23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Lanserer nye skipsmotorer fra Bergen på SMM

Rolls-Royce lanserer i dag den første motoren i en ny serie skipsmotorer som vil være egnet for både diesel- og gassdrift.

Sammenlignet med eksisterende motorer i Bergen-serien fra Rolls-Royce, byr den nye motorserien på lavere drivstofforbruk, lavere utslipp og lavere livsløpskostnader. Motorene har en effektøkning på 20 prosent per sylinder. Den første motoren i den nye serien, en dieselmotor med typebetegnelse B33:45, blir lansert under Europas største maritime messe SMM som åpner i Hamburg i dag, opplyser Rolls-Royce.

– Rederiene vil ha bedre ytelse til lavere pris og samfunnet vil ha renere hav. Denne nye motorfamilien vil levere det kundene etterspør både med tanke på miljø og økonomi, så i dag er jeg veldig glad for å kunne lansere den første motoren i hva som kommer til bli en serie motorer tilpasset en rekke skipstyper, sier Mikael Makinen, President Marine i Rolls-Royce.

– Våre Bergen motorer er kjent for å være robuste og til å stole på. Denne helt nye modulbaserte serien bygger på dette, men i en fleksibel motorfamilie som er skapt for fremtiden med en rekke mulige konfigurasjoner og drivstoffalternativer. Vi har jobbet med utviklingen av denne motoren de siste tre årene ved motorfabrikken vår i Bergen. Fremover vil våre eksperter her samarbeide med våre kollegaer i Friedrichshafen i Tyskland for å utvide motorserien, sier Makinen.

Tror etterspørselen vil øke

20 prosent effektøking per sylinder i forhold til dagens B32:40-serie motorer betyr at effektkravet kan dekkes inn med færre sylindre. Færre sylindre gir lavere vedlikeholdskostnader, og det gir en mer kompakt motor som krever mindre plass om bord.

− Motorer har tradisjonelt tatt en stor del av driftskostnader og vedlikeholdsbudsjetter på et fartøy, så et sentralt mål har vært å utvikle en motor som senker livsløpskostnadene, sier Thor Humerfelt, programdirektør Bergens Engines i Rolls-Royce Power Systems.

– Vi har derfor stor tro på at etterspørselen etter denne motorserien vil øke i takt med at modellutvalget blir større, sier han.

B33:45 har et modulbasert design som gjør både produksjon og vedlikehold enklere. De første utgavene i serien vil ha seks, syv, åtte og ni sylindre i effektområdet fra 3.600 til 5.400kW. Senere kommer V-motorer som dekker et økende effektbehov i markedet for både land og sjø. Diesel- og gassmotorene vil ha felles grunndesign.

Den nye motorserien er egnet for en rekke ulike offshorefartøyer, inklusive ankerhåndterere, konstruksjonsfartøyer og boreskip. Serien vil også tilpasses ropax-ferger, cruise-, laste- og fiskefartøyer. Den første kontrakten er allerede tegnet, og B33:45 skal leveres i juni 2015 til et nytt fiskefartøy designet av Rolls-Royce for Prestfjord Havfiske.

Kilde: Rolls-Royce
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web02