Verftet har allerede et tilsvarende fartøy for samme rederi under bygging, med forventet levering i august, melder Rolls-Royce Marine.
Det nye fartøyet av typen UT 776 WP vil ha leveranser fra Rolls-Royce til en samlet verdi på 110 millioner kroner. Det inkluderer design samt en omfattende pakke med integrerte utstyr.
”Wave piercing”-designet fra Rolls-Royce gjør det mulig å skjære gjennom bølgene i tøffe værforhold, noe som bidrar til mer konstant fart, redusert drivstofforbruk og økt sikkerhet. Fartøyet er spesialdesignet for oppdrag i Nordområdene, med oljevernklasse NOFO 2009 brannslukningsutstyr (FiFi II). Det vil også bli utstyrt med Rolls-Royce Unified Bridge, som vil gjøre skipsbroen til den mest moderne som finnes i dag.
– Det er veldig hyggelig at Simon M økster Shipping og Gondan velger oss igjen. Vi jobber godt sammen med det første fartøyet som nærmer seg levering, og ser frem til å fortsette samarbeidet. Det er også oppmuntrende å se hvor raskt vårt wave piercing design blir akseptert i markedet som en effektig løsning for eierne, sier salgsanvarlig Hans Robert Almestad hos Rolls-Royce.
Utstyrpakken som Rolls-Royce skal levere omfatter også hovedmaskineri, Azipull propeller, thrustere, DP 2 dynamisk posisjoneringssystem, siste generasjons automasjon- og kontrollsystem, elektriske system, dekksmaskineri inkludert ASFA system (Automated Sea Fastening System) som sikrer dekkslasten, samt tørrbulkanlegg.
Det nye fartøyet skal være klart til levering i 2016. Det blir 92 meter langt, 20 meter bredt, og har et dekksareal på over 1000 kvadratmeter.