Goliat FPSO skal etter revidert plan forlate Hyundai-verftet i Sør-Korea tidlig i 2015. Denne beslutningen ble fattet på et lisensmøte fredag 16. mai, skriver operatøren Eni Norge i en pressemelding.
- Goliat-lisensen har besluttet å benytte et senere transporttidspunkt for Goliat FPSO. Plattformen skal ferdigstilles helt på Hyundai-verftet, for raskt å kunne nå full produksjon. Lisensen mener at kriteriene for avreise fra Sør-Korea i slutten av juni, med klargjøring på Goliatfeltet i fjerde kvartal 2014, ikke kunne innfris.
- Av denne grunn er det besluttet å benytte seg av det andre alternative transporttidspunket for plattformen, en plan som allerede er kontraktsfestet med transportfartøyet Dockwise Vanguard. Det gir også mer tid til å fullføre, klargjøre og teste FPSO-en ved Hyundai-verftet i Sør-Korea. Mål om produksjonsstart er satt til midten av 2015, heter det videre i meldingen.
14 milliarder dyrere enn antattNytt kostnadsanslag er på rundt 45 milliarder kroner, skriver Eni Norge.
Ifølge nettstedet offshore.no's beregninger er dette en kostnadsøkning på14 milliarder kroner i forhold til hva som ble anslått i utbyggingsplanen i 2009 og 6,5 milliarder høyere enn ved forrige oppdatering.
Eni Norge mener at dette er en økning i tråd med trender i industrien og skriver at lisensen er tilfreds med kvaliteten på byggearbeidet og samarbeidet med Hyundai.
- Goliat blir det første oljefeltet som kommer i produksjon i Barentshavet. Prosjektet representerer en rekke tekniske nyvinninger for sikker og robust drift, og plattformen er spesielt tilpasset arktiske forhold. Arbeidet på FPSOen er i sluttfasen: Skroget er ferdigstilt, plattformdekket nærmer seg sluttføring og uttesting pågår. Endelig uttesting, inkludert sjøprøver, forventes ferdig i god tid før avreise fra verftet.
Arbeidet med andre deler av prosjektet, som boring av produksjonsbrønner og installasjonsarbeid, på feltet fortsetter i henhold til plan.
Sentrale kontraktselementer som understøtter den nye tidsplanen er på plass, melder Eni Norge.