Seremonien ble gjennomført 21. november 2025 og markerer starten på den strukturelle sammensetningen av skroget.
Skroget ferdigstilles ved verftet i Romania, mens utrustning og levering skal skje fra Vard Søviknes.
121 meter langt
Fartøyet bygges etter VARD 3 39-designet og skal tilrettelegges for subseaoperasjoner, offshore vind og kabelinstallasjoner. Det planlagte nybygget får en lengde på 121,3 meter, bredde på 23 meter og kapasitet til å huse opptil 130 personer om bord.
Under seremonien la representanter fra rederiet tradisjonen tro mynter under kjølen – en symbolsk handling ment å sikre trygg drift og gode arbeidsforhold om bord.
DFOs flåteansvarlige, Ollie Chasteauneuf, understreket at markeringen er et viktig steg i samarbeidet mellom selskapet og verftet.
Andre fartøyet
Kjølstrekkingen følger etter en tilsvarende markering tidligere i år for et annet større konstruksjonsfartøy: Island Offshore sitt andre hybriddrevede OECV-prosjekt som også bygges ved VARD.
VARD og byggingen av det nye fartøyet
- VARD er en av Norges ledende leverandører av spesialiserte fartøy til offshore-, energi- og maritim industri.
- Konsernet har verft i Norge, Romania, Vietnam og Brasil og leverer avanserte skip med høy grad av teknisk utrustning.
- Selskapet er særlig kjent for fartøydesign innen offshore energi, fiskeri, cruise og havvind.
- Vard Søviknes og Vard Brăila er blant verftene som håndterer bygging og utrustning av større offshorefartøy.
Nytt subsea-fartøy:
- Fartøyet bygges for Dong Fang Offshore og følger VARD 3 39-designet.
- Skipet skal benyttes til subseaoperasjoner, kabellegging og støttefunksjoner i offshore vind.
- Lengde: 121,3 meter
- Bredde: 23 meter
- Kapasitet: opptil 130 personer
- Skroget bygges ved Vard Shipyards Romania – Brăila, mens utrustning og endelig ferdigstillelse skjer ved Vard Søviknes.
