23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

VARD markerer ny milepæl i byggingen av subsea-fartøy

VARD har gjennomført en viktig milepæl i byggingen av et nytt subsea-konstruksjonsfartøy for Dong Fang Offshore, da verftet nylig holdt en kjølstrekkseremoni ved Vard Shipyards Romania i Brăila.

Seremonien ble gjennomført 21. november 2025 og markerer starten på den strukturelle sammensetningen av skroget.

Skroget ferdigstilles ved verftet i Romania, mens utrustning og levering skal skje fra Vard Søviknes.

121 meter langt

 Fartøyet bygges etter VARD 3 39-designet og skal tilrettelegges for subseaoperasjoner, offshore vind og kabelinstallasjoner. Det planlagte nybygget får en lengde på 121,3 meter, bredde på 23 meter og kapasitet til å huse opptil 130 personer om bord.

Under seremonien la representanter fra rederiet tradisjonen tro mynter under kjølen – en symbolsk handling ment å sikre trygg drift og gode arbeidsforhold om bord.
DFOs flåteansvarlige, Ollie Chasteauneuf, understreket at markeringen er et viktig steg i samarbeidet mellom selskapet og verftet.

Andre fartøyet

Kjølstrekkingen følger etter en tilsvarende markering tidligere i år for et annet større konstruksjonsfartøy: Island Offshore sitt andre hybriddrevede OECV-prosjekt som også bygges ved VARD.

VARD og byggingen av det nye fartøyet

  • VARD er en av Norges ledende leverandører av spesialiserte fartøy til offshore-, energi- og maritim industri.
  • Konsernet har verft i Norge, Romania, Vietnam og Brasil og leverer avanserte skip med høy grad av teknisk utrustning.
  • Selskapet er særlig kjent for fartøydesign innen offshore energi, fiskeri, cruise og havvind.
  • Vard Søviknes og Vard Brăila er blant verftene som håndterer bygging og utrustning av større offshorefartøy.

Nytt subsea-fartøy:

  • Fartøyet bygges for Dong Fang Offshore og følger VARD 3 39-designet.
  • Skipet skal benyttes til subseaoperasjoner, kabellegging og støttefunksjoner i offshore vind.
  • Lengde: 121,3 meter
  • Bredde: 23 meter
  • Kapasitet: opptil 130 personer
  • Skroget bygges ved Vard Shipyards Romania – Brăila, mens utrustning og endelig ferdigstillelse skjer ved Vard Søviknes.

Følg Metal Supply på LinkedIn eller Facebook også

Verft og fartøy Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|