23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Metal Supply
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.
Kontakt oss for en bedriftsløsning.

Regjeringen skrinlegger Stad skipstunnel, blir for dyrt

Regjeringen setter endelig punktum for planene om Stad skipstunnel. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) bekrefter overfor NRK at prosjektet avsluttes fordi kostnadene har økt til 9,4 milliarder kroner – nesten dobbelt så mye som Stortinget opprinnelig hadde godkjent.

Historien om den spektakulære Stad skipstunnel, planlagt som verdens første fullskala tunnel for skip, har vært lang og kronglete. Nå er den endelig avlyst.

 I intervju med NRK sier statsminister Jonas Gahr Støre at prosjektet nå stoppes i forslaget til statsbudsjett:
– «Det blir så dyrt at vi mener det ikke er ansvarlig å gå videre med prosjektet,» sier Støre til NRK.

Prosjektet har vært under utredning i over tre tiår og ble vedtatt av Stortinget i 2021, med en kostnadsramme på fem milliarder kroner. Etter flere nye beregninger har prisen økt til 9,4 milliarder kroner. Kystverket og kommunene har allerede brukt flere hundre millioner kroner på planlegging, eiendomskjøp og forberedelser.

Tunnelen skulle gjøre det tryggere for skip å passere det værutsatte Stadhavet, men regjeringen mener nå at de økonomiske prioriteringene må ligge på andre områder, som forsvar, helse og kommuneøkonomi.

Avgjørelsen utløser sterke reaksjoner langs kysten. Senterpartiets Erling Sande kaller vedtaket «et løftebrudd fra Arbeiderpartiet», mens Stad-ordfører Judith Kvåle (Ap) omtaler beslutningen som «respektløs» overfor lokalsamfunn som allerede er berørt av planene. Også næringslivet i Sogn og Fjordane uttrykker skuffelse.

Støre avviser kritikken og understreker at regjeringen må ta ansvar for helheten: – På et tidspunkt må en regjering ta en beslutning. Vi mener det ville vært uansvarlig å fortsette å bruke penger på noe som vi vet er for dyrt, sier han til NRK.

Prosjektet har hatt bred politisk støtte tidligere,  altså gjenstår det å se om det er mulig å danne flertall på Stortinget for å redde tunnelen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.035|