23948sdkhjf

Marin Teknikk skal levere design for 4 nye skip

Kontrakten med Maersk Supply Service vil være et solid tilskudd for å sikre arbeid ett stykke inn i 2016.
For 10 måneder siden inngikk Marin Teknikk avtale med Maersk Supply Service AS i København om
å designe og utvikle ett Subsea Support prosjekt i forbindelse med Maersk Supply Service's planer for fornying av deres flåte til Olje‐ og Gass‐Industrien, samt fornybar energi sektoren offshore.

Marin Teknikk har nå inngått kontrakt med det Kinesiske verftet Cosco Shipyard Co. Ltd, om levering
av Design‐ og Engineering til 4 store Multi‐funksjonelle Subsea Support skip. Fartøyet er av typen
MT6027 og skal arrangeres for legging av kabler og umbilical’s, samt kraner og utstyr og installasjoner for
undervanns arbeid.

- Det er svært gledelig for oss å kunne signere denne kontrakten. Dette er et prosjekt vi har jobbet med i
lang tid og bekrefter på nytt vår posisjon som verdens ledende designere av avanserte Subsea Support
Skip. Marin Teknikk har designet flere skip i denne kategorien, skriver Marin Teknikk i en pressemelding.

- Den nye kontrakten vil være et solid tilskudd for å sikre arbeid ett stykke inn i 2016, heter det videre.

Skipene bygges i Kina
Skipene har en lengde på 138m og en bredde på 27m, innredning for 120 personer og leveres med hiv
kompenserte kraner på 100T og 400T samt arrangement for operasjon av 2 stk. ROV’er, for operasjoner ned til 3000 meters havdyp.

Skipene skal bygges ved det kinesiske verftet Cosco Dalian Shipyards Ltd. Første skipet skal leveres i
slutten av 2016 og det siste i 3.kvartal 2017. Verftet har tidligere levert både handels fartøy og skip til
Olje og Gass rederier i USA og Europa.

Tett samarbeid med Maersk
Marin Teknikk har samarbeidet tett med Maersk for å skape et funksjonelt og trygt skip, som også følger
opp den nye generasjonen av miljøvennlige, moderne og avanserte skip.

MT6027 designet er det største skipsdesignet som er solgt i denne klassen fra Marin Teknikk.

Kontrakten Maersk Supply Service har inngått med det Kinesiske verftet er for 4 skip med opsjon på 2
skip til.

Det blir store leveranser av utstyr fra Europeiske og Norske utstyrsprodusenter i forbindelse med denne
skipsbyggingskontrakten.


Marin Teknikk har sitt hoved kontor i Dragsund, Herøy Kommune med ca 60 ansatte. I tillegg har Marin Teknikkkontor i Szczecin og Gdansk i Polen med 30 ingeniører.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094