NHOs siste medlemsundersøkelse ble gjennomført fra 26. november til 3. desember. 1 789 bedrifter svarte.
I undersøkelsen oppga 21 prosent av respondentene at markedssituasjonen var god, mens 25 prosent oppga situasjonen som dårlig. I november var andelene som svarte henholdsvis god og dårlig, begge 23 prosent.
Svekkede markedsutsikter
Differansen mellom andelen positive og negative svar, nettobalansen, svekket seg dermed, fra 0 prosent i november, til -4 prosent i desember.
Markedsutsiktene har også svekket seg. 12 prosent av respondentene venter bedring neste seks måneder, mot 25 prosent som venter forverring. I november var andelen positive og negative svar henholdsvis 16 prosent bedring, og 23 prosent forverring.
Nettobalansen for utsiktene svekket seg dermed fra -7 prosent i november til -13 prosent i desember.
Stor usikkerhet
-Normalt ligger både nåsituasjon og fremtidsutsikter godt på plussiden. Selv om norsk økonomi viser flere tegn til bedring, er usikkerheten om veien videre fortsatt stor. Og byggenæringen fortsetter å preges av svak etterspørsel og produksjonsnedgang sier NHOs sjeføkonom Øystein Dørum.
Basert på NHOs siste medlemsundersøkelse er det grunn til å tro at mange medlemmene i Norsk Industri opplever økt usikkerhet og reserverer seg mot framtidsinvesteringer. Situasjonen virker forsiktig til pessimistisk, med svakere markedsforventninger og lavere investeringsvilje hos flere.
Fortsatt stort sprik blant NHOs landsforeninger
Det er fremdeles betydelige næringsvise forskjeller i hvor god markedssituasjonen vurderes. Best er situasjonen i Finans Norge, Sjømat Norge og Norges Bilbransjeforbund. NHO Byggenæringen skiller seg klart ut med en betydelig større overvekt enn øvrige landsforeninger av bedrifter som vurderer situasjonen som dårlig.
NHO Byggenæringen er også landsforeningen med størst fremtidspessimisme. Deretter følger NHO Service og Handel og NHO Geneo med svakest utsikter. Best er utsiktene i Fornybar Norge, NHO Transport og i Abelia.
-Om det er høstmørket, statsbudsjettet eller vår stadig mer usikre verden som slår inn, vet vi ikke, men faktum er at fremtidstroen i våre medlemsbedrifter surnet ytterligere i desember, til sitt laveste nivå på nesten to år. Tendensen er også entydig negativ fortsetter Dørum.
Flertall pessimister i samtlige fylker
Et flertall av fylkene har en overvekt av respondenter som oppgir nåsituasjonen som dårlig. Situasjonen er best i Rogaland, Nordland og i Finnmark. Dårligst er situasjonen i Telemark, Vestfold og i Trøndelag.
I desember er fremtidsutsiktene negative i samtlige fylker. Pessimismen er størst i Telemark, Buskerud og i Vestfold, minst er den i Oslo, Rogaland og i Vestland.
-At oljeinvesteringene ventelig vil falle neste år preger nok også stemningen i flere bedrifter. Tallene preges fortsatt av strekk i laget. Blant bransjene som melder at markedssituasjonen er god er bilforhandlerne. Her er situasjonsbeskrivelsen bedre enn på lenge. Den økte momsen fra nyttår har løftet salgstallene. Men også her er fremtidsutsiktene ganske svake, som kan skyldes at mer bilsalg nå vil gi mindre salg siden. Svak stemning kan medvirke til at bedriftene blir mer tilbakeholdne med nyansettelser og investeringer avslutter Dørum.
NHOs medlemsundersøkelse
- NHOs medlemsundersøkelse er en jevnlig temperaturmåler på situasjonen i norsk næringsliv. Undersøkelsen gjennomføres flere ganger i året og bygger på svar fra et stort utvalg av medlemsbedrifter i alle landsforeninger.
- Formålet er å kartlegge bedriftenes vurdering av markedssituasjon, aktivitet, ordretillgang, sysselsetting, investeringer og fremtidsutsikter. Resultatene presenteres ofte som nettobalanser – differansen mellom andelen som rapporterer forbedring og forverring.
- Undersøkelsen brukes av bedrifter, organisasjoner og beslutningstakere som indikator på utviklingen i norsk økonomi. Den avdekker også forskjeller mellom bransjer, regioner og verdikjeder, noe som gjør den særlig relevant for industri- og leverandørnæringene, inkludert aktører innen metallproduksjon, mekanisk industri og større industrikonsern.



