23948sdkhjf

- Subseaindustrien har mer en 20 forskjellige spesifikasjoner for gulmaling

Tore Halvorsen, visepresident for subseateknologi i FMC Technologies, er klar: Subseaindustrien har eksistert i rundt 30 år og på den tiden har industrien i liten grad redusert kravene til spesifikasjoner, bare tilføyd nye.
- Nye systemer og prosesser har blitt videreutviklet med flere spesifikasjoner og kontrollpunkter. Vi har i liten grad benyttet vår kapasitet til å redusere kostnader gjennom teknologiutvikling som krever færre spesifikasjoner. Nå må vi snu trenden, uttaler Tore Halvorsen og fortsetter:

- Med dagens lave oljepris er det avgjørende at industrien finner nye måter å redusere kostnadene på. Det blir essensielt å se til andre bransjer, som bilbransjen, der er standardisering et viktig fokusområde. At subseaindustrien har mer enn 20 forskjellige spesifikasjoner for gulmaling er et godt eksempel på at det mye å ta tak i.

Standardisering på flere nivåer

En gjennomgående diskusjon i bransjen har dreid seg om hva det menes med standardisering. Halvorsen mener at man må se enklere på standardiseringen og dele den inn i flere nivåer.

- For noen handler standardisering om at hvert enkelt subsea-tre eller hver enkel manifold skal se helt lik ut. Det er som å si at alle standardiserte fly skal ha det samme interiøret, sier han.

- For meg er det nederste nivået av standardisering materialsveising, malingsspesifikasjoner, inspeksjonskriterier og så videre. Det neste nivået vil bestå av komponenter som: ventiler, aktuatorer, koblinger og sensorer. Det høyeste nivået dreier seg om de monterte delene av et subsea-tre, en manifold, tie-in systemer eller reduksjonsventiler.

Kan redusere kostnadene med 25 prosent
De siste åtte årene har kostnadene i subseaindustrien steget med mer enn 300 prosent, og ifølge Halvorsen har selskapet hans fokus på kostnadsbesparende tiltak som imøtekommer kundenes behov og krav.

Halvorsen sier at kundene i dag trer tidlig inn i planleggingen av hvert enkelt felt, det vil si allerede på materialnivået, og om leverandørene kunne ta seg av alt som skjer før montering av systemene vil både kostnader og tid spares.

- Vi tror at en endring i denne kulturen kan resultere i en kostnadsreduksjon på minst 25 prosent, understreker Halvorsen.

Ingen ny problemstilling
Behovet for å redusere kostnader er ikke noe nytt. På 90-tallet falt oljeprisen drastisk, faktisk fra 40 dollar fatet til 16 dollar fatet. Industrien så seg nødt til å redusere kostnadene, standardisering var derfor et gjennomgående tema også på denne tiden. Behovet for å redusere kostnadene resulterte den gangen i nye løsninger. Mange mener derfor at situasjonen på 90-tallet var en utløsende årsak til at subseateknologien fikk sitt gjennombrudd.

På tide å tenke nytt

- De neste ti årene vil det være behov for 40 millioner fat olje på verdensbasis. Da må man tenke nytt, gjenoppfinne og se på andre løsninger som gjør det økonomisk forsvarlig å bygge ut nye felt, avslutter Tore Halvorsen.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078