoils prosjektteam også er lokalisert.

Boreplattformdekket vil veie anslagsvis 22.500 tonn og består av tre moduler der den ene bygges ved verftet i Haugesund, en ved verftet Deeline i Thailand og en ved Nymos verft i Grimstad. Modulene skal sammenstilles ved Aibels verft i Haugesund høsten 2017, før plattformen installeres på feltet i 2018.

Sommeren 2015 ble forboringsrammene for brønnene installert på feltet. I mars 2016 starter boreriggen «Deepsea Atlantic» forboringen av brønnene på feltet.

– Boreplattformen er den mest komplekse plattformen på Johan Sverdrup og blir den første som skal i drift på feltsenteret allerede i slutten av 2018. Da starter vi arbeidet med å fase inn de forborede brønnene før vi starter produksjonen fra feltet på slutten av 2019, sier Digre.

Kostnadsutviklingen på Johan Sverdrup-prosjekter har vært positiv. Så langt har investeringsanslaget for første fase av utbyggingen blitt redusert med 12 prosent, opplyser Statoil.

– Vi holder fremdriftsplanen i prosjektet, og har opplevd en positiv kostnadsutvikling. Det er enda tidlig i prosjektgjennomføringen. Nå handler det om å stå løpet helt ut, sier Digre.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|